debatt Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 (redigerat) Ja. Jag har samtliga skivor och mer därtill, så vi har klargjort det redan från början. Därför var jag rätt spänd på hur det skulle låta i comebacken tillsammans efter så många år. Jag vet också att Randy och Fred plockat ihop samtliga pinaler de hade i hårdvaruväg ända sedan slutat av 60-talet och början från 70-talet för att spela in det på det sätt som de gjorde redan då, på denna nya skivan. Resultatet har kommit både på CD och LP. Målsättningen var att få det att låta LP även på CD! Men... jag tycker inte de lyckats. Jag blev grymt besviken. Tycker det bara låter sprucket och kass. Försöker kompensera hemma med stereons tonkontroller, men jag blir bara lite nöjd över soundet. Jag tycker inte LP = trasigt sound. Jag tycker alla instrument låter skitkass och rösten låter... vet inte vad. Vad ÄR det för effekter på denna sörja? Sprucket? http://www.youtube.com/watch?v=BgPQ4TTgMv8&feature=related [omslaget är från en annan skiva] 😲 Redigerat 19 augusti 2011 av debatt
BluesBoy Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 (redigerat) Nja, inte kan man säga att de lyckats..... http://www.youtube.com/watch?v=j83xviHVmGg&feature=related är ju klart bättre. 🙂 Rösten har de väl bara kastat på lite dist på, eller snarare mycket. Det blir väl lite 70-tals vibbar, men inte alls det sköna LP-soundet. Redigerat 19 augusti 2011 av BluesBoy
Fredrikn Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Du var lite luddig? VIll du ha hjälp o ställa in på din stereo så denna låt låter bättre eller vad? ja de man kan höra att de låter lite som de skulle va highcuttat med eq.. Höga frekvenserna är inte riktigt där.. Vocalsen är inte heller direkt i fokus..Allt smuts inte urskärt.. Det är ingen supermix direkt.. Men du kan ju testa att öka på diskanten lite mer och dra ner mellanregistret så kan de bli lite bättre kanske, bara meka fram 🙂
wellness music Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Så dom gamla hjältarna är på g igen!! Jag måste nog hålla med att i detta fall lät det mycket bättre förr... på alla sätt och vis. Det har ju diskuterats mycket trummor i forumet de senaste dagarna. Vill minnas att BTO hade ett otroligt tight och bra trumljud på Head On plattan (tror jag det va..) som kom i mitten på sjuttiotalet.
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Men du kan ju testa att öka på diskanten lite mer och dra ner mellanregistret så kan de bli lite bättre kanske, bara meka fram 🙂 Vad hjälper det? Materialet låter som det låter. Ungefär som att ge rådet att skära ned på diskanten på stereon på Metallicas senaste som distar som fan pga att det är söndermosat.
debatt Postat 19 augusti 2011 Trådstartare Postat 19 augusti 2011 (redigerat) Nja, inte kan man säga att de lyckats..... Rösten har de väl bara kastat på lite dist på, eller snarare mycket. Det blir väl lite 70-tals vibbar, men inte alls det sköna LP-soundet. Ja, det man kan höra att de låter lite som de skulle va highcuttat med eq.. Höga frekvenserna är inte riktigt där.. Vocalsen är inte heller direkt i fokus..Allt smuts inte urskärt.. Det är ingen supermix direkt.. Men du kan ju testa att öka på diskanten lite mer och dra ner mellanregistret så kan de bli lite bättre kanske, bara meka fram 🙂 Tack för inputen. Det är alltså mycket dist som gör att rösten låter så. Sedan tycker inte jag heller, precis som Fredrik N, att mixen håller utan det blir en sörja av det. Däremot tycker jag inte att höga frekvenserna fattas, eller kanske ja, lite. Men framförallt låter det trasigt i cymbalerna, elgitarrerna och trummorna och... ja allt egentligen. Det låter mer diskant än bas. Jag har provat nu att sätta på mer bas, men dra ned diskanten. Det räddar det hela lite. Tyvärr har jag ingen separat mellanregisterkontroll på min stereoförstärkare. Upplever det som att det är svårt att följa basen och höra vad den spelar. Och att alla cymbaler bara är ett missmasch av oljud. Nej, jag vet inte om det ens räddar det lite. Det låter trasigt. "Find some love" blev en hit i Tyskland, sommaren 2010. CDn innehåller 12 andra låtar också och alla är bättre än den. Tack Blues Boy för den gamla dängan Let it ride från 73 också och som handlar om när de blev inklämda mellan två stora långtradare från US med vilje, när de själva är från Canada.. Redigerat 19 augusti 2011 av debatt
debatt Postat 19 augusti 2011 Trådstartare Postat 19 augusti 2011 Så dom gamla hjältarna är på g igen!! Jag måste nog hålla med att i detta fall lät det mycket bättre förr... på alla sätt och vis. Det har ju diskuterats mycket trummor i forumet de senaste dagarna. Vill minnas att BTO hade ett otroligt tight och bra trumljud på Head On plattan (tror jag det va..) som kom i mitten på sjuttiotalet. Ja, trumljudet var en av de grejer som gjorde att jag fastnade för dem way back. Robin har alltid varit en underskattad trummis. Nu har han ju gått i pension, vid 58. Istället är det Marc LaFrance som dunkar på här. Det låter trasigt.
debatt Postat 19 augusti 2011 Trådstartare Postat 19 augusti 2011 (redigerat) Som DieHard mycket riktigt påpekade, det låter skit hur man än rattar. Grundljud skit -> output skit. Men denna från samma nya skiva låter inte lika illa... Bättre mixad. Redigerat 19 augusti 2011 av debatt
freddie Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Målsättningen var att få det att låta LP även på CD! Men... jag tycker inte de lyckats. Jag förstår din frustration. Jag upplevde den 2002 när jag fick reda på ElectricLightOrchestra släppt en ny platta (CD). Jeff Lynne (sångaren & huvudmedlemmen) gjorde egentligen bara en soloplatta men det var väl OK (han äger bandnamnet). Han gick ut med att han bara skulle använda "vintageprylar" och "gammal" teknik för att få den rätta (riktiga(!?)) känslan. Själv tycker jag mest att det blev innestängt och kvävt. Inte alls som ELO's forndagars klassiker som verkligen var top-notch när det begav sej. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=chisjOylCgQ
DigRules Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Det låter som att du har samma problem som jag hade med Europe's senaste skiva som var söndermastrad...enligt producenten Tobias Lindell vill artisterna ha det så just för att det skall låta "skiva" bland annat. Jag har då aldrig upplevt denna typ av ljud på mina vinylskivor, den saken är klar. På Europe-skivan var det mest trummorna och basen som tog stryk. Gräsligt låter det i hörlurar, något mindre gräsligt genom stereohögtalarna.
Guitar Nilsson Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Jag tycker det låter som att mastringen klämt sönder bla sången. Precis samma sak har hänt för mig nästan jämt när jag mastrat, utom allra sista gångerna. Sen är det inte så att de gamla skivorna inte låter så bra i verkligheten som man vill minnas dem? Man minns hur bra musiken var, men ljudet? SRV´s trumljud är en katastrof om man lyssnar noga. Kanske lät det bättre innan det fördes över på cd? Men vinyl? Nu när vi en gång vant oss med både lågbas o topp är väl inte vinylens mellanregistiga ljud nån hit? haha. Tummen upp för rullband, tummen ner för vinyl säger jag. Den här Bachman Turner cdn är väl ett bevis på det jag säger, många ljudtekniker som varit hela livet i branschen och kanske räknas till eliten är helt värdelösa inom sitt yrke. De borde sälja korv i stället.
Guitar Nilsson Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Som DieHard mycket riktigt påpekade, det låter skit hur man än rattar. Grundljud skit -> output skit. Men denna från samma nya skiva låter inte lika illa... Bättre mixad. Bättre mastrad tror jag... Ändå är det mycket sämre än det jag gjort i sovrummet. Med en portastudio. http://soundcloud.com/user7908154/01-segla-bort-fc-wav
debatt Postat 19 augusti 2011 Trådstartare Postat 19 augusti 2011 Det var Christian Stonehouse som spelade in och mixade plattan. Mastrad vid Sterling Sound, NYC. Dock står det inte vem som mastrat. Christian Stonehouse har använt Focusrite Liquid Mix för arbetet bl.a.
debatt Postat 19 augusti 2011 Trådstartare Postat 19 augusti 2011 (redigerat) Bättre mastrad tror jag... Ändå är det mycket sämre än det jag gjort i sovrummet. Med en portastudio. http://soundcloud.com/user7908154/01-segla-bort-fc-wav Med relativt små medel kan man komma långt. Framförallt så är det mycket bra panorerat och alla instrument framgick tydligt och helt utan att skära i mina trött öron. Riden var mycket fint fångad och helt utan det klirrljud som jag inte uppskattar. Riktigt kul att få förmånen att höra något så färskt också! Bra text tycker jag också. Kom på en grej till... Du har varken sönderkomprimerat eller sönderequaliserat stycket och inte heller lagt på en massa överflödigt reverb som för att dölja vad du sysslar med. Det var nog det bästa av allt, helheten. [edith: kastade om två ord i denna sena timme] Redigerat 19 augusti 2011 av debatt
debatt Postat 19 augusti 2011 Trådstartare Postat 19 augusti 2011 Jag förstår din frustration. Jag upplevde den 2002 när jag fick reda på ElectricLightOrchestra släppt en ny platta (CD). Jeff Lynne (sångaren & huvudmedlemmen) gjorde egentligen bara en soloplatta men det var väl OK (han äger bandnamnet). Han gick ut med att han bara skulle använda "vintageprylar" och "gammal" teknik för att få den rätta (riktiga(!?)) känslan. Själv tycker jag mest att det blev innestängt och kvävt. Inte alls som ELO's forndagars klassiker som verkligen var top-notch när det begav sej. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=chisjOylCgQ Ja, det låter lite komprimerat och gate-at, instängt på "It really doesn't matter". "A new world Record" var en kalasplatta! Det låter som att du har samma problem som jag hade med Europe's senaste skiva som var söndermastrad...enligt producenten Tobias Lindell vill artisterna ha det så just för att det skall låta "skiva" bland annat. Jag har då aldrig upplevt denna typ av ljud på mina vinylskivor, den saken är klar. På Europe-skivan var det mest trummorna och basen som tog stryk. Gräsligt låter det i hörlurar, något mindre gräsligt genom stereohögtalarna. Lysande lite på den som släpptes hösten 09, för det är väl den senaste? Förstår vad du menar. Det fanns något smakprov på deras webbsida och jag tycker gitarrer och cymbaler låter lite som på "Find some love" med Bachman & Turner, som jag började denna tråden med.
Jetblack Postat 20 augusti 2011 Postat 20 augusti 2011 Det låter som att du har samma problem som jag hade med Europe's senaste skiva som var söndermastrad...enligt producenten Tobias Lindell vill artisterna ha det så just för att det skall låta "skiva" bland annat. Jag har då aldrig upplevt denna typ av ljud på mina vinylskivor, den saken är klar. På Europe-skivan var det mest trummorna och basen som tog stryk. Gräsligt låter det i hörlurar, något mindre gräsligt genom stereohögtalarna. Det där är intressant. Jag frågade en tekniker på Cutting Room en gång varför många äldre cd-skivor har så pass klent och lågt ljud, trots att det rimligtvis borde ha gått att få dem att låta högre redan då. Förklaringen jag fick var att det berodde på att masteringsteknikerna till en början mastrade (dvs. pre-mastrade, om man ska vara helt korrekt) cd-skivorna precis som de skulle ha gjort med en lp-skiva, och att det tog ett tag innan man lärde sig att utnyttja cd:ns hela potential. Det var faktiskt en intressant förklaring, som jag aldrig hade tänkt på! Med andra ord har Europe fått det hela om bakfoten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.