Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

går det att göra med en plug? Spela in elgitarr och sedan med en vst-plug om vandla den till akustisk gitarr. Checkade nätet men tyckte jag hittade inget. Tips?

Annons
Postat

Det finns en massa grejor som påstår att de gör det men jag vill påstå att det aldrig går att göra bra. Köp en ackustisk gitarr för pengarna i stället.

Postat

Fast jag påstår att variax kvalar in i låtsasfacket om än bland de bättre. Ett akustiskt instrument är alltid bäst om man vill ha ett akustiskt instrument men det kanske inte är det man är ute efter fast man tror det.

Postat

...Jag tycker väl Variaxen låter helt OK. Dessutom så slipper jag fundera så mycket på uppmickning, missljud från tex köket, och problem med att olika tagningar låter olika. Jag får mitt fingerplock att låta renare då strängarna inte är lika tröga att trycka ner.

Postat

Absolut, den låter säkert ok och de praktiska fördelarna är det inget snack om förutom att en akustisk gitarr inte behöver vara mer svårspelad än en variax om den är rätt justerad. Som jag sa det är inte alltid man är ute efter ljudet av en akustisk gitarr utan kanske något som fyller motsvarande funktion eller låter snarlikt.

Postat

...Jag har för mig att en akustisk inte låter lika torr som Variaxen. Men inspelat i in mix med lite annat så tänker jag "akustisk" när jag hör den. Kanske som piano jmfrt med digitalpiano. Live låter det mycket olika, men inspelat - mer lika.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det finns en massa grejor som påstår att de gör det men jag vill påstå att det aldrig går att göra bra. Köp en ackustisk gitarr för pengarna i stället.

+1. Allt fejk låter som fejk=inget kul alls.

Postat

+1. Allt fejk låter som fejk=inget kul alls.

Håller givetvis med. Jag har dock ingen äkta Martin för att kunna bedömma Variax-"Martin". Men en kompis som lånade Variaxen och gjorde inspelningar med sina Gibson Les Paul, 335, och Strata. Vad jag minns så lät båda Gibson modellerna exakt lika. Stratan fanns det en nyansskillnad på, men vilken som var bäst gick inte att avgöra. Jag har också fått för mig att Fender-stratornas mickar varierar mer än Gibsons, så med rätt strata så skulle det inte varit ngn skillnad där. Men ackeguror måste ju mickas med rätt mick mm, så dessa är svårare att bedömma.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.