debatt Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Det är helt rätt att de som spelas och kopieras mest också får mest pengar. Ja, men får alla rätt ersättning?
pxm Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 😕 men nu när vi betalar ersättning - är kopiering tilllåten nu alltså ??? eller betalar vi ändå ??
kardo Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 😕 men nu när vi betalar ersättning - är kopiering tilllåten nu alltså ??? eller betalar vi ändå ?? Privatkopiering ja. typ 1 kopia.
Tjabbalabba Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Ja, men får alla rätt ersättning? Det får väl ingen? Oavsett yrke eller prestation.
Die Hard (oregistrerad) Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Är det bara jag som tycker att Tjabbalabbas sätt att uttrycka sig känns lite... bekant? 😄 Vem tänker du på då?
ONSatan Postat 22 augusti 2011 Trådstartare Postat 22 augusti 2011 Genom undersökningar och genom avancerade algoritmer som du antagligen inte förstår. Men eftersom jag bara läst lite drygt 10P matte så kanske du kan förklara på en nivå så att jag förstår? 😛😆
debatt Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Det får väl ingen? Oavsett yrke eller prestation. Det är ovidkommande.
ONSatan Postat 22 augusti 2011 Trådstartare Postat 22 augusti 2011 Det får väl ingen? Oavsett yrke eller prestation. Det är lite lättare när dödgrävaren fakturer dödsboet för "grop", "kista", "sångare" etc och inte när han fakturerar Bosse som säljer Vodka på skolgården...
debatt Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Varför skulle man köpa flera exemplar om inte den här copyswede-avgiften på hårddisk fanns? Du menar att det inte skulle säljas några hårddiskar om inte avgiften fanns, utan att man blev tvungen att köpa två exemplar av Windows 7 eller nya cd-n med Slayer i så fall? 😕 😕
debatt Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Tjabbalabba: Varför skulle man köpa flera exemplar om inte den här copyswede-avgiften på hårddisk fanns? 1
Tjabbalabba Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Det är ovidkommande. Nej varför skulle detta vara annorlunda från alla andra branscher?
ONSatan Postat 22 augusti 2011 Trådstartare Postat 22 augusti 2011 Nej varför skulle detta vara annorlunda från alla andra branscher? "Andra brancher" har inte en intresseorganisation av snyltare som vill profitera på andras arbete...
debatt Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Nej varför skulle detta vara annorlunda från alla andra branscher? Därför att vi inte ska gå off topic.
Tjabbalabba Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 "Andra brancher" har inte en intresseorganisation av snyltare som vill profitera på andras arbete... I princip alla branscher har intresseorganisationer som självklart tjänar på om branschen de jobbar för går bra.
debatt Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Tjabbalabba: Varför skulle man köpa flera exemplar om inte den här copyswede-avgiften på hårddisk fanns? Ja... varför ?
ONSatan Postat 22 augusti 2011 Trådstartare Postat 22 augusti 2011 Ojj, håller ni på än...😮 5 min till. Måste packa...
D Vibe Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Jag har en hypotetisk fråga: Om jag köper en extern hårddisk, programmerar mitt egna operativsystem och ljudgenerator. Är Copyswedes avgifter fortfarande vettiga då? Om du nu säger att det jag själv har gjort är upphovsskyddat, borde inte jag isåfall snarare få betalt än att jag ska betala? Sen undrar jag varför man inte tar avgift för instrument? De kan ju användas till att spela andras låtar med... 2
Tjabbalabba Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 5 min till. Måste packa... Packa? Hur många hårddiskar har du egentligen köpt på dig inför den måttliga prishöjningen?
ONSatan Postat 22 augusti 2011 Trådstartare Postat 22 augusti 2011 (redigerat) I princip alla branscher har intresseorganisationer som självklart tjänar på om branschen de jobbar för går bra. Men här pratar vi om en intresseorganisation av snyltare. Det är liksom inte E.L. ATV, NHR eller strokeföreningen vi pratar om. Redigerat 22 augusti 2011 av ONSatan
Tjabbalabba Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Jag har en hypotetisk fråga: Om jag köper en extern hårddisk, programmerar mitt egna operativsystem och ljudgenerator. Lycka till säger jag bara.
D Vibe Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Jag måste också påpeka att när den här avgiften från början kom för kassettband, så var den redan då helt tokig.. Varför ska Sven som spelar in sina personliga dagböcker på kassettband betala musiker, producenter och skivbolag pengar? Sen undrar jag också hur många procent som Copyswede själva tar? Jag antar att de som sköter det adminstrativa (<- stavning?) inte jobbar gratis?
Valle Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Det som kopieras i stor skala och därmed generar upphovsersättning är ofta lätt att få fram. ... [Hur?] ... Genom undersökningar och genom avancerade algoritmer 😆
Tjabbalabba Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Men här pratar vi om en intresseorganisation av snyltare. Det är liksom inte NHR eller strokeföreningen vi pratar om. Visst, strokeföreningen och NHR behåller säkert mer än CS gör procentuellt..
ONSatan Postat 22 augusti 2011 Trådstartare Postat 22 augusti 2011 Packa? Hur många hårddiskar har du egentligen köpt på dig inför den måttliga prishöjningen? 😆 Nej, åker till USA imorgon bitti.
D Vibe Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Lycka till säger jag bara. Tack. Men för att svara på en helt hypotetisk, men helt möjlig, fråga, så måste jag säga att det var ett av de sämre svaren jag sett på det här forumet hittills.
debatt Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 1) Om du nu säger att det jag själv har gjort är upphovsskyddat, borde inte jag isåfall snarare få betalt än att jag ska betala? 2) Sen undrar jag varför man inte tar avgift för instrument? De kan ju användas till att spela andras låtar med... 1) Men det är så vist ordnat förstår du att du kommer att få tillbaka exakt det du betalat för. Jämför ncb-avgiften. 2) Väck inte den björn som sover.
Tjabbalabba Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 Jag måste också påpeka att när den här avgiften från början kom för kassettband, så var den redan då helt tokig.. Varför ska Sven som spelar in sina personliga dagböcker på kassettband betala musiker, producenter och skivbolag pengar? Inte alls eftersom kassettkopieringen minskade skivförsäljningen radikalt och Sven var nog inte särskilt representativ.
ONSatan Postat 22 augusti 2011 Trådstartare Postat 22 augusti 2011 (redigerat) Genom undersökningar och genom avancerade algoritmer som du antagligen inte förstår. Men eftersom jag bara läst lite drygt 10P matte så kanske du kan förklara på en nivå så att jag förstår? 😛😆 Kollade efter, det var 14P (i gamla systemet). När kommer förklaringen? Redigerat 22 augusti 2011 av ONSatan
D Vibe Postat 22 augusti 2011 Postat 22 augusti 2011 1) Men det är så vist ordnat förstår du att du kommer att få tillbaka exakt det du betalat för. Jämför ncb-avgiften. 2) Väck inte den björn som sover. 1) Hur ansöker man om dessa pengar? 2) Jag ska försöka. ☺️
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.