twista Postat 16 februari 2005 Dela Postat 16 februari 2005 Tja! Ibland får jag problem med "t" och "s" ljud ifall jag dubblar eller höjjer med eq´n runt 2k som jag brukar göra. Om jag använder De-Esser över hela acapellan blir det pftas ett dovt ljud som jag inte vill ha. Undrar hur man ska använda De-Essern, behöver bara använda den på 4-5 ställer på acapellan, provade för ett tag sen att lägga på De-Essern bara där de behövdes men de ändrade för mkt tycker jag, eller råka jag bara lägga över ett förstort område? Hur använder ni De-Essern? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 16 februari 2005 Dela Postat 16 februari 2005 (redigerat) kedja på varje sångspår: De-esser Eq Comp En bra de-esser gör bara vad den ska dvs ta bort ess eller shh. det låter som om du ställer in lite för hårt. Redigerat 16 februari 2005 av chrisB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 16 februari 2005 Dela Postat 16 februari 2005 Du får ta och ratta in De-Essern på rätt sätt.... Ta reda på exakt vilka frekvenser som behöver bearbetas (detta skiljer sig ju MKT från person till person) och testa olika tröskelvärden tills du hittat rätt inställning....! Med rätt inställningar LOVAR jag att du kan få det bra....om det inte är en helt bedrövlig inspelning, vilket jag inte tror att det är.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 16 februari 2005 Dela Postat 16 februari 2005 Annars kan du ha orginalspåret kvar och crossfejda över till det d-essade spåret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
twista Postat 16 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2005 Här är ett exempel på hur det låter: Om man pumpar på lite med ett par monitor lurar sticker det till i örat lite överallt. Skulle va kul me lite tips på hur ja kan förbättra min mix i övrigt oxå, är ganska ny på området men läser allt ja kommer över och provar olika saker hela tiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 16 februari 2005 Dela Postat 16 februari 2005 Sss kan man inte klaga på. De-Essern jobbar... Däremot klickljud i sången på konsonanterna Mix i övrigt är klockren... Good Work Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 Pröva en så enkel grej som att vinkla micken lite grann i höjdled. Det gör att de högsta frekvenserna som ss ljuden kring 8kHz, inte går direkt in i micken utan du får en dämpning redan där. Pröva att öka kring 4kHz istället för mer tydlighet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.