Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Tänkte köpa en midi-keyboard, men har ingen aning om vilket märke man ska hålla sig borta från osv? Vill ha en med velocity-sensitive keys och gärna en pitchbend stick.

Min budget är 3500.

Såg denna på thomann. Nåt fel med den? http://www.thomann.de/se/cakewalk_a500pro.htm

Annons
Postat

Okej! Då kanske jag satsar på cakewalk. Vill ha nåt som väger någorlunda lite (såg att Studiologic Fatar vägde nära 12kg)

Och 49 keys räcker gott och väl för mig. Eller kommer man vilja ha mer? Första midi-keyboard jag köper så...

Postat

Det beror på vad du ska göra. Om du är pianist/keyboardist i grunden så känns nog 49 tangenter lite snålt, men

om du bara ska ha det till att lägga melodier, ackord, eller andra VST-mattor med synthar, stråkar, lite piano o fanvetallt

så går det alldeles utmärkt. Du lär nog klara dig på de oktaverna.

Postat

Det beror på vad du ska göra. Om du är pianist/keyboardist i grunden så känns nog 49 tangenter lite snålt, men

om du bara ska ha det till att lägga melodier, ackord, eller andra VST-mattor med synthar, stråkar, lite piano o fanvetallt

så går det alldeles utmärkt. Du lär nog klara dig på de oktaverna.

Jag är trummis och jag ska enbart ha keyboarden till de sista sakerna du nämde där 🙂 Då får det väl bli en cakewalk a 500 pro! Tack för de snabba svaren! 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag är trummis och jag ska enbart ha keyboarden till de sista sakerna du nämde där 🙂 Då får det väl bli en cakewalk a 500 pro! Tack för de snabba svaren! 🙂

Det är att slänga stålar i sjön. Räcker gott och väl med ett tusenkronorskeyboard.

• 1 månad senare...
Postat

Ja, jag kan väl fortsätta denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag har just nu en helt vanlig m-audio keyrig. Jag sysslar i första hand med electronica och dylikt, och skulle vilja ha lite pads. Jag använder cubase och vill även ha knobs och knappar för att kontrollera spår. Nu släpper ju Steinberg dom där små grejjorna med en massa kontroller, och jag funderar på att kanske köpa en NI Maschine för padsen och grejer. Jag känner mig lite vilsen i träsket.

Ska jag spendera tre tusenlappar på en akai mpk49 och hoppas på det bästa eller köra vidare med min keyrig och bygga på min hemmastudio med saker som Maschine och de där steinberg controllerna?

Kanske lite svårt att fråga, men vad hade ni gjort om ni suttit med en helt vanlig keyrig, inga andra hårdvarukontroller och känt att det är alldeles för inspirations-dödande att musklicka tusen gånger om för småsaker?

Mvh

Postat

Jag hade behållt klaviaturen och köpt separat kontrolleryta istället. Maschine kommer även i en mindre variant nu, Maschine Mikro. Kolla den också.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Nä - inget fel med den. Har också den keyboarden liggande (förra versionen) och den var gjuten.

Nuförtiden sitter jag på ett Fatar. Inget att överväga?:

http://www.thomann.de/se/fatar_vmk161_plus_organ.htm

Ursäkta om jag stör, men...

Är det fullvägda tangenter på den?

Emil

• 4 veckor senare...
Postat

Jag har ett Fatar, är otroligt nöjd. Sjukt bra känsla i fatar klaviaturen.

Dock väger det fläsk. Tror faktiskt inte 12 kilo räcker för mitt klaviatur.

Postat

Hej! Tänkte köpa en midi-keyboard, men har ingen aning om vilket märke man ska hålla sig borta från osv? Vill ha en med velocity-sensitive keys och gärna en pitchbend stick.

Min budget är 3500.

Såg denna på thomann. Nåt fel med den? http://www.thomann.d...alk_a500pro.htm

Ett mycket billigare alternativ med liknande funktioner är detta:

http://www.thomann.de/se/maudio_oxygen_49_3rd_gen.htm

Postat

Jag kör med ett M-Audio Keystation 88es, med 88 fullstora vägda

tangenter precis som piano/flygel och substain pedal. Drivs med

USB men har också vanlig midi kontakt ut om man vill använda det.

Ligger väl runt 1600:- på Thomann.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.