Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag brukar vanligtvis spela in gittaren med en uppmickad marshall 4/12 med en sm57. men det uppskattas ju inte altid av sambon när hon e hemma därför undrar jag vilken muli effekt/pedal som är bäst att spela in via? Ska ha ett bra kompljud och så tänkte ja använda mina vanliga pedaler,wah wah tubscreamer och sånt mellan gittaren och den här effektenheten eller vad d kan heta. altså ja behöver ett bra kompljud med dynamik så det låter på riktigt, altså lite crunch typ status/ac dc ...............inte hårdrock. har en blå beringer grej, en boss gt nånting? men ja tycker inte att det låter så bra. Vad ska man köpa? och ja vill inte ha nåt dataprogram typ guitar rig

Annons
Postat (redigerat)

EDIT igen: Eftersom du inte vill programmera (?) och kanske vill ha en distbox som gör jobbet...I tidningen Fuzz recenserade dom Blackstar HT Dual och skrev att:

"Inkopplad direkt till ljudkortet inspirerade HT-Dual genast till en ny låt som spelades in direkt med mycket lyckat resultat. Ljudet låter inte bara bra för sig utan passar väl in i en mix. I och med detta har Blackstar satt ribban vad man kan förvänta sig av en seriös pedaltillverkare."

Fuzzartikel

Jag har visserligen en sådan, men har inte spelat in med den ännu. Den har en vanlig utgång och en högtalarsimulatorutgång.

-----------------------------------------------

EDIT: Jag missade "via". Jag trodde du menade inspelningsmanick. Sorry.

Jag spelar in på min Ipod Touch med Ipod/phone/pad-appen MultiTrack DAW från Harmonicdog.

Funkar som en portastudio med upp till 24 stereokanaler. Mycket enkelt gränssnitt. Tryck rec och spela in. Lägg solo på nästa spår. Exportera slutmix eller separata spår till dator.

Det enda den gör är att spela in ljudet (mono eller stereo, eller 2-mono samtidigt) som du sedan kan klippa och klistra i precis som ett datorbaserat DAW (vågformer) om man spelar fel.

Det finns inga alltså inga effekter, utan det får du i så fall addera innan eller efter om du exporterar ljudspåren till en dator. Men jag gör slutmixen direkt vid överföringen.

Kostar 75 kr för 8-kanalers varianten.

(Mitt monsters-klipp här nedan är inspelat med min Ipod Touch.)

Redigerat av Erik dP
Postat

Hur mycket får det kosta?

Det finns ju allt från några hundringar till dryga tjugotusen.

Den nyaste POD HD skulle kunna vara nåt kanske, har själv inte provat den men vissa tycker den låter riktigt bra, dessutom är priset relativt lågt också. Finns en hel del processorer i prisklassen 3000-5000 att välja på.

Om du är beredd att safta på lite stålar kan jag rekommendera Avid Eleven Rack, den har jag själv sedan några veckor tillbaka och den låter lite "mer" än dem andra jag har, känns absolut som att den har höjt ribban på vilka krav man kommer att ha i framtiden på processorer.

Spelkänslan är något utöver det vanliga på denna pryl, riktigt bra och rolig att spela på och ljudet på inspelningarna är bland det allra bästa jag fått någonsin.

Sen finns det ju Fractal Audio's processorer men då kliver vi upp över 20 papp...

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Blackstar HT-Dual. Brukar ligga runt 1200:- beggad och ny 1800:-. Har emulerad cab men låter inte så rolig men med bra cab-impulser så låter det riktig stärkare om den. Men även om du kör med pod eller andra så är bra cabimpulser ett måste för att det ska låta bra.

Postat (redigerat)

Blackstar HT-Dual. Brukar ligga runt 1200:- beggad och ny 1800:-. Har emulerad cab men låter inte så rolig men med bra cab-impulser så låter det riktig stärkare om den. Men även om du kör med pod eller andra så är bra cabimpulser ett måste för att det ska låta bra.

...Förklara gärna det där om cabimpulser för en (mig) som bidrar med BS..............(som i Black Star)....

Redigerat av Erik dP
Postat

du skrev inte vad du hade för topp till 4/12:an

annars är ju ett bra alternativ att lajna om det går....

:rolleyes:

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

...Förklara gärna det där om cabimpulser för en (mig) som bidrar med BS..............(som i Black Star)....

Laddar dem i impulsreverb. De bästa är helt klart redwirez impulser: http://www.redwirez.com/

Redigerat av Die Hard
Postat

Vad ska man köpa? och ja vill inte ha nåt dataprogram typ guitar rig

Varför vill du inte ha en mjukvara? Vad tror du finns inuti en POD eller annan multieffekt?

Rätt gissat. Mjukvara.

Postat

hmmmmm. tycker inta att ja har fått guitar rigg att låta bra...............

har en folkesson topp, några marshall, peavey classic...................hmm nån mer säkert, lina??

men en pod då? är det ok altså?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det är det bara du som kan svara på vad du föredrar genom att testa.

Postat

Tror inte att du blir mer nöjd med en POD om du inte gillar Guitar Rig. Har ägt en POD X3 och kört flera amp-sims och tycker det är lite samma sak, bara att PODarna har ett metall-skal runt sig.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Upprepar vad jag skrev tidigare:HT-dual. 😎 Eller någon annan preamp.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Vi har kört med POD både live och i studio i många år och för oss funkar det kanon, men det beror klart lite på genren.

POD HD500 låter hur bra som helst men däremot har jag aldrig fått till nåt vidare ljud i guitarrig och liknande även om det borde vara samma sak.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Demade GR och den sög. Gick inte få till något vettigt med den. Funkar bättre till rena än distade ljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.