Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har en Gibson les paul som jag skulle vilja testa att splitta en humbucker på, på absolut enklaste sättet. hur gör jag? skaffar en switch med 2 läge antar jag? och sen..........var klipper jag och var lödar jag

Annons
Postat

Om du inte vill vira om micken så måste du ha en splitbar mick från början. En splitbar mick har fyra kablar, en vanlig har bara två. Går du in på seymour duncans hemsida har det löjligt lättfattade diagram om hur du ska göra, hitta bara det du ska ha. Om du vill kan du ju annars ha en pot där du switchar med att dra upp på ratten, det har jag i min strata med två splitbara humbuckers.

Postat

Ett sätt inte många tänker på är att använda en tonkontroll i stället för en brytare. Att borra dit en extra brytare på Les Paulen, ojojojoj, nej, nej, nej! När man ska splitta listar man först ut vilka av de två sladdarna som ska kopplas till jord för att få singelcoil, det får du ta reda på genom google eller nåt. Men anta att du aldrig använder tonkontrollen, jag kör dem jämt på fullt, då kan du strunta i den funktionen och i stället använda tonkontrollen som en steglös omkopplar mellan full humbucker och enbart singelcoil. Ofta är ett läge nånstans i mitten det man gillar bäst. Koppla de två hopvirade sladdarna från humbuckern till mitten på ton-potten. Jag brukar löda pottens vänstar ben till gjord sen. Då blir det så att jag får singelcoil när potten står på noll, sen gasar du, lika som med volymratten på, och får mer och mer humbuckerljud. enormt användbart, så hade jag min strata med hotrails vid stallet kopplad. värst drag o dist fick jag faktiskt med tonen backad aningen, till ungf 7, med helt fullt bet micken lite sämre genom alla distarna....

Borra inte sönder gitarren! 😮

MVH Pappa....laugh.gif

• Gilla 1
Postat

OK, guitar Nilsson, jag ska skruva isär gittaren ikväll, och om ja inte riktigt fattar så kanske jag kan lägga ut nån bild på kablarna så, kan du tala om exakt vilka kablar ja ska löda om ifall det är ok,

Postat

Ett sätt inte många tänker på är att använda en tonkontroll i stället för en brytare. Att borra dit en extra brytare på Les Paulen, ojojojoj, nej, nej, nej! När man ska splitta listar man först ut vilka av de två sladdarna som ska kopplas till jord för att få singelcoil, det får du ta reda på genom google eller nåt. Men anta att du aldrig använder tonkontrollen, jag kör dem jämt på fullt, då kan du strunta i den funktionen och i stället använda tonkontrollen som en steglös omkopplar mellan full humbucker och enbart singelcoil. Ofta är ett läge nånstans i mitten det man gillar bäst. Koppla de två hopvirade sladdarna från humbuckern till mitten på ton-potten. Jag brukar löda pottens vänstar ben till gjord sen. Då blir det så att jag får singelcoil när potten står på noll, sen gasar du, lika som med volymratten på, och får mer och mer humbuckerljud. enormt användbart, så hade jag min strata med hotrails vid stallet kopplad. värst drag o dist fick jag faktiskt med tonen backad aningen, till ungf 7, med helt fullt bet micken lite sämre genom alla distarna....

Borra inte sönder gitarren! 😮

MVH Pappa....laugh.gif

AH! Nu fattar jag hur min Peavey Twenty-Three PXD är kopplad!

Har alltid tyckt att tonkontrollen varit "konstig" på den 😛

(förutom att man kan dra ut tonkontrollen i ett läge där den ger sjukt brutal mördardist)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.