Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå igen!

Skrev ett inlägg igår om studiomonitorer, lutar åt ett par krk rokit minsta modellen.

Så tänkte höra mig lite för om prisvärda billiga externa ljudkort.

Apogee duet känns lite overkill + att min plånbok säger stopp. Apogee one är tydligen inte lämpat för monitorer?

En god vän har ett externt ljudkort från Creative (!!) Som han tydligen är väldigt nöjd med, kostade runt 1000-1500kr men det har dock utgått ur deras sortiment.

Alla tips välkomnas! Gärna inte mer än 1500kr

Tack!

Annons
Postat

Alla ljudkort med lineutgångar kan kopplas till monitorer - till och med ljudkort som är inbyggda på moderkortet... 😉 Frågan är snarare vilka funktioner du behöver ha i ljudkortet.

OK! Gäller detta även apogee one? Jag var inne på massa konstiga forum och jag tyckte jag läste nåt om att det gick att koppla in två monitorer till den, men det blev "fake stereo" då eller något liknande? 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Apogee funkar fint.

Postat

Hmm...vad menas med "fake stereo"?

Vad jag kan se har kortet en utgång, vilken förmodligen är en stereoutgång, så jag vet inte vad som eventuellt skulle vara ett problem.

Postat

OK! Gäller detta även apogee one? Jag var inne på massa konstiga forum och jag tyckte jag läste nåt om att det gick att koppla in två monitorer till den, men det blev "fake stereo" då eller något liknande? 🙂

http://www.apogeedigital.com/products/one.php

Om man tittar på hemsidan så står det att det är stereo ut och att samma urtag används för antingen hörlurar eller aktiva monitorer.

Vad du behöver för att koppla det till ett par monitorer, är vad som brukar säljas som "insertkabel", alltså med en TRS ("stereotele") i ena änden och två kablar ut till varsin TS ("monotele"), som kopplas in i monitorerna. Det blir förstås obalanserad överföring, men om det är korta sträckor så brukar det gå bra ändå, så länge man är lite vaksam på var man drar fram kablarna...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.