Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej-Fråga gällande fullversion av Ableton live 8.

... Troligtvis en simpel sak men jag får inteee bort ett visst ljudavsnitt där jag t. ex. har spelat in ett spår ifrån elgitarr. Alltså, början på inspelningen gällande elgitarr brukar ju inte bli bra med tystnad å sedan sprak för att därefter bli bra när man väl kommit igång å spela gitarren. Om jag exempelvis vill ta bort (deleta) 3 sekunder av ett ljudspårs början och slut (audio), hur göra? Jag har försökt med alla markeringarna, tryckt varenda tangentbordsknapp etc? Har inte hittat det på någon hjälpinstruktion/video heller?

Detta känns dumt... Av mig... Riktigt dumt... Säkert lätt ordnat, men beror det på att det är ett audiospår och inte midi ? Ska väl inte spela någon roll?

Har en PC-dator.

Annons
Postat (redigerat)

Kan inte Ableton Live, men i andra program jag har använt brukar det fungera att klicka på kanten av ljudklippet, hålla nere vänster musknapp och sedan röra musen åt höger (vilket innebär att man flyttar ljudklippets startpunkt, så att det man vill ha bort inte hörs). Fungerar inte det?

I värsta fall går det att öppna ljudklippet i ett masteringsprogram och justera där, men det ska inte behövas.

Förresten, "Live Lite fullversion" låter som en självmotsägelse, det kan ju inte vara både lite och fullversion 😉

Edit: Lite förtydliganden.

Redigerat av Jetblack
Postat

De borde bara vara att markera genom att trycka på musen och dra över regionen och sedan släppa och deleata. Men du måste vara i arangement vyn inte i session vyn.

Kan vara bra att känna till men hela inspelningen ligger kvar i record mappen även om du deleatar en del. Så i princip är det samma sak som om du bara tar spårets vänstra kant och drar den till där du vill att ljudet ska börja. Alltså du flyttar inte på spåret utan bara drar vänstra kanten. I arr-vyn.

Detta går även att göra i session vyn men då måste du markera ljudet i den slot som den ligger. Då får du upp hela inspelningen längs ner. Här kan du flytta in och utflaggorna så att bara just den del som du vill spelas upp.

Hoppas att det var till någon hjälp.

Postat

Yiipiieee kay ay eyyy !

Jo det fungerade att markera området som ska tas bort i arrangmentvyn, och jag gjorde det i den nedre "zoomnings"-rutan för att därefter gå upp i arrangment igen och där klicka på den del av ljudspåret som skall tas bort och då självmarkerade sig självt+därefter använda delete knappen- Voíla !

Busenkelt (hm hm...) !!

Detta gör att jag äntligen kan komma igång med de mest elementära sakerna... Tack Ni som svarade... Make my day !

DS. Kul höra folk som både har intresset och kunskapen = )

Fick tidigare tips om programmet "DriverMax" här på forumet(freeware) som hjälper till att uppgradera ALLA drivrutinerna på datorn, fungerar verkligen. Vissa drivrutiner var flera år gamla och många nya tillkommit. I freeware-versionen så kan man bara tanka 2 st. drivrutiner per dag men va faen... Får gå in varje dag i ett par dagar istället...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.