Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Har nydligen flyttat in mina musikgrejer i en replokal och då upptäckte jag att min footswitch inte längre fungerar. När den är inkopplad får jag bara ljud från clean kanalen och 0 Reverb, men när jag kopplar ut switchen får jag reverb och distkanalen går att köra igång. Kan inte minnas att jag gjort något fuffens med den och det var inte längesen jag spelade på den hemma och det fungerade prima.

Jag bestämde mig för att testa switchen på en annan förstärkare (dock marshall) och där hände det iallafall något när jag tryckte på reverbknappen. Marshall hade tydligen boost som funktion.

Har sökt lite på forum runt omkring och hittat en del på engelska med elektriska termer jag inte riktigt förstår mig på, teorier om kablar som sitter löst, "tank connections" (??) och jordningsteorier.

Är det någon som kan ha en aning om vad man ska ta sig till?

Hälsningar!

Annons
Postat

Troligen bara en lös kabel i telen eller i pedalen. Antagligen jorden eftersom varken boost eller reverb funkar. Om du har en multimeter kan du kolla om du har kontakt mellan sleeve (den innersta stora ringen på telen) och toppen respektive den mindre ringen. Switchen skall byta mellan kontakt/inte kontakt. Annars kan du bara öppna telen och pedalen och titta om det finns någon lös kabel eller kortslutning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.