Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Sökte till Yrkeslinjen för musikproducenter på Kulturama och gick på intervju i April.

Jag kan inte spela något instrument eller läsa noter.

I måndags när skolan började fick jag reda på att jag inte kommit in,

och att det förmodligen inte fanns någon möjlighet för mig att komma in.

För jag hade inte riktigt något att komma med. 🙁(

Har ingen aning om vad deras metoder är för att bedöma vad som elevmässigt är riskfritt och

kostnadseffektivt för deras kurser men jag tycker att det känns lite surt 🙁

Gjorde den här igår..

http://www.youtube.c...h?v=WQPtCzXE22U

Hur då gjorde..färdiga loopar eller tryckte du dit midisignaler?

• Gilla 5
Postat

Jag har det också surt nu i skolstartsveckan.

Jag skuelle läsa musik och ljudteknik men blev inte beviljad studiemedel för hela perioden...

Så jag har helt enkelt inte råd att studera och det känns kymigt.

Men spela in och göra musik kan vi ju alltid göra ändå....

:rolleyes:

Postat

Sökte till Yrkeslinjen för musikproducenter på Kulturama och gick på intervju i April.

I måndags när skolan började fick jag reda på att jag inte kommit in,

Ja, sånt är livet. Vill man ha något får man kämpa. Och går det inte ena vägen får man ta någon annan väg.

På den här typen av utbildning finns det ofta inte några exakta krav på förkunskaper eller betyg. Det är inte som en del högskolelinjer där det står att du skall ha ett visst betyg i en viss matematik-kurs för att komma in. Nu är de ändå rätt tydliga på kraven på hemsidan. Det här är en 2-andra-års kurs. De frågar efter personer som har musik-vana, och ser nog framför sig i första hand elever som kan både sjunga och spela instrument och läsa noter och spela i band och har kommit en bit in på karriären. Och du passar liksom inte in på den "typiska" eleven misstänker jag. Och utbildningar är ju alltid tänkta att passa nån lagom grupp av elever. Enklast för lärarna, enklast för de andra eleverna, enklast för skolan. Se det som att den som går en utbildning är en liten bit i ett större pussel som liksom skall passa ihop.

Nå, de var ju tydliga med att de inte tyckte att du stämde överens med deras utbildning. Men det är ju inget som kommer hindra dig. Eller hur? Du kommer ligga på som en iller och hitta andra vägar och leva på risgrynsgröt tills du övertagit världen med din musik. Ta Lady Gaga som exempel som i sin tidigare karriär svälte mycket för att ingen utom hon trodde på sig själv.

Möjligen kan det göra det lättare för dig att hitta rätt i världen om du ber någon annan som du litar på att kontakta skolan och lyssna lite kring vad som fällde avgörandet och om de har några tips eller tankar eller ideer. Dina föräldrar kanske. Orsaken till att jag tror att det kan vara en bra idé är att det ibland blir kemi mellan människor som gör att kommunikationen inte fungerar.

// Gunnar

• Gilla 1
Postat

...Jag funderar på om det kan vara så att skolor får betalt per godkänd elev, och då kan dom vilja vara säkra på att personen kan ta sig igenom. I så fall så kanske inte bara musikmeriter spelar roll, utan också någon typ av tidigare utbildning med betyg som avspeglar studievilja. ...Jag har för mig att högskolevärlden funkar nåt åt det hållet.

Postat

...Jag funderar på om det kan vara så att skolor får betalt per godkänd elev

Du behvöer inte fundera - det är så och det är ett hyfsat fullvärdigt idiotiskt system, eftersom inget läroverk vill underkänna elever då deförlorar pengar på det.

• Gilla 1
Postat

Det är bara att ta nya tag! Man måste inte hamna precis "rätt" från början. Jag pluggade i tre terminer innan jag hamnade på en utbildning som kändes helt bra. Däremellan jobbade jag en termin, och jag jobbade i två år innan jag började plugga över huvud taget. Livet bjuder på oväntade överraskningar emellanåt, men det finns alltid en väg vidare.

Jag var från början helt inne på att jag skulle plugga musik. Hade klarat förta intervjun till en skola i USA, fått grönt med finaniseringen och allting - och så träffar jag min nuvarande sambo här uppe i Uppsala och blir så kär att jag glömmer allt annat. Sånt kan också hända - och idag är jag gladare än nånsin, trots att jag aldrig pluggat musik en futtig sekund efter gymnasiet. Jag spelar nästan dagligen, skriver massor och är välsignad med att tycka att det är roligare och roligare för varje dag.

Så spotta i nävarna, se vilka möjligheter detta ger dig och se framåt! Ofta kan man vända en motgång till något som på något sätt för något bra med sig. Dra också lärdom av att det blev som det blev - det är väldigt viktigt.

Lycka till!

• Gilla 1
Postat

Hur då gjorde..färdiga loopar eller tryckte du dit midisignaler?

haha ja.. men det var inget dom vill spara och lyssna på förutom vid intervjutillfället...

Det är fina och bra råd man får. Tack! Jag förstår att jag inte är ensam i det här.

Slutligen ..en shoutout till Lybien och alla riktiga världsproblemen där ute

Postat

Är det verkligen realistiskt att tro att man kan komma in på en yrkeslinje för musikproducenter om man inte kan spela något instrument?

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Musik, och bak och fram på en mikrofon, det behöver man inte lära sig, det kan man ändå. Och om man inte kan det, då kan man inte lära sig det heller.

Allt man behöver lära sig förutom det man kan ändå, kan man lära sig här på studioforum. Och slipper bli skyldig studielån i evigheter.

Edit: Lurade på trådrubriken; Kunde spela instrument, fick avslag?

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Å fan, räcker det inte med att man kan klippa och klistra och rita? :rolleyes:

Postat

oj- jag missade det där med att TS inte kan spela något instrument eller läsa noter..

det kan ju vara svårt att bli antagen vid en yrkesutbildning för musikproducenter då.....

hur menar TS - aPz att han skulle tillgodogöra sig en sådan utbildning då ????

:rolleyes:

Postat

Musik, och bak och fram på en mikrofon, det behöver man inte lära sig, det kan man ändå. Och om man inte kan det, då kan man inte lära sig det heller.

Allt man behöver lära sig förutom det man kan ändå, kan man lära sig här på studioforum. Och slipper bli skyldig studielån i evigheter.

Edit: Lurade på trådrubriken; Kunde spela instrument, fick avslag?

Skrev ovanstående i lite skämtsam ton, men har jag fel? Hur kan någon idag lära ut vad som ska slå i morgon? Med en läroplan från i förr-fjol? Har de som producerat Madonna och andra storheter gått såna här utbildningar? (Det kanske de har, jag vet ingenting om nåt egentligen) Jag har aldrig gått på varken musikskola eller nåt annat i musikbranschen, men fick jag leva om mitt musikaliska liv skulle jag satsa stenhårt på att utbilda mig inom marknadsföring. Lär man sig marknadsföring kan man sälja allt; bilar, hus, korv, sig själv, och unga hungriga band man som musikproducent tror på.

Hur kompressorer fungerar lär man sig gratis själv med lite hjälp här på forumet! ☺️

Se det som att det var tur att du slapp gå den skolan!

Postat

Guitar Nilsson gör ett dunderlångt inlägg...

Haha, hur fan kunde du veta? Fast så långt var det inte. tongue.gif

Att veta vad man vill, och hur man ska komma dit man vill i ungdomens dar är inte lätt. Jag ångrar grovt det där med marknadsföringen.

Postat (redigerat)

Haha, hur fan kunde du veta? Fast så långt var det inte. tongue.gif

Att veta vad man vill, och hur man ska komma dit man vill i ungdomens dar är inte lätt. Jag ångrar grovt det där med marknadsföringen.

Gjorde en prognos... nä 😑

Jag är marknadsförare.

Men det är minst lika viktigt, om inte viktigare att ha branschkännedom, i synnerhet i musikbranschen

och en känsla för vad som komma skall och allra helst att styra den utvecklingen själv. Den som

teoretiskt studerar marknadsföring till dödagar, får ingen särskild branschkännedom i utbildningen.

[edith piaf: glömde ett t]

Redigerat av debatt
Postat

Gjorde en prognos... nä 😑

Jag är marknadsförare.

Men det är minst lika viktigt, om inte viktigare att ha branschkännedom, i synnerhet i musikbranschen

och en känsla för vad som komma skall och allra helst att styra den utvecklingen själv. Den som

teoretiskt studerar marknadsföring till dödagar, får ingen särskild branschkännedom i utbildningen.

[edith piaf: glömde ett t]

Tror du Kulturamas utbildning ger nån branschkännedom då?

Och, tycker du inte du haft nytta av marknadsföringsutbildningen?

Sign

Helt obildad i Ljusne

• 4 månader senare...
Postat

haha. fan som ny här inne så var ju detta riktigt underhållande. att tro att man ska bli producent för att man slängt in lite loopar hit o dit va fan.. de kan väl vem som helst med ett Playstation 1 göra 😛 man måste ju trotts allt kunna spela instrument för att kunna bli en producent som har kvlitet iaf en liten aning över sämsta hobystudion i täckomatorp 😛 och måste hålla med i att musik kan man. inget man kan lära sig. iaf inte när det kommer till att känna igen en hit. eller vad som kan funka eller ej. finns alldeles för många tro dom kan allt muppar där ute. själv ska jag plugga upp gymnasiet nu. eftersom jag inte har mer än 900poäng klarade där.. Detta har dock inte hindrat mig.. Jag har ett Aktiebolag inom musikbranchen där jag arbetar aktivt som såväl promotor. Manegment. Olika Producentuppdrag och som konsert arrangör.. Vill man något så gäller det bara att hitta vägen som passar än bäst att ta sig dit. Svårare än så är det ej =). Fö faen. om håkan hellström kan bli känd sångare så kan väl kanske du bli världsberömd producent med dit PS1 herrens vägar äro outgrundliga eller vad de nu säger i Kyrkan =)

Postat

Förstår inte vad du menar med att man måste kunna spela instrument för att bli musikproducent.

Det är väl det man har studiomusiker till...

Ett gott öra kan vara bra att ha, samt att man vet HUR resultatet ska låta.

Sen om det klipps loopar eller man spelar själv eller talar om för musikanter hur det ska låta, det borde kvitta.

Oops! Såg nu att tråden var gammal...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.