Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har haft min nuvarande dator i 3 bra år. Nu är det dags att köpa en riktigt kraftfull och framtidssäker dator.

Jag ska installera både OSX och Windows 7 på datorn, detta pga att jag ska jobba med Logic Pro i OSX-miljö samt spela spel i Windows-miljö.

Logic Pro är prio såklart.

Jag har under de senaste veckorna läst på och funderat och har kommit fram till dessa delar.

Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3P B3 - 1 674 kr

Jag har varit väldigt kluven kring detta val. Gigabyte fungerar bäst med OSX men alla olika versioner förvirrar mig. Jag har läst att om moderkortet har 3+ USB3-portar så använder dem en kontroller som OSX inte gillar och det blir bökigt. Därför har jag valt detta moderkort med 2 USB3-portar.

Skärm: Samsung TFT 24" S24A350H LED - 1 890 kr

Ännu ett punkt jag varit kluven över. 24" känns som en bra storlek för det första. Jag har 22" just nu och det skulle vara trevligt med större och högre upplösning. LED är strömsnålt och vad jag har förstått ger det betydligt skarpare färger om man jämför mot vanliga TN-paneler. Jag tänkte nog använda denna som huvudskärm och min 22" som extraskärm på sidan. Stor skillnad mot en IPS-skärm för mina ändamål?

SSD eller inte? Jag tänkte installera båda operativsystemen på denna disk, Logic Pro samt det/de spel som jag är mest intresserad utav.

Program/spel/övrigt-hdd: 750GB Western Digital Caviar Blue - 477 kr

7200RPM samt SATA 6Gbit verkar trevligt. På denna disk tänkte jag installera alla olika vanliga program och andra spel som jag inte spelar särskilt ofta. Dessutom tänkte jag ha alla mina Logic-projekt här.

CPU: Intel Core i7 2600K 3,4GHz - 2 580 kr

Logic Pro - i7 = sant. Tänkte nog överklocka denna till 4GHz.

RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ - 1 300 kr

Dessa har jag läst ska vara riktigt grymma för både spel och tyngre arbete.

GPU: Gigabyte GeForce GTX 580 OC 1536MB - 4 219 kr

Jag har funderat över om jag ska ha detta superkort eller om jag ska nöja mig med ett 6870/6970.

Spelen jag tänkte fokusera på är kommande BF3, Diablo 3 samt SC2 - och jag hatar dålig frame rate.

Fläktar: Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm - 3 st x 100 kr

Pris: 14430:-

Länk till datorsystemet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/757606/hackintosh

Det jag redan har:

Antec P182

Corsair TX 750W kommer denna hålla? (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678)

Windows 7 x64

DVD-brännare

Samsung 226BW

2TB Seagate Barracuda Green

Tack på förhand!

Annons
Postat

Ser bra ut. Kommer dett bli din första hackintosh eller vad? Själv har ja byggt ett helt gäng hackintosh även av äldre p4or.

Ja kör hackintosh själv idag och kommer aldrig mera gå över till en pc som d känns nu.

Om du behöver hjälp med hackintosh installationen så hör av dig. Jag hjälper mer än gärna till.

Det värsta är ju folk som gnäller om hackintosh för att det är knöligt när vissa grejjer inte funkar och dom tycker det är jobbigt o felsöka.

Det är ju alla dom dagarna som går åt åt felsökning som e själva grejjen när man väl lyckats hitta lösningen.

Tex har jag efter ca 4 månaders klur bök o stök lyckats lista ut varför just min dator inte kunde köra sista 10.6.8 uppdateringen och nu har ja löst det och ja det var värt

4 månaderas ilska och strul o problem för man får nåt som kallas erfarenhet.

Postat

Ser bra ut. Kommer dett bli din första hackintosh eller vad? Själv har ja byggt ett helt gäng hackintosh även av äldre p4or.

Ja kör hackintosh själv idag och kommer aldrig mera gå över till en pc som d känns nu.

Om du behöver hjälp med hackintosh installationen så hör av dig. Jag hjälper mer än gärna till.

Det värsta är ju folk som gnäller om hackintosh för att det är knöligt när vissa grejjer inte funkar och dom tycker det är jobbigt o felsöka.

Det är ju alla dom dagarna som går åt åt felsökning som e själva grejjen när man väl lyckats hitta lösningen.

Tex har jag efter ca 4 månaders klur bök o stök lyckats lista ut varför just min dator inte kunde köra sista 10.6.8 uppdateringen och nu har ja löst det och ja det var värt

4 månaderas ilska och strul o problem för man får nåt som kallas erfarenhet.

Yes, det blir min första! Jag har läst så extremt mycket om det så nu kände jag att det var dags!

Tack så jättemycket för erbjudandet om hjälp! Jag hör av mig ifall jag fastnar 🙂

Tänkte använda mig av Multibeast och iBoot.

Tänkte på SSDn - ifall du har någon erfarenhet av dessa, ifall det är värt 2000:-?

Postat

Har tyvärr ingen erfarenhet av ssd diskar men vad ja har läst om dom så verkar ju en ssd disk göra riktigt mycket skillnad alltså sånt som vi människor tom märker att wow nu har det hänt nåt till skillnad från att byta upp sig till snabbare minnen. Go for the ssd om du har råd.

Postat
Ah, kännetecken på en nörd. 😉

Jag tror att de flesta inte håller med dig, de gnälliga personerna vill inte veta vad DSDT är (än mindre dekompilera/omkompilera) utan bara använda sina program.

Tex har jag efter ca 4 månaders klur bök o stök lyckats lista ut varför just min dator inte kunde köra sista 10.6.8 uppdateringen och nu har ja löst det och ja det var värt 4 månaderas ilska och strul o problem för man får nåt som kallas erfarenhet.
Kernel? Grafiken? USB? :rolleyes:
  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Yes, det blir min första! Jag har läst så extremt mycket om det så nu kände jag att det var dags!

Tack så jättemycket för erbjudandet om hjälp! Jag hör av mig ifall jag fastnar 🙂

Tänkte använda mig av Multibeast och iBoot.

Tänkte på SSDn - ifall du har någon erfarenhet av dessa, ifall det är värt 2000:-?

Angående SSD kan det vara intressant att läsa denna recension:

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Du kanske redan handlat...

Redigerat av Mr Zorro

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.