Jump to content
Annons

Phonic mixer + Delta 2496+kvalitetsmick vs. USB mick?!

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan.

Nu är det så att jag sitter på den billigaste phonic mixern på marknaden och ett m-audio delta 2496 ljudkort. Jag funderar på att köpa en vettig sångmick (sitter just nu på en sm58, och med mina prylar låter det skit). Nu undrar jag om det är mixerns preamp och ljudkortet som är flaskhalsarna i min setup? Alltså, om jag köper en sångmick för 3000 kr, kommer jag då kunna höra någon skillnad i jämförelse med en för tusenlappen?

Jag har suttit på thomann och lyssnat på ljudexempel där av olika mickar, och i mina öron är det extremt liten skillnad på mickar för 3000 kr och 15000 kr?! Kan tillägga att jag har en vanlig stereodel och vanliga passiva högtalare som monitorer.

Nu undrar jag hur som helst vad jag bör satsa på utan att bli ruinerad? Är exempelvis Blue Microphones Yeti USBs preamp lika bra som ett separat USB ljudkorts preamp, och enda nackdelen med dessa är latenser vid medhörning? Och om jag enbart skulle köpa en kvalitets mick för ca 3000 kr, kommer ändå den där yeti micken låta bättre pga min mixer och mitt ljudkort?

Krävs det typ referens monitorer för att kunna höra skillnad på en 3000 kronors mick och en 15000 kronors mick? Alltså, enbart frekvensomfånget som skiljer dyrare och billigare mickar?

Redigerat av Chris_Kadaver
Annons
Postat

På förekommen anledning.

Har du kollat att du har rätt kabel?

https://www.studio.se/index.php/topic/87770-laag-volym-i-logic-fraan-shure-sm-58/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.