Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jaha, då verkar det som att TM-disken gett upp. 🙁

Fick ett meddelande om backup misslyckades för att disken inte kunde hittas och mycket riktigt så syns den inte längre.

Jag testade att dra ur strömmen, vänta en stund och tryckte i den igen.....hårddisken "klickar" på ett klassiskt hårddisken-är-trasig-sätt.

Jag har en disk kopplad i nätverket hemma som jag tänkte använda mig av, men kan inte få TM att fatta att den finns.

Öppnar jag TM och vill ändra hårddisk, så ser jag bara "Ställ in en annan Time Capsule" och ber mig öppna Airport-verktyget för att hitta trådlösa Airport-enheter......

Någon som har en aning om hur jag skall bete mig för att göra backup till nätverket, eller är det kanske en dålig idé? Är det bästa att köra en USB-disk i datorn?

Tacksam för svar.

Edit: Jag kör Lion

Redigerat av BluesBoy
Annons
Postat

Om du bytt till Lion nyss så är det få nätverksburkar som funkar. Apple höjde säkerheten i protokollet vilket inte alla hängt med på.

Vad är det för nätverksburk?

Under tiden, kör en usb disk.

Gunnar

Postat

Jag kör en Synology DS209.

Har även en trådlös router med usb-utgång där jag kopplat in usb-disken....trodde jag kunde använda det på något sätt.

Antar att jag får köra direkt i datorn då.

Tack för snabbt svar.

Postat

Jo, jag såg att de hade en beta för nedladdning, men jag är lite allergisk mot icke-releaser. 😛

Jag tycker att det borde vara det självklaraste i världen att finns det en hårddisk, på något sätt tillgänglig i nätverket, nog sjutton borde man väl kunna använda den för backup?

En annan rent allmän fråga, istället för att starta en ny tråd, mår hårddiskar/datorer sämre av att stängas av varje kväll?

Jag är nämligen en så'n som stryper strömmen till allt förutom NAS:en och routern. USB-diskar och datorer stängs av.

Postat

Jag tycker att det borde vara det självklaraste i världen att finns det en hårddisk, på något sätt tillgänglig i nätverket, nog sjutton borde man väl kunna använda den för backup?

Sant. Men jag tror att det handlar om säkerhet också. Ja vill i alla fall inte att vem som helst skall kunna manipulera eller stjäla överföringen mellan datorn och backupen. Det Apple gjort är att höja till en säkrare kryptering. Nåt som varit känt i närmare två år, men som tillverkarna av NAS valt att inte bry sig om.

Nå oavsett, det funkar inte och det är jäkla störande.

Om man skall stänga av eller inte? Ingen aning om det spelar nån roll.

Gunnar

Postat

Jo, jag såg att de hade en beta för nedladdning, men jag är lite allergisk mot icke-releaser. 😛

En annan rent allmän fråga, istället för att starta en ny tråd, mår hårddiskar/datorer sämre av att stängas av varje kväll?

Jag är nämligen en så'n som stryper strömmen till allt förutom NAS:en och routern. USB-diskar och datorer stängs av.

Apple vill ju att allt ska funka, därför är det bara vissa nätverksdiskar som funkar med TM. Själv har jag en Mac mini till TVn och den har en extra USB-disk som sköter all backup i nätverket via TM.

Vad gäller att stänga av så är det ju så att all elektronik ända ner till glödlampan föredrar att vara på och det slits mest i avstängning eller påsättnings-läget (fint ord va?).

En glödlampas livslängd blir ju kortare ju mer man tänder/släcker. Så det gäller ju även datorer.

Sen är det ju en miljö-ekonomisk fråga idag. Det finns ju också en brandrisk, så strunta i om det är bra för grejerna och tänk på brandsäkerheten, miljön, plånboken.

I den ordningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.