Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Behöver en smör och brödsynt igen... har tidigare ägt en korg triton Le och Roland Xp-30 vilka jag trivdes ganska bra med.

Hur som helst, funderar på att köpa en begagnad xp-30 igen men tänkte först höra vad det finns mer för bra alternativ.

Den skall inte användas i studio utan bara live. Jag har en nord electro 2 till orgel, rhodes och clav. Jag har ett Yamaha cp300 till piano. Jag har en moog little phatty till leads och bass. Jag skall mest ha den till pads, stråkar och klockor ...typ. Tyckte xp 30 var bättre än triton för detta.

Vad ska man ha... xp 30, motif, triton (övertala mig), juno g eller di (kan inget alls om dessa), fantom.... mm

Ingen rackmodell.

Annons
Postat

Det första jag tänkte på när jag läste din översta rad var Nord Stage 2. Men sen såg jag din setup längre ner och det känns ju som du redan har allt 🙂. Har inte pjöjt igenom alla ljuden på triton så kan inte uttala mej om den, men om jag ska nämna en personlig favorit så säger jag Tyros 3. Visst du betalar en del för att det är en workstation, och jag har alltid varit skeptisk till "allt-i-ett" grejer men vissa ljud är helt enkelt svinbra (och andra pissedåliga)

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Idag kan man väl hitta en begagnad FantomX rätt billigt?

Postat
Jag skall mest ha den till pads, stråkar och klockor ...typ. Tyckte xp 30 var bättre än triton för detta.
En begagnad XV-5080 och ett midiklaviatur då?

Juno D skulle göra dig besviken. Juno Gi skulle säkert göra dig nöjd.

Jag gillade Triton, men Triton LE kändes annorlunda/inte lika levande.

Postat

Ok tack.

Hur är Fantom-X? Har inte hängt med de senaste åren pga plugg och barn :-)

Vad ska man ge för en beggad X6?

Är Fantom X som en utvecklad xp-30? Bygger det på samma ljudbanker fast mer utvecklade.... typ

• 2 veckor senare...
Postat

Hej igen

Någon som har erfarenhet av en Roland Juno Stage?

Funderar på att beställa en sådan, den verkar billig och bra. Har även en xp 30 på gång, men man får ju väga in att den är 12 år gammal.

Är ljuden i juno stage bättre än i xp 30?

Har xp 30 fördelar som inte juno stage har?

...synd att man inte hittar en begagnad roland fantom x6, för den verkar ju riktigt trevlig, men vad jag kan läsa bygger ljuden i juno stage på dem i fantom...

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Jag har en Fantom x6 men jag vet inte om det känns lönt att sälja den..., jag gav närmare 20 000 för den ny.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.