Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjipp,

Jobbar på en rockstänkare med arbetsnamnet WAM BAM MAM. Låten är hittills tänkt som en duett där en kille sjunger de stillsammare (och kanske långsammare)verserna och en tjej sjunger de röjigare (och kanske BPM-mässigt snabbare) refrängerna.

Problemet jag har är inte första bpm-takt-höjningen från vers till refräng (+8 BPM). Njet, problemet är att då man ska tillbaka från refräng till vers igen så låter det som om låten kör in i en tegelvägg. Det blir en uppbromsning som låter fult.

Jag vet att man i vissa sammanhang fipplar med tex en BPM-höjning i refräng på kanske +1 MEN har någon av er erfarenhet av STÖRRE skillnader än så?

Om ja, hur har ni arr-mässigt löst återgången från en snabb refräng till en långsammare vers?

Kan man lösa problemet utan att byta BPM (genom trum- och baskompet)?

Har ingen möjlighet att lägga exempel-låten här men hoppas någon kan bistå.

Ha de

Elvis3

Annons
Postat

Hej,

Tack för tipsen.

Ska experimentera lite. Det blir nog samma BPM i låten EFTER första BPMökningen. Tror att den "långsamma" början kan få vara som den är men att jag sedan bibehåller ökningen genom resterande verser och refränger.

Får se om jag vågor posta slutresultatet (vilket kommer dröja ett tag)

Ha de bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.