Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Suck. Hur många är det som testat mer än hälften av dessa och alltså kan ha nån slags objektiv uppfattning?

De flesta kommer rösta på den de själva använder, utan att veta särskilt mycket om de andra ...

• Gilla 2
Postat

What Assar said...

Det är därför FL ligger i topp nu. Vilket den högst troligen inte hade gjort annars.

Jag gillar dock också SONAR bäst, men har bara provat 4-5 av dem i listan.

Postat

Ja, sant.

Jag har testa Cubase, Reason (gillas i o f s), Live och Sonar. Föll för Sonar när de nu lanserat X1:an.

Ändå intressant att se att Cubase och Sonar är likvärdiga där. Här på forumet så överväger ju Cubase stort.

Postat (redigerat)

...Behoven är väl också olika. Jag har ingen aning om vilket är bäst. Men jag gillar det avskalade MultiTrack DAW från Harmonicdog som ger upp till 24 stereokanalers inspelning på min gamla andra generationens Ipod touch. Med en proffsmick inkopplad så kan jag med touchskärmen snabbt klippa (japp, vågformer syns) iordning en slutmix som laddas via wifi till min PC. De individuella wav spåren kan jag importera till vilket dator-DAW som helst.

Men jag ser konceptet som ett mellanting mellan bärbar dator och portastudio. Snorbilligt om man redan har en Ipod/pad/phone och en proffsmick. Inga startupptider som med dator.

...Men bäst?...Kanske i sin klass då inga andra appar verkar klara av stereoinspelning på Ipod/pad/phone. Men jag kör ändå mono trots att det finns analog stereoingång på dock-anslutningen (dock inte från generation fyra av Ipod touch, eller Ipad som istället klarar digital-stereo via dockan, men Iphone har jag ingen större koll på).

Redigerat av Erik dP
Postat

Fjantigt med sådana omröstningar när alla programmen kan ge precis samma resultat.

Det handlar ju bara om vilken användarmiljö man trivs bäst i - och inte alls vilket program som är "bäst".

Alla som röstar kommer förstås att rösta på det DAW-program som de använder, utan att ha någon erfarenhet av de övriga, precis som Assar sade.

• Gilla 2
Postat

Att ett program är "världens bästa DAW" betyder ju ändå inte att det är bäst för mig.

Reaper är bäst för mig eftersom det är billigt och klarar av det jag behöver kunna göra. Mer än så begär jag inte. Jag tycker om Adobe Audition och Sony Acid, men de är inte bäst för mig eftersom de kostar både skjortan och byxorna. Det är mycket som avgör vilken DAW som är bäst.

• Gilla 1
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Fjantigt med sådana omröstningar när alla programmen kan ge precis samma resultat.

Det handlar ju bara om vilken användarmiljö man trivs bäst i - och inte alls vilket program som är "bäst".

Alla som röstar kommer förstås att rösta på det DAW-program som de använder, utan att ha någon erfarenhet av de övriga, precis som Assar sade.

Och så kan myten om att vissa DAWs är faktiskt bättre än andra och ger bättre ljud fortleva. :rolleyes:

Postat

Worlds best DAW = Ett hjärta, en gitarr, och ett papper

DAW betyder ju som bekant Digital Audio Workstation. Det som du beskriver är snarare en AAW (Acoustic Audio Workstation) 😛

• Gilla 3
Postat (redigerat)

Kan ärligt talat säga att jag testad logic, pro tools, reaper, cubase, ableton och sonar så jag har lite koll.

Efter att ha röstat och kollat resultat är det ganska tydligt vad det är för människor som svarat på den surveyn, inte för att FL studio är ett dåligt program (i don't know helt enkelt) men tror ändå att de flesta stora studios kör pt med logic som andra val.

Redigerat av stratsvante
Postat

Lite komiskt urval av DAW:s, måste jag säga. Garageband (som väl snarast är en bantad version av Logic?) fanns med, men inte Adobe Audition, Podium, Tracktion, Nuendo, Ardour och en del andra program som man hade väntat sig.

MuLab var en ny bekantskap för mig.

(Om någon undrar så röstade jag inte. Jag tycker att det där är tämligen ointressant.)

Postat

Röstade inte då jag tycker det är ett jävla fjanteri, dessutom så påverkar det för mkt med bundna externa enheter!

Men kollade resultatet. Och där låg FL som högst med sina 2 k spänn.

Avid med sina 15 gånger mer i pris, men hamnar på 6e/7e plats

Detta säger sig själv huruvida vilka människor det är som svarar på dessa fåniga enkäter.

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Och där låg FL som högst med sina 2 k spänn.

Fjuniga finniga tonårskillar som bor hemma hos mamma med en massa piratpluggar och brukar ställa frågor på olika forum hur gör man får att få ihop en hel låt för de har aldrig lyckats och knappt kan spela på keyboarden. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Postat (redigerat)

Varför så ängsligt? Om FL är populärast så är den väll bäst i alla fall i den här enkäten. Good for them.

Redigerat av DivineCo
Postat

Fjuniga finniga tonårskillar som bor hemma hos mamma med en massa piratpluggar och brukar ställa frågor på olika forum hur gör man får att få ihop en hel låt för de har aldrig lyckats och knappt kan spela på keyboarden. :rolleyes:

"-Trycker du här, så låter det!"

Postat

Jag har jobbat i 9 av programmen och kan verkligen honestly säga att ingen av dom är bättre än dem andra

Postat

Jag kan honestly säga att vilket verktyg man har är avgörande för det resultat man får. Inte så att någon DAW låter bättre än någon annan. Men visst tusan påverkar uppsättningen av syntar och arbetsflödet resultatet. Jag kan definitivt säga att när jag spånar vilt i Ableton Live så blir det ett helt annat resultat än när jag spånar i Logic. Det är därför jag oftast föredrar Live. Sen påstår jag inte att det ljudmässigt går att få det ena att låta bättre än det andra. Jag menar bara att visst tusan är det skillnad på DAW och DAW. Resultaten blir definitivt olika i alla fall när man bara är på ett idestadium. Ungefär som att det blir olika låtar man skriver om man sätter sig ner med en Gitarr eller ett Piano (Cello eller vilket annat instrument som helst eller total avsaknad av instrument för den delen) när man söker inspiration.

Som en gammal lärare sa till mig vill du göra något som är riktigt hard edge skissa i lera. Vill du å andra sidan göra något riktigt organiskt och böljande skissa med stenblock. Verktygen påverkar uttrycket!

• Gilla 2
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Resultaten blir definitivt olika i alla fall när man bara är på ett idestadium.

Äh skitsnack. Det har inte smack med att göra vilken DAW man använder för sina idéer. Enda är att den man är bäst på går det smidigast med och därmed stryper den kreativa processen så lite som möjligt. Allt annat är bara en tunna full av skitsnack. Förresten länge sen man läste något av dina fyllesvammel. Vart tog de vägen? :rolleyes:☺️

Postat

Nog för att jag är fördomsfull, men jag tror inte att det finns något program som är så starkt förknippat med "om jag använder samma program som [insert valfri artist som låter ungefär som Basshunter] så kommer jag att låta som den artisten och tjäna lika mycket pengar som den artisten!"

Postat (redigerat)

Det är personen som använder daw( oavsett märke) som är den stora skillnaden på hur det låter. Tex Bara för att jag köper zlatans fotbolls skor, blir jag inte lika bra som han.

Edit : har provat några men för mig funkar cubase bäst.

Mvh

Redigerat av Henber77
Postat (redigerat)
Enda är att den man är bäst på går det smidigast med och därmed stryper den kreativa processen så lite som möjligt.

Det kan visst vara så men vi är ju alla olika. Personligen tycker jag nog tvärt att det kan vara en fördel, i alla fall ibland, med att inte behärska sitt verktyg. Tyvärr är vi ganska begränsade och utrycker oss ofta ungefär på samma sätt och det händer också då vi behärskar språket/verktyget. Vi upprepar oss. Behärskar jag inte språket/verktyget gör jag "fel". Dessa felsägningar leder faktiskt ofta vidare till något mycket intressantare om man är lyhörd och öppen för nya riktningar. Ungefär som folk som inte har svenska som modersmål helt plötsligt finner sig själv vara en stor författare i Sverige medan man antagligen aldrig hade blivit det i sitt hemland.

Redigerat av DivineCo
Postat

Äh skitsnack. Det har inte smack med att göra vilken DAW man använder för sina idéer.

Njao.. men liksom...

Kan man inte lyfta diskussionen ett pinnhål? Om man gör ett jobb snabbare och smidigare med ett verktyg än med ett annat, så är väl just det verktyget bättre? Även om slutresultatet blir detsamma. Låt det vara personligt, det kan väl vara ok; jag lirar lite bättre med hårda plektrum än mjuka.

Att det GÅR att göra (typ) ALLT med valfri DAW ... tja det har alla rätt i.

• Gilla 3
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Njao.. men liksom...

Kan man inte lyfta diskussionen ett pinnhål? Om man gör ett jobb snabbare och smidigare med ett verktyg än med ett annat, så är väl just det verktyget bättre?

Ptja det var ju det jag skrev: Enda är att den man är bäst på går det smidigast med och därmed stryper den kreativa processen så lite som möjligt. Men att någon DAW A skulle vara bättre än DAW B är ju en seglivad myt.

Postat

Kan man inte lyfta diskussionen ett pinnhål? Om man gör ett jobb snabbare och smidigare med ett verktyg än med ett annat, så är väl just det verktyget bättre? Även om slutresultatet blir detsamma. Låt det vara personligt, det kan väl vara ok; jag lirar lite bättre med hårda plektrum än mjuka.

Ungefär samma som jag också skrev från början:

Det är individuellt vilket man trivs bäst med - och det program man trivs bäst med, kan man naturligtvis jobba bäst och mest effektivt med. För min del är det bästa DAW-programmet Cubase, som jag har kört med sedan tidernas begynnelse. Har känt lite på FL Studio och Samplitude också eftersom jag har fått NFR-licenser på dem i egenskap av ÅF, men de har inte riktigt hittat fram till mig, utan jag har ändå fortsatt med Cubase.

CarlLa (oregistrerad)
Postat

Qubase är det pogramm som är bäst att jobba i.

Postat

Det är personen som använder daw( oavsett märke) som är den stora skillnaden på hur det låter. Tex Bara för att jag köper zlatans fotbolls skor, blir jag inte lika bra som han.

Mvh

Jag föredrar ADIDAS copa mondial när jag lägger straffar...eller vart det syftningsfel nu!?😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.