Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska inom kort bestÀlla grejer och ska bygga in en stÀrkare i en isobox jag bygger. TÀnkte dÀrför hÀnga in 2st mikrofoner i den som alltid finns. (har en stÀrkare med 2X10" och en 6" pÄ den stÀrkaren (mickar dÀrför en av 10orna och 6an)

StÀrkaren Àr inget jag ska flytta pÄ sÄ denna typ av mickvariant Àr att föredra dÄ det Àr lite platsbrist.

Har Ă€gt en 906a tidigare men aldrig jĂ€mfört med en 606a. Är det stor skillnad pĂ„ dem eller nĂ„gon alls? Vet att man har boost hit och dit pĂ„ 906an men vet inte om jag kommer behöva de grejerna. Hade jag bara köpt en hade jag slagiot till pĂ„ 906 men nu ska jag köpa 2 sĂ„ det blir Ă„tminstone en tusenlapp extra vi pratar om.

Finns det annars nÄgon annan kul mick man kan ha pÄ förstÀrkare i isobox som Àr som denna typ? Sm57or har jag annars mÀngder av. En sm56a hade vart skoj ifs men svÄrare att fÄ tag i.

Annons
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)
Postat

Har aldrig jÀmfört,

Skillnad Àr ju att 906 tÀcker upp till 18 kHz medans 606 tar 15kHz.

AnvÀnder dom bara live och dÄ 906 vilket jag tyckte var ett bra lyft mot sm57 men du hade ju redan anvÀnd bÄda...

Annars har jag fÄtt rekommenderat md421 men den Àr ju ytterligare lite dyrare...

Postat (redigerat)

Kör sjÀlv med en BeyerDynamics M-88TG pÄ alla stÀrkare. Tycker den lÄter bÀttre och nÀrmare Sennheiser e409 och 509.

Redigerat av engineer
Postat

BÄde jag som spelar Fender/Fender och polaren som spelar Gibson/Marshall,Mesa mm testade E606 till att micka stÀrkare förut. Hur vi Àn höll pÄ tyckte vi att Red Box eller SM57 var bÀttre. Ingen av oss köpte nÄn E606. NÀr vi dÀremot testade E906 var det solklart hur jÀvla bra den Àr, skÄpar ut SM57 skitenkelt. Lika bra pÄ stÀrkare som till virvel. PÄ stÀrkare hÀnger man den i sladden mot tyget bara, stativ onödigt. Att hÄlla pÄ och sikta olika som med SM57 behövs inte heller, det lÄter bra direkt. Absolut inte vÀrt att snÄla pÄ mellanskillnaden. Köp!

Fast nu har jag en konding jag gillar Ànnu mer: Audio Technica AE3000... SÄ smÄ och sÄ fu#€ing bra! BÀst av allt pÄ gitarrstÀrkare. Och virvel med....

http://www.thomann.de/se/audio_technica_ae_3000.htm

• 7 mĂ„nader senare...
Postat

MĂ„ste fĂ„ stĂ€lla en frĂ„ga i detta Ă€mne. Hade tĂ€nkt micka ut gitarren i PA:t och dĂ„ har jag tittat pĂ„ just E906an och Audio Technica AE3000. Är inte sĂ„ jĂ€tte pĂ„lĂ€st nĂ€r det gĂ€ller mikrofoner utan detta Ă€r ett nytt omrĂ„de för mig, sĂ„ frĂ„gan kanske Ă€r puckad??

Vad jag förstÄr sÄ Àr dessa tvÄ olika mikrofoner dÀr den ena Àr dynamisk (E906) och den andra Àr en kondensator mick (AE3000). Om jag köper en AE3000 kommer jag inte fÄ mera "spill" frÄn dom andra instrumenten in i en AE3000 Àn i en E906??? Replokalen Àr ganska liten och grejerna stÄr ganska tajt, men jag vill samtidigt ha det bÀsta alternativet av dessa tvÄ. Den Àr i första hand tÀnkt att anvÀndas för live bruk och vi spelar hÄrd rock.

Postat

Kan tÀnka mig att E906 i sÄ fall passar bÀttre, om ni skall köra live alltsÄ. E906 kan du bara lÄta "hÀnga" i kabeln framför högtalaren.

E906 Àr supercardioid, vilket gör att den plockar upp mindre runtom.

Postat (redigerat)

MĂ„ste fĂ„ stĂ€lla en frĂ„ga i detta Ă€mne. Hade tĂ€nkt micka ut gitarren i PA:t och dĂ„ har jag tittat pĂ„ just E906an och Audio Technica AE3000. Är inte sĂ„ jĂ€tte pĂ„lĂ€st nĂ€r det gĂ€ller mikrofoner utan detta Ă€r ett nytt omrĂ„de för mig, sĂ„ frĂ„gan kanske Ă€r puckad??

Vad jag förstÄr sÄ Àr dessa tvÄ olika mikrofoner dÀr den ena Àr dynamisk (E906) och den andra Àr en kondensator mick (AE3000). Om jag köper en AE3000 kommer jag inte fÄ mera "spill" frÄn dom andra instrumenten in i en AE3000 Àn i en E906??? Replokalen Àr ganska liten och grejerna stÄr ganska tajt, men jag vill samtidigt ha det bÀsta alternativet av dessa tvÄ. Den Àr i första hand tÀnkt att anvÀndas för live bruk och vi spelar hÄrd rock.

Jag har bÀgge, brukar spela in gitarren i studio med AE3000, men live har jag inte testat den... Skulle kunna göra det för skojs skull nÀsta lördag, dÄ ska jag spela live.

Har du AE3000 nÀra tyget pÄ stÀrkaren tror jag inte det Àr nÄn fara att andra instrument lÀcker in, dÄ stÀrkaren Àr en sÄ stark ljudkÀlla. AE3000 kan nog ge lite mer bottenflÀsk Àn E906. BÀgge tÄl virvelns höga output. AE3000 har en 10 db pad jag brukar anvÀnda nÀr jag spelar in med Joemeek channelstrippen, annars blir signalen för stark Àven med micpreampen pÄ noll.

E906 har ett filter som kan antingen skÀra lite topp, kan vara bra pÄ en vass gitarr? och en diskantboost som kan vara snyggt pÄ virveltrumma.

E906 Àr som sagt bra pga att man inte behöver nÄt stativ. Kanske Àr AE3000 ömtÄligare i livesammanhang? Och dyrare Àr den ju.

Du kommer garanterat inte att bli besviken pÄ en E906 till utmickning. Den funkar super Àven till inspelning av elgitarr.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Tack för dom snabba svaren. Ok, rekommendationen Àr att köpa en E906 för live bruk. En fundering till, kommer jag att bli mer nöjd med en E906 Àn en SM57a, Àr det sÄdan skillnad?? provade att micka med SM57 pÄ repet i förra veckan och kÀnde att jag kunde vara utan, alltsÄ jag trodde att det skulle bli ett bÀttre ljud i lokalen Àn vad det vart. Bytte till en Sennheiser nÄgonting, vet inte vad den har för beteckning men det Àr en dynamisk sÄngmikrofon och genast vart det mycket bÀttre i mina öron. Mycket funderingar blir det och visst skulle man kunna prova sig fram men det blir sÄ dj*vla dyrt i förlÀngningen. Samtidigt vill jag ha det bÀsta alternativet och ha lite bÀttre ljud Àn den andra gitarristen som linar frÄn toppen vilket jag tycker lÄter, eehhhh, inte sÄ bra, men det tycker han.

Postat

Mikrofoner Àr rÀtt subjektivt, sen pÄverkar ju hur lokalen Àr och hur du spelar. SÄ det finns aldrig garantier.

Men om du bytt och kört en onÀmnd Sennheiser sÄngmik och fÄtt enligt ditt tycke bÀttre resultat sÄ Àr vÀl det bra? Kör pÄ med det eller köp en annan mick. E906 Àr ju ingen vansinnigt dyr mick heller men den Àr vÀl beprövad. De tidigare modellerna e409 och 509 kan ju finnas begagnat. likasÄ den modell jag sjÀlv kör Beyer Dynamics M-88TG.

Dessa Àr rÀtt lika skulle jag sÀga. SÄ du kan ju allts se vad Vend och Blocket har i sina gömmor....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.