Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte mig en Martin (OM-1E) gitarr för 4 veckor sedan ca.

Men jag har redan sedan dag 1 haft svårt att stämma b strängen :S

Är det så att man kan intonera akustiska gitarrer med? Eller borde jag byta ut de strängar som satt på? Blir GALEN.

Annons
Postat

Hade liknande problem med en liten dyrare uckulele som jag köpte. Trodde först att den inte gick att stämma, uckuleles brukar ju inte vara så stämmbara. Efter mycket sökande så hittade jag lite skador på strängen, bytte strängen och så vipps superbra.

Så mitt förslag, byt sträng.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Akkeguror ska intoneras också. Bästa är att lämna in till dem som kan det så det blir ordentligt gjort.

Postat

Akkeguror ska intoneras också. Bästa är att lämna in till dem som kan det så det blir ordentligt gjort.

Helt rätt! Det kostar förhållandevis lite om man ser till hur bra resultatet blir om man lämnar in sina grejer på service då och då. Intonering och allmän "gitarr-healing" brukar jag köra en gång om året på mina grejer. Vart i sverige befinner du dej? Helges Håla i Växjö är nog utan tvekan Sveriges bästa, det är som att spela på bomull när man får tillbaka grejerna därifrån 🙂

Postat

Hur då menar du? De flesta har ju ett fast stall. (Som i 98 fall av 100 sitter rätt)

Sen gäller det att stämma på rätt sätt också. Med flagoletter går det inte som många verkar tro. Stäm tunna E-strängen och utgå från den när du stämmer alla andra strängar. Stäm i oktaver. Undantaget är flagoletten på femte bandet som går att använda.

Paul Guy har en bra guide här.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Hur då menar du? De flesta har ju ett fast stall. (Som i 98 fall av 100 sitter rätt)

Jo men ingen garanti bara för att det är ett fast stall att den är bra intonerad och sen kan det behövas justera dragstången också. Är man inte kunnig är det bättre lämna in. Kan man skruva lite på bilen så blir det aldrig lika bra som när en mekaniker fixat till bilen. Vill man få det allra bästa ur guran och tycker den ska vara i topptrim så lämnar man över det till de som har det som jobb.

Postat

Jo men ingen garanti bara för att det är ett fast stall att den är bra intonerad och sen kan det behövas justera dragstången också. Är man inte kunnig är det bättre lämna in. Kan man skruva lite på bilen så blir det aldrig lika bra som när en mekaniker fixat till bilen. Vill man få det allra bästa ur guran och tycker den ska vara i topptrim så lämnar man över det till de som har det som jobb.

Nej det är ju såklart inte säkert att den är bra intonerad för att stallet är fast, men det är ju inte mycket att göra åt. Eller hur menar du att man ska intonera en sådan gitarr. Flytta stallet? Gör gitarrfixare det? Ofta är ju det ju en enda lång sadel i stallet.

Justera dragstången är en annan sak ja.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Olika strängmärken funkar ju olika bra också, vissa får man aldrig att stämma på vissa gitarrer.

Så länge det är kvalitetssträngar så spelar det ingen roll vilket märke man använder.

Postat

Yes. Efter mycket om och men räckte det med att byta strängar 🙂.

• 1 månad senare...
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Det kan vara nåt så lätt som att det är lite trångt i sadeln så att stränger fastnar och inte får perfekt brytpunkt där den ska dvs där sadeln slutar. Justera dragstången gör inget för intoneringen om det inte är pilbåge förstås, i alla fall inte för en enskild sträng. Är det samtliga så är det extremt lite det påverkar om det som sagt inte är pilbåge och en kraftig sån då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.