Guitar Nilsson Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 För ett par år sen när jag ganska nyss började trixa med egna inspelningar var jag inne på att använda rullbandare och bandmättnad på nåt vis i masteringen. Köpte en gammal Revox B77 och gjorde lite tester. Spelade jag in tex en ny country-cd med super Naswille ljud på lät den delvis ännu bättre från tejpen än direkt från cdn. jag kunde tydligt se skillnad på VU-staplarna, de hoppade upp och ner mindre när ljudet varit inne på tejpen o vänt. Det taskiga var att den bandaren var ganska slutkörd o ickeservad, den tappade lite väl mkt diskant, hö o vänster lät lite olika, och dessutom höll den inte farten, så jag sålde den igen med förlust förstås. Nu fick jag idag veta att en polare från Sundsvall som varken spelar själv eller fattar nåt om studiogrejer men som lever för både blues och annat har en Revox B77. Han vet noll om ljudteknik mm men han säger samma som jag, att han tycker tex de senaste Johnny Cash-albumen låter ännu bättre från bandaren än direkt från cd. Och han har nyss haft sin B77 ner till Stockholm till nån Bandspelarservice och kostat på den några tusen, enligt servicekillen där ska den nu vara i nyskick. Så jag funderar på låna den när jag ska mastra min cd. Jag använder varken dator eller DAW utan kör med digitalporta, och normalt när jag mastrar kör jag mixen ut till en TC Finaliser Plus mastringsburk. Med den är det enkelt att få upp exakta nivåer, nåt som är typ omöjligt med bara portan. Var i kedjan borde jag sätta rullen? Sätter jag den sist kanske det blir svårt att få de där exakta nivåerna som Finalizern ger? Om jag först gör en mastermix med en mkt lätt komprimering genom Finalizern, sen skickar ut det stereospåret först till rullbandaren sen igenom Finalizern igen, men då stänger jag av allt i den utom multibandslimitern. Vad tror ni om det? Andra sätt att göra det? Att lämna bort vissa delar har jag inte råd med, dessutom är det lite grejen att jag vill göra allt i processen. Kanske det bara blir sämre hur jag än blandar in en rullbandare? Mycket av det jag hittills gjort har haft nåt vasst över sig, kan tejpen mjuka till det?
BluesBoy Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 Mycket av det jag hittills gjort har haft nåt vasst över sig, kan tejpen mjuka till det? Det tror jag säkert att den kan göra, det är väl lite hela grejen med det analoga. Jag skulle nog sätta den sist i kedjan för att "mjuka" upp allt det digitala.
stratsvante Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 hur gör du för att bränna CDn? annars när det kommer till mastrering så brukar jag i alla fall alltid ha limitern sist men den tar bara hand om nån lömsk peak nånstans, aldrig för att överkomprimera eller så.
drloop (oregistrerad) Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 (redigerat) Färdig mix spelar du in på Revoxen. Därefter kör du från Revoxen in i Finalizern, alternativt spelar in låten på portan igen så du inte sliter på tapen när du mastrar. Beroende på skick och vilken tape du väljer kommer du få olika resultat med band. Ta en koll på denna sida: http://www.endino.com/graphs/ I många fall får du mer diskant... jojo... men också en bump i det lägre registren, instant loudness.... 🙂 Redigerat 17 augusti 2011 av drloop
wellness music Postat 18 augusti 2011 Postat 18 augusti 2011 För ett par år sen när jag ganska nyss började trixa med egna inspelningar var jag inne på att använda rullbandare och bandmättnad på nåt vis i masteringen. Köpte en gammal Revox B77 och gjorde lite tester. Spelade jag in tex en ny country-cd med super Naswille ljud på lät den delvis ännu bättre från tejpen än direkt från cdn. jag kunde tydligt se skillnad på VU-staplarna, de hoppade upp och ner mindre när ljudet varit inne på tejpen o vänt. Det taskiga var att den bandaren var ganska slutkörd o ickeservad, den tappade lite väl mkt diskant, hö o vänster lät lite olika, och dessutom höll den inte farten, så jag sålde den igen med förlust förstås. Nu fick jag idag veta att en polare från Sundsvall som varken spelar själv eller fattar nåt om studiogrejer men som lever för både blues och annat har en Revox B77. Han vet noll om ljudteknik mm men han säger samma som jag, att han tycker tex de senaste Johnny Cash-albumen låter ännu bättre från bandaren än direkt från cd. Och han har nyss haft sin B77 ner till Stockholm till nån Bandspelarservice och kostat på den några tusen, enligt servicekillen där ska den nu vara i nyskick. Så jag funderar på låna den när jag ska mastra min cd. Jag använder varken dator eller DAW utan kör med digitalporta, och normalt när jag mastrar kör jag mixen ut till en TC Finaliser Plus mastringsburk. Med den är det enkelt att få upp exakta nivåer, nåt som är typ omöjligt med bara portan. Var i kedjan borde jag sätta rullen? Sätter jag den sist kanske det blir svårt att få de där exakta nivåerna som Finalizern ger? Om jag först gör en mastermix med en mkt lätt komprimering genom Finalizern, sen skickar ut det stereospåret först till rullbandaren sen igenom Finalizern igen, men då stänger jag av allt i den utom multibandslimitern. Vad tror ni om det? Andra sätt att göra det? Att lämna bort vissa delar har jag inte råd med, dessutom är det lite grejen att jag vill göra allt i processen. Kanske det bara blir sämre hur jag än blandar in en rullbandare? Mycket av det jag hittills gjort har haft nåt vasst över sig, kan tejpen mjuka till det? Nilsson, jag förstår din tanke och absolut inget fel med den. Låter det bra så låter det bra helt enkelt - oavsett vedertagna regler och mätdata. Däremot så tror jag att den skillnad i ljud som tilltalar dig inte bara har med tapen att göra utan också stärkarna i Revan vilka färgar en del. Många byggde om dessa. Om man är ute efter ett upplägg för hela mixar och där bandkompressionen är en viktig parameter skulle jag nog klivit upp en nivå på bandare. Revan är ju trots allt en liten behändig snikversion av studers stora bandare. / Björn
Guitar Nilsson Postat 18 augusti 2011 Trådstartare Postat 18 augusti 2011 Nilsson, jag förstår din tanke och absolut inget fel med den. Låter det bra så låter det bra helt enkelt - oavsett vedertagna regler och mätdata. Däremot så tror jag att den skillnad i ljud som tilltalar dig inte bara har med tapen att göra utan också stärkarna i Revan vilka färgar en del. Många byggde om dessa. Om man är ute efter ett upplägg för hela mixar och där bandkompressionen är en viktig parameter skulle jag nog klivit upp en nivå på bandare. Revan är ju trots allt en liten behändig snikversion av studers stora bandare. / Björn Ja, jag står nog över det hela. Ska jag ta med en Revox i processen får jag tänka om och ändra på så mycket av det jag redan tycker jag får till bra. Det är tillräckligt mycket att tänka på som det är nu. Och jag tror nästan jag kan kopiera rullbandaren med Finalizern, den har bla en analog övertonsgenerator eller vad den nu kallas. Revoxen ger en del oönskat brus i bara förstärkaren också, utan att tejpen rullar...
ironman Postat 18 augusti 2011 Postat 18 augusti 2011 (redigerat) Jag har fått mitt gitarrsound beskrivet/recenserat som timmarna innan bandet går av på en rullbandare 🙂 men jag använder mig inte av en rullbandare. Det går att simulera ljudet utan en rullbandare. Mvh Edit: Och på mitt soundcloud hörs det på låten anthem och im going insane. Men när man mixar och mastrar blir rullbandsljudet lite lidande tyvärr Redigerat 18 augusti 2011 av Henber77
Guitar Nilsson Postat 18 augusti 2011 Trådstartare Postat 18 augusti 2011 Jag kommer nästan säkert att göra det utan rulle.... När cd´n sen är klar kan jag ju testa att spela in på hans revox för kul bara. Skulle det låta bättre kan man ju fundera på det till nån annan gång. Nån övertro på rullband finns inte i mitt huvud. Ingenting går att göra på bara ett sätt...
Guitar Nilsson Postat 18 augusti 2011 Trådstartare Postat 18 augusti 2011 Och nyss har det gått upp för mig att den cd som både trummisen och jag tycker har bäst trumsound av alla, Neil Youngs Living with war, är inspelad enbart med rullar, först 16-kanalare, mixat till två spår rulle. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Guitar Nilsson Postat 18 augusti 2011 Trådstartare Postat 18 augusti 2011 Det står här om ni scrollar ner lite http://en.wikipedia.org/wiki/Living_with_War
Jetblack Postat 18 augusti 2011 Postat 18 augusti 2011 Och nyss har det gått upp för mig att den cd som både trummisen och jag tycker har bäst trumsound av alla, Neil Youngs Living with war, är inspelad enbart med rullar, först 16-kanalare, mixat till två spår rulle. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Helvetet lär nog frysa till is och ABBA återförenas innan Neil Young spelar in digitalt...
Guitar Nilsson Postat 18 augusti 2011 Trådstartare Postat 18 augusti 2011 Helvetet lär nog frysa till is och ABBA återförenas innan Neil Young spelar in digitalt... Jag hittade aldrig om det var inspelat i hans egen studio? han borde ha råd att serva rullbandare dag o natt. Och att ha tre reservare av varje sort... Neil Young – Shock And Awe Neil Young – Families Låter förjävla mycket riktiga trummor. Nån crash borde de dragit ner vollen lite på, men det där feta i basen är nog typiskt rullarna som gjort....
Jon Rinneby Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 (redigerat) En av anledningarna till att så mycket "låter digitalt" idag är att man helt skruvar för mycket och använder för många effekter, bara för att "man kan" och har tillgång till allt. Mindre är mer... Att bara slänga effekter på masterbussen och tro att det ska låta "analogt" är att lura sig själv. Det viktigaste att tänka på när du spelar in i den digitala världen är att inte spela in för starkt, det är steg 1 till ett naturligt och dynamiskt sound. Personligen spelar jag in alla spår så att de aldrig peakar på mer än -12db. mvh Jon Redigerat 19 augusti 2011 av Yllet
Guitar Nilsson Postat 19 augusti 2011 Trådstartare Postat 19 augusti 2011 En av anledningarna till att så mycket "låter digitalt" idag är att man helt skruvar för mycket och använder för många effekter, bara för att "man kan" och har tillgång till allt. Mindre är mer... Att bara slänga effekter på masterbussen och tro att det ska låta "analogt" är att lura sig själv. Det viktigaste att tänka på när du spelar in i den digitala världen är att inte spela in för starkt, det är steg 1 till ett naturligt och dynamiskt sound. Personligen spelar jag in alla spår så att de aldrig peakar på mer än -12db. mvh Jon Ja, helt rätt. Jag använder aldrig en massa effekter, lite reverb på det här stereospåret. Lyssnar man noga kan man inte komprimera masterspåret nästan alls utan att allt, speciellt trummorna börjar förvrängas. I mitt fall så komprimerar jag alla spåren som jag vill ha dem redan vid inspelning, nya multibandskompressorn är det bästa jag köpt på flera år, typ sen jag köpte Finalicern, bägge är TC electronics. Fast kompressorn är ca 22.000 kr billigare som ny. ☺️
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.