Jump to content
Annons

Ljudisolera ett fönster i studio mot trafikerad väg?


Rubberwarrior

Recommended Posts

Jag ska hyra in mig i en lokal i Stockholm där förra ägaren byggt en mycket bra studio. Den har allt förutom ett ljudisolerat fönster

mot en trafikerad väg precis utanför.

Har letat bland alla trådar här men endast hittat tips på kontrollrumsfönster. Trafikbuller ligger ju på cirka 80 dB och det

är väl framförallt lågfrevensen man är intresserad av att få bort. Jag har läst mig till att man borde ha två glas, ett som är på

10 mm och ett något tunnare, och vinkla det tunnare lite. Det sitter ett vanligt fönsterglas i redan som dämpar lite och det är

stort avstånd mellan fönster och vägg som det brukar vara i källarlokaler.

Frågan är nu vilken sorts glas man ska använda och var man kan hitta det till ett någorlunda överkomligt pris.

Ska man vända sig till en stor glasfirma eller kan man få bra glas hos ett litet glasmästeri?

Har läst om Stadip Silence, Stratophone och Optiphon men alla verkar rekommendera olika märken.

Någon som har erfarenhet eller kan mycket om detta?

Tack, tack, tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ska hyra in mig i en lokal i Stockholm där förra ägaren byggt en mycket bra studio. Den har allt förutom ett ljudisolerat fönster

mot en trafikerad väg precis utanför.

Har letat bland alla trådar här men endast hittat tips på kontrollrumsfönster. Trafikbuller ligger ju på cirka 80 dB och det

är väl framförallt lågfrevensen man är intresserad av att få bort. Jag har läst mig till att man borde ha två glas, ett som är på

10 mm och ett något tunnare, och vinkla det tunnare lite. Det sitter ett vanligt fönsterglas i redan som dämpar lite och det är

stort avstånd mellan fönster och vägg som det brukar vara i källarlokaler.

Frågan är nu vilken sorts glas man ska använda och var man kan hitta det till ett någorlunda överkomligt pris.

Ska man vända sig till en stor glasfirma eller kan man få bra glas hos ett litet glasmästeri?

Har läst om Stadip Silence, Stratophone och Optiphon men alla verkar rekommendera olika märken.

Någon som har erfarenhet eller kan mycket om detta?

Tack, tack, tack på förhand

Börja med att byta ut det befintliga fönstret mot ett modernt 3 alt. 4-glasfönster. Har du möjlighet så sätter du in ett ljudklassat fönster. Se till att få tätt runt om med akustikfog. Detta kommer du uppleva som en enorm förbättring vad det gäller ljudreduktion. Om du sedan märker att du skulle vilja komma ner ytterligare så monterar du ett tjockt härdat glas bakom fönsterpartiet. Utnyttja djupet och luftspalten. Viktigt här också att det blir tätt.

Anledningen till att du bör installera ett riktigt flerglas fönsterparti ytterst är att minska köldbryggan och problem med kondens mellan glasen.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar och ledsen för mitt sena.

Det är ett flytande rum och riktigt proffsigt gjort så själva lokalen är det inget problem med.

Vet inte varför de inte ljudisolerade fönstret, de kanske hade en annan lösning då eller så tog pengarna slut....

Jag har hittat många väldigt detaljerade guider om hur man monterar fönstret och hur de ska placeras.

Det jag undrar är egentligen vilken sorts glas jag ska satsa på eftersom det finns så många olika märken och

även vilken tjocklek som behövs.

Jag har dels fått pris från Samglas:

Stadip Silence

8mm kostar 2275 ink moms (specialglas med speciallamell) . Dämpar 37 db

6mm kostar 1820 ink moms. Dämpar 33 db

4mm kostar 678 ink moms (vanligt glas). Dämpar 29 db

Och från N.P Ringström AB:

Stratophone

8,7 mm kostar 2000 ink moms

Frågan är om de är likvärdiga i kvalitet trots skillnad i pris.

1600.

Att bygga igen det hade varit skönt men är inget alternativ eftersom vi vill komma åt det lilla ljus som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjockt limmat lamellglas är det bästa och ju tjockare desto bättre. Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut så att vi förstår helheten i konstruktionen.

Hälsningar / Björn

men det finns ingen anledning att ha glas som har högre ljudisoleringsvärden än väggen man sätter det i. så ju tjockare desto bättre är inte riktigt sant. tror det är lagomt med 13mm lamellglas i vägg med dubbel gips.

så här bygger du det:

post-19551-0-23056900-1313871411_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

men det finns ingen anledning att ha glas som har högre ljudisoleringsvärden än väggen man sätter det i. så ju tjockare desto bättre är inte riktigt sant. tror det är lagomt med 13mm lamellglas i vägg med dubbel gips.

så här bygger du det:

post-19551-0-23056900-1313871411_thumb.png

Helt rätt adrumdrum - glömde skriva "ljudisoleringsvärde". Snygg skiss du gjort och det är viktigt att det yttre fönstret är isolerat flerglas precis som du skrivit i skissen. Se bara upp så inte tak / ecophoneskivan sabbar frikopplingen av rummet. Jag hade nog använt gummiduk istället. / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt adrumdrum - glömde skriva "ljudisoleringsvärde". Snygg skiss du gjort och det är viktigt att det yttre fönstret är isolerat flerglas precis som du skrivit i skissen. Se bara upp så inte tak / ecophoneskivan sabbar frikopplingen av rummet. Jag hade nog använt gummiduk istället. / Björn

det är ingen fara med glasullen.

här ser du att det är samma på en riting från john sayers:

Windows_2.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ritningarna, lägger till dem i mitt instruktionsbibliotek....

Ljudisolerings värde, är det samma sak som RW-värde?

I och med att det är en källar lokal så är ju väggarna väldigt grova men

jag vet inte hur tjocka de själva ljudisolerade väggarna är. Ska mäta nästa

gång jag är där.

Jag kollar glas och glaspriser nu i första hand så for jag sätta mig in i fogarna

och själva monteringen av fönstret efter det.

Jag fortsätter att säga tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppen om du lägger upp några bilder som åskådliggör konstruktionen. Om konstruktionen är gjord flytande enligt konstens alla regler så bör du försöka att frikoppla skalen från varandra så gott det går för att undvika att få en svag länk. För att erhålla bra frikoppling på ett enkelt sätt så brukar löst packad stenull föreskrivas. Formpressade takplattor är tyvärr rätt så rigida.

post-27276-0-84829000-1313994659_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Lägger upp lite bilder på fönstret. Risiga, risiga bilder men ni ser förhoppningsvis vad det föreställer.

Jag är riktigt sugen på att hitta ett glas snabbt nu så att jag kan sätta igång och grotta ner mig i era ritningar.

Om det kan vara till någon hjälp för andra så hittade jag ett ställe där man kan håva in offerter.

http://www.glasmastarelistan.se/

post-23093-0-26683900-1314201128_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...