Demonproducenten Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Från den dag när USB och HD lika rimligen som CD/DVD-skivor uppfyller "särskilt ägnade för dylik framställning" kommer i alla fall jag anse att avgiften är konsekvent nog för att vara rimlig! Och då slipper den här tråden mig. okidoki
Demonproducenten Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Vilket är en dålig anledning i denna specifika frågeställning då det inte är någon skillnad på min privata musik eller mina privata bilder. med andra ord är du emot att betala för möjligheten att privatkopiera
Demonproducenten Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 I.e. "låt rödvinstomtarna ta ut sin avgift så vi får lugn och ro att rodda viktiga saker". kan bara hålla med 🙂 detta är månadens icke-fråga oavsett vad valle tycker 😄
ONSatan Postat 2 september 2011 Trådstartare Postat 2 september 2011 kan bara hålla med 🙂 detta är månadens icke-fråga oavsett vad valle tycker 😄 Hello! Citatet var tänkt att komma från valfri "Allianspolitiker" med tanke på dess intressesfär. Men, givetvis, ska jag välja mellan fastighetsskatt eller avgift på USB-lagringsmedia (vilka jag sannolikt kommer köpa utomlands) så väljer jag sju dagar i veckan att slippa fastighetsskatt. DET gör dock inte USB-lagringsavgiften/skatten mer rimlig.
DigRules Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 med andra ord är du emot att betala för möjligheten att privatkopiera Om jag privatkopierar någon annans material så är det fullt rimligt att de skall ha ersättning, men bara endast då. Lika rimligt är det att jag inte skall behöva betala till någon annan för att lagra eller privatkopiera mitt eget material.
Tjabbalabba Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Lika rimligt är det att jag inte skall behöva betala till någon annan för att lagra eller privatkopiera mitt eget material. Men det får du ju göra hur som helst.
DigRules Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Men det får du ju göra hur som helst. Att betala för tillverkningen av en extern hårddisk samt lagerhållningen hos leverantören är utgifter jag inte har några problem att förlika mig med, speciellt i jämförelse med kopieringsavgiften på det sätt som den tillämpas nu...sluta fåna dig nu, du vet vad som menades. Förresten, är inte det här ett lämpligare ställe för dig att hålla till på?
D Vibe Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2640&artikel=4657620
debatt Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2640&artikel=4657620 Vaffö har de lagt hårddisken i frösaboxen?
Tjabbalabba Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Att betala för tillverkningen av en extern hårddisk samt lagerhållningen hos leverantören är utgifter jag inte har några problem att förlika mig med, speciellt i jämförelse med kopieringsavgiften på det sätt som den tillämpas nu...sluta fåna dig nu, du vet vad som menades. Men du betalar ju inte bara för tillverkningen och lagerhållningen utan också vinst i flera led, vinst som tillfaller för dig helt okända personer.
DigRules Postat 3 september 2011 Postat 3 september 2011 Men du betalar ju inte bara för tillverkningen och lagerhållningen utan också vinst i flera led, vinst som tillfaller för dig helt okända personer. Vad har hänt, BabblaBabbla? Har du börjat definiera självklarheter nu? Jag citerar mig själv... sluta fåna dig nu, du vet vad som menades.
JJRockford Postat 4 september 2011 Postat 4 september 2011 Men du betalar ju inte bara för tillverkningen och lagerhållningen utan också vinst i flera led, vinst som tillfaller för dig helt okända personer. No shit Sherlock 🙂
JJRockford Postat 4 september 2011 Postat 4 september 2011 med andra ord är du emot att betala för möjligheten att privatkopiera Det där skriver gärna jag på.
JJRockford Postat 4 september 2011 Postat 4 september 2011 inte det minsta Varför då lägga så mycket tid på det när du anser att det är en icke-fråga? detta är månadens icke-fråga säger du det? du verkar ha en väldig stor insyn i företagande, företag och deras hantering Till skillnad mot dig då? 🙂 driver du eget själv Det är såklart enda sättet att lära sig hur företag fungerar?
Demonproducenten Postat 12 september 2011 Postat 12 september 2011 Om jag privatkopierar någon annans material så är det fullt rimligt att de skall ha ersättning, men bara endast då. Lika rimligt är det att jag inte skall behöva betala till någon annan för att lagra eller privatkopiera mitt eget material. i princip har du ju förstås helt rätt nu krävs bara att du tänker ut å presenterar en fungerande administrativ lösning för att förverkliga detta
Demonproducenten Postat 12 september 2011 Postat 12 september 2011 Det där skriver gärna jag på. varför är jag inte förvånad över att du vill ha nåt utan att behöva betala för det? ja då ryker nog det undantaget från reglerna du godtar då du köper tex en cd
Demonproducenten Postat 12 september 2011 Postat 12 september 2011 Varför då lägga så mycket tid på det när du anser att det är en icke-fråga? mycket tid? Till skillnad mot dig då? 🙂 jag tar ditt icke svar som en bekräftelse på att du inte vet vad du pratar om Det är såklart enda sättet att lära sig hur företag fungerar? jag tar ditt icke svar som en bekräftelse på att du inte vet vad du pratar om
debatt Postat 12 september 2011 Postat 12 september 2011 (redigerat) Bokmössa stundar i Gbg nästnästa helg. Representant för Copyswede kommer dit då. På BUS kan man läsa följande, bl.a.: " Det är ett faktum att privatkopieringen flyttar till nya produkter i takt med den tekniska utvecklingen. Det är ju just privatkopieringen som ska kompenseras, oavsett hur den sker och på vilka produkter, och därför måste vi överge tanken på att kompensationen bara skulle gälla för gamla kassettband, CD-skivor och mp3-spelare, säger Susin Lindblom, författare och förbundsdirektör i Dramatikerförbundet och vice ordförande i Copyswede." Jag undrar fortfarande hur många som skiftar hårddiskar sinsemellan sina vänner? Det är också lite konstigt att man ska utsättas för en avgift för att kopiera ett datorprogram man köpt licens till innefattande tillstånd att kopiera den på ett annat ställe också, t.ex. ett usb-minne/annan hårddisk. Sedan tycker jag förvisso att alla de uppräknade grupper av upphovsmän som nämns ska ha rätt till betalning för vad de presterar, men borde det inte hellre ske genom att privatkopiering förbjuds helt? Redigerat 12 september 2011 av debatt
DigRules Postat 12 september 2011 Postat 12 september 2011 nu krävs bara att du tänker ut å presenterar en fungerande administrativ lösning för att förverkliga detta Det är ett krav jag tyvärr inte kan leva upp till...men jag önskar jag hade lösningen, då hade vi alla varit lite gladare...kanske. 😄
JJRockford Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 varför är jag inte förvånad över att du vill ha nåt utan att behöva betala för det? ja då ryker nog det undantaget från reglerna du godtar då du köper tex en cd Jag är mest förvånad att det finns folk (förutom de som jobbar på Copyswede) som tycker att det är okej att man ska betala för att göra en kopia av en skiva att ha t ex i bilen. mycket tid?jag tar ditt icke svar som en bekräftelse på att du inte vet vad du pratar omjag tar ditt icke svar som en bekräftelse på att du inte vet vad du pratar om Det är ömsesidigt 🙂
Demonproducenten Postat 16 september 2011 Postat 16 september 2011 Jag är mest förvånad att det finns folk (förutom de som jobbar på Copyswede) som tycker att det är okej att man ska betala för att göra en kopia av en skiva att ha t ex i bilen. det är för att du inte förstår innebörden i det avtal du ingår när du köper en cd eller dvd - nämligen att den inte får kopierasett undantag görs för sk eget bruk genom den lagreglering som innefattar avgiften i fråga ingen avgift - inget undantag - ingen kopiering Det är ömsesidigt 🙂 jaså? hurdå?
JJRockford Postat 16 september 2011 Postat 16 september 2011 (redigerat) det är för att du inte förstår innebörden i det avtal du ingår när du köper en cd eller dvd - nämligen att den inte får kopieras ett undantag görs för sk eget bruk genom den lagreglering som innefattar avgiften i fråga ingen avgift - inget undantag - ingen kopiering Så din definition på att "förstå" är att man accepterar rådande omständigheter? Jag tycker att lagen som ligger bakom det avtalet är felaktig och förstår inte hur någon (utom Copyswede) kan tycka annorlunda. jaså? hurdå? Jag tar dina ickesvar som en bekräftelse på att du inte vet vad du pratar om 🙂 Redigerat 17 september 2011 av JJRockford 1
D Vibe Postat 16 september 2011 Postat 16 september 2011 Jag tycker att lagen som ligger bakom det avtalet är felaktig och förstår inte hur någon (utom Copyswede) kan tycka annorlunda. Plus ett!
debatt Postat 16 september 2011 Postat 16 september 2011 Jag återkommer med rapport i denna tråd när jag träffat de ansvariga.
Demonproducenten Postat 19 september 2011 Postat 19 september 2011 Så din definition på att "förstå" är att man accepterar rådande omständigheter? Jag tycker att lagen som ligger bakom det avtalet är felaktig och förstår inte hur någon (utom Copyswede) kan tycka annorlunda. du accepterar det hela vid köpet men du verkar inte förstå vad du accepterat vilka icke-svar tänker du på från min sida? har du frågat mig om nåt?
JJRockford Postat 19 september 2011 Postat 19 september 2011 du accepterar det hela vid köpet men du verkar inte förstå vad du accepterat Jag förstår och jag anser att det är fel. Vad i det är det du inte förstår? vilka icke-svar tänker du på från min sida? T ex: du accepterar det hela vid köpet men du verkar inte förstå vad du accepterat har du frågat mig om nåt? Senaste: "Så din definition på att "förstå" är att man accepterar rådande omständigheter?"
Demonproducenten Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Jag förstår och jag anser att det är fel. Vad i det är det du inte förstår? om du nu förstår och accepterar (vilket du gör när du köper en cd) så har du ju frivilligt ingått ett avtal du kanske inte gillar innehållet i detta avtal men avtalet har du själv godkänt att gälla i avtalet står att kopiering av nämnda cd - även för eget bruk är förbjudet undantag från denna klausul är reglerad i lag och tillåter kopiering för just "eget bruk" kopplad till denna lag och det som gör den möjlig är den avgift som du tycker så illa om - privatkopieringsavgiften om inte avgiften finns försvinner också möjligheten att få kopiera för eget bruk jag förstår att du vill ha rättigheten - men du vill skita i skyldigheten som möjliggör denna rättighet
cborg Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 (redigerat) i avtalet står att kopiering av nämnda cd - även för eget bruk är förbjudet undantag från denna klausul är reglerad i lag och tillåter kopiering för just "eget bruk" Sidenote (with edit): Att skriva så i ett avtal är ett lagbrott (förutom vid de särskilda tillfällen då lagen påbjuder det). Bara så ni vet. Redigerat 20 september 2011 av cborg
JJRockford Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 om du nu förstår och accepterar (vilket du gör när du köper en cd) så har du ju frivilligt ingått ett avtal du kanske inte gillar innehållet i detta avtal men avtalet har du själv godkänt att gälla i avtalet står att kopiering av nämnda cd - även för eget bruk är förbjudet undantag från denna klausul är reglerad i lag och tillåter kopiering för just "eget bruk" kopplad till denna lag och det som gör den möjlig är den avgift som du tycker så illa om - privatkopieringsavgiften om inte avgiften finns försvinner också möjligheten att få kopiera för eget bruk jag förstår att du vill ha rättigheten - men du vill skita i skyldigheten som möjliggör denna rättighet Du verkar tro privatkopieringsersättningen är någon slags naturlag?
Demonproducenten Postat 21 september 2011 Postat 21 september 2011 Du verkar tro privatkopieringsersättningen är någon slags naturlag? inte alls men jag är medveten om att om man ska få nåt i ena änden så måste man ge nåt i andra Sidenote (with edit): Att skriva så i ett avtal är ett lagbrott (förutom vid de särskilda tillfällen då lagen påbjuder det). Bara så ni vet. du får gärna förtydliga det där
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.