Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej har nyss skaffat Ezdrummer med metalheads expansion och och vill koppla in mitt digitala set yamaha dtxplorer via midi kabel vilket jag har gjort och fått in ljudet från ezdrummer metalheads in till mina trummor. Men problemet är det att ljuden ligger fel har virvlen på kaggen och crash på virvlen har inte ens nån kagge men pukorna verkar ligga rätt samt hi haten. har hört att många har haft problem med dettta men har aldrig fått någon klarhet i vad man ska göra för att få dom rätt. har hört att det finns nåt som heter drum maps men vart hittar man dom och hur funkar det hittar inget att ändra på trummodulen heller läst igenom instruktionsboken nyss. använder programmet Pro tools 8 LE Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta vore jätte tacksam! MVH Christoffer

Annons
Postat (redigerat)

Nu kör jag EZ's storebror Superior Drummer som har allt vad mapping och midi learn heter. Har inte EZ det också? Länge sedan jag hade det, men du borde kunna ställa in det i programmet.

Om inte borde du definitivt kunna välja vilket midinummer som varje platta på dit DTXplorer skickar ut.

Slå på virveln och scrolla igenom midi note nummer för snare pad på din modul samtidigt tills du hör snare etc... Upprepa till dess att du har hela setet mappat och spara som en preset på din modul.

Om inte EZ hade ngn learn-funktion nu förstås. 😐

Redigerat av JohnRick
Postat

okej kan inte hitta något tyvär är ganska ny på detta med. Det enda jag kommer på att göra är att flytta midi spåren upp och ner på tracken för att de ska hamna rätt efter man har spelat in men det är ju ett jävla jobb med det och samtidigt att det kommer bli jobbigt och störigt att lägga trummor när du har cymbal på virvel och virvel på kaggen.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej,

i EZdrummer finns ingen MIDI Learn-funktion (däremot i Superior, som nämnts ovan). Vad jag vet verkar DTXplorer vara lite krångliga eftersom man inte kan mappa om ljuden i själva modulen. Jag skulle rekommendera att du kollar om du kan göra s k drum maps i din host, så att MIDI:t "översätts" så det passar med mappningen i EZdrummer. Mappningslayouten för EZdrummer finner du genom att klicka på frågetecknet uppe till höger i interfacet.

Redigerat av Martin Kristoffersson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.