Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har hittat lite fina samplingar på trumset på nätet. De består av enskilda samplingar för varje trumma/cymbal med olika anslag. samplingarna är i wav-format.

Cakewalk har ett enkelt system där man skriver ett vanligt textdokument med midi-instruktioner som sparas med filnamnstillägget .sfz. Cakewalk har också en gratis sampler-plugg som kan läsa in sfz-text-dokumentet och vips har man ett komplett trumset man kan styra med ett midi,key t.ex.

Problemet är att Cakewalks fina gratisplugg för detta endast är till windows och jag kör mac...

Jag hittar bara en annan sampler som är gratis och läser sfz formatet, pluggen kommer från CamelAudio och heter Alchemy player. Tyvärr verkar denna buggig och jag får det inte att fungera.

Jag tror NI kontakt klarar detta också men native instruments har just nu problem med senaste MacOs Lion så deras produkter (guitar rig, kontakt etc) kraschar just nu och det har inte kommit en bugfix än...

Vad tipsar ni mig att göra?

Kanske har jag snöat in på sfz... Det finns kanske en annan plattform för detta som gör samma sak...?

Jag vill helt enkelt kunna mappa individuella samplingar från ett trumset till ett midikey så jag kan köra det i min DAW (kör med Reaper). Jag antar att man måste ha ngn sorts sampler...

Jag är väldigt tacksam för svar!

Mvh

Andreas Härbst

Annons
Postat

Soundfonts (sfz) är ett gammalt format som inte är så vanligt numera, så jag skulle nog rekommendera att du kollar efter samplers. Då är det bara att ladda in ljudfilerna och köra, utan att gå omvägen via ett sfz-dokument.

Battery från NI är förstås klockren - eller Kontakt, men om de inte funkar i ditt OS, så är det ju lite svårare. 🙁 Jag har inte alls koll på Mac, så jag har inte några exempel att komma med, men det borde inte vara svårt att hitta. Det finns gott om dem till PC i alla fall...

Postat
Alchemy player. Tyvärr verkar denna buggig och jag får det inte att fungera.
Buggig? Ganska CPU-krävande kanske, men inte buggig.

Alchemy Player lirar färdiga sfz-patchar, dvs. du kan inte mappa upp wav-filerna själv. Då måste du ha stora Alchemy.

Kör du Reaper har du inte mycket i instrumentväg, om du kan tänka dig att köpa mjukvaruinstrument skulle jag föreslå Reason så får du så mycket mer för pengarna än bara schyssta samplers.

Postat

Tack för era Svar!

Claes: Kanske är det som du säger att jag snöat in på gammal teknik... Det finns säkert mer moderna och lättarbetade alternativ. Men vilket är bäst?

JohnRick: Tack för tipsen, jag skulle gärna dock i första hand hitta en gratis variant.

Linus: Jag uppfattar den faktiskt som buggig. Visst kan man mappa filerna själv! Jag har gjort det själv och fått ljud ur pluggen! Camelaudio listar dessutom ett antal av mappningskommandona och länkar även till Cakewalks hemsida rörande programmering av sfz-filerna. Sfz-filen i sig är ju bara ett vanligt textdokument man kan skapa i en texteditor typ notepad. Problemet är att det verkar just buggigt...

ett exempel; kommandot "key" specificerar ett specifikt MIDI-nr 0-127 vilket man kan koppla en sampling till.

T.ex på mappning;

<region> key=48 sample=tomtom.wav volume=0

kommandot innebär att jag mappat samplingen "tomtom.wav" till tangent 48 (tror det är C2) med volymen 0dB

man sparar sedan textdokumentet med filnamnstillägget .sfz i samma mapp som samplingen.

Sedan laddas sfz-filen i alchemy player.

Det hela fungerar med den anmärkningen att samplingen spelas upp på tangenten 48 men även på samtliga tangenter över denna vilket inte skulle vara fallet enl Cakewalk (Cakewalk har skapat standarden). Kommandot "lokey" skulle gjort det som faktiskt inträffade.

Kommandona "hikey" & "lokey" gör att en sampling spelas upp på en tangent och tangenterna över denna eller tvärtom.

Annat som jag uppfattar buggigt är att rena exempel på mappning, klippta och klistrade från Cakewalks hemsida och laddade i alchemy player inte fungerar alls.

Det finns dessutom färdiga sfz-mappning att ladda ner till vissa samplingbibliotek man kan hitta på nätet. Dessa fungerar inte riktigt som de skall heller i Alchemy Player, jag trodde först det var kassa sfz-mappningar (Det var därför jag började pröva på att mappa själv) men för tillfället tror jag att problemet ligger i Alchemy Player...(tills någon bevisar motsatsen 😉)

Krånglig förklaring av mig kanske men jag vill bara visa att jag verkligen försökt, jag har lagt många timmar på detta... Jag kanske har fattat allt fel men det verkar verkligen som om Alchemy Player inte riktigt fungerar som det ska...

Frågan är dock, skall jag fortsätta och riva mitt hår eller är det en annan smidigare lösning jag letar efter? Vad tror ni? Jag är tacksam för hjälp!

Mvh

Andreas Härbst

Postat (redigerat)
Frågan är dock, skall jag fortsätta och riva mitt hår eller är det en annan smidigare lösning jag letar efter?
Behåll håret, det du gör är som att sticka en tröja med fingrarna och utan sticknålar. Det går ju, men det blir oftast mer fel än rätt.

Köp en riktig mjukvarusampler/instrumentsvit. Börja med att ladda hem demoversionen av Reason och prova Redrum och NNXT så ska du se att det inte behöver vara krångligt alls.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.