Guitar Nilsson Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Undrar hur många som verkligen vet hur många db ni blåser på med vid mixerbordet? Jag försöker hålla ner det, men nån riktig koll har jag inte alls. Och håller man på en stund är det ju risk att man spelar högre än i början. Har sett att det finns billiga db-mätare: http://www.thomann.de/se/digital_sound_8928.htm Kan den vara nåt att ha? Kunde man med hjälp av en sån alltid hålla sig till en ganska låg volym kanske det vore lättare att göra jämnbra mixar? Hur många db skulle ni förespråka för den som vill jobba ganska länge i studion? ⚠️Achtung ze wolüm in das znaz!😮
AnthonyS Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Den verkar ju bara vara kalibrerad ner till 300Hz och upp till 8KHz, så just det kanske är en dealfister. Annars hade jag rekommenderat att alltid köra på så låg volym du kan, och ändå höra allting så tydligt som du känner att du behöver. Ta regelbundna pauser och ha helt lurfria dagar emellanåt, om du ofta använder lurar. Och sänk alltid vid obehagskänslor. För mig är optimal volym aldrig den samma, jag måste ofta justera både upp och ner flera gånger under en session p g a mina öron.
rsound Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Runt 85dB ska väl vara optimalt. Själv ligger jag runt 75 till 90dB vid mix och växlar ofta volym. Har för tillfället ingen mätare då min gammla la av. Saknar inte det jättemycket då jag vet ungefär var jag har volymen. Jobbade med liveljud tidigare och då var det kanon att ha för att kunna visa musiker och arrangörer hur man ligger till i dB. Vid inspelning när musikern sitter i kontrollrummet kan det bli bra mycket starkare.
Guitar Nilsson Postat 15 augusti 2011 Trådstartare Postat 15 augusti 2011 Jag såg att Thomanns mätare hade taskigt frekvensomfång. Men om provar att aldrig spela högre än att den visar tex 75 db, och man får till en bra mix med det, och slipper tjut i hjärnan efter ett par timmars mixande så borde den ju ha en bra funktion ändå trots o-exakta värden? Att ställa lagom bas o topp får man ju göra själv i vilket fall. Jag har beställt en eq av thomann som det var viss leveranstid på, kanske jag borde lägga till denna lilla grunka på samma order? http://www.thomann.de/se/digital_sound_8928.htm
drloop (oregistrerad) Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Jag lyssnar på så svag ljudstyrka som möjligt. Jag blir inte trött i öronen och med lägre ljudtryck kan jag lättare få en balanserad mix.Har svårt att förstå vad en ljudtrycksmätare skulle hjälpa till med? Men det är ju min åsikt, köp du en mätare så får du koll på hur starkt du mixar.
JohnRick Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Så lågt som möjligt så länge det går. Går upp högre när jag upplever det "färdigt" för check. Att alltid ligga kring 85 dB+/- känns tröttsamt bara att läsa.
Guitar Nilsson Postat 15 augusti 2011 Trådstartare Postat 15 augusti 2011 Jag lyssnar på så svag ljudstyrka som möjligt. Jag blir inte trött i öronen och med lägre ljudtryck kan jag lättare få en balanserad mix.Har svårt att förstå vad en ljudtrycksmätare skulle hjälpa till med? Men det är ju min åsikt, köp du en mätare så får du koll på hur starkt du mixar. Ärligt talat så var jag nog bara sugen på att fråga om nåt vad som helst... Nu har jag sån vidrig influensa att det enda jag orkar är att tjöta här. Har hostat tarmarna ur mig i 11 dar, och nu har jag visst början till lunginflammation. Fick penicillin mot det idag. Vansinnigt sargigt att vara sjuk. 😠 Fast lite nyfiken på hur mkt det låter är jag.
Guitar Nilsson Postat 15 augusti 2011 Trådstartare Postat 15 augusti 2011 Jag lyssnar på så svag ljudstyrka som möjligt. Jag blir inte trött i öronen och med lägre ljudtryck kan jag lättare få en balanserad mix.Har svårt att förstå vad en ljudtrycksmätare skulle hjälpa till med? Men det är ju min åsikt, köp du en mätare så får du koll på hur starkt du mixar. Ärligt talat så var jag nog bara sugen på att fråga om nåt vad som helst... Nu har jag sån vidrig influensa att det enda jag orkar är att tjöta här. Har hostat tarmarna ur mig i 11 dar, och nu har jag visst början till lunginflammation. Fick penicillin mot det idag. Vansinnigt sargigt att vara sjuk. 😠 Fast lite nyfiken på hur mkt det låter är jag.
debatt Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Krya på dig! Detta med decibelmätare är bra att du fick fram uppgift om, jag frågade om decibel i en annan tråd för inte så länge sedan... Jag vet att vissa band i min närhet brukar mixa i 100 dB och uppåt. Själv ligger jag på 60-70 dB och ingen fattar varför...
Fredrik71 Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Krya på dig! Detta med decibelmätare är bra att du fick fram uppgift om, jag frågade om decibel i en annan tråd för inte så länge sedan... Jag vet att vissa band i min närhet brukar mixa i 100 dB och uppåt. Själv ligger jag på 60-70 dB och ingen fattar varför... Det kan vara så att den som mixar i 100 dB har sub inkopplad vilket gör att ljudtrycket ökar utan att man tycker att det är så speciellt högt. Man uppfattar inte basljuden så högljudda som mellanregister. Som exempel kan man se vad en vinkelslip av fabrikat Bosch kan prestera. Den genererar en ljudeffektnivå på 99 dB(A). Det är inget man vill lyssna länge på med dess irriterande ljud. 😛
Claes Holmerup Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 (redigerat) 100dB? 😮😱 Man brukar räkna med att risken är stor för bestående hörselskador om man utsätts för ljud över ca 85dB under längre tid (typ en hel arbetsdag). Det är dessutom en myt att det är skillnad mellan "trevligt" och "otrevligt" ljud. Det är lika skadligt att lyssna på musik vid 100dB som att köra med en borrhammare utan hörselkåpor på någon meters avstånd (blir ungefär samma ljudtryck). Var rädd om öronen!!! Normalt mixar jag ganska tyst, men skruvar upp då och då för att kolla att det är rättskruvat för att funka på högre volym också. Har dock ingen dB-mätare, men räknar med att när det börjar kännas lite väl högt, så är det redan alldeles för högt, så att man bör backa en bit... Redigerat 15 augusti 2011 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.