Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ dÀr!

Jag har kommit över en lokal pÄ ca 16 - 18 m2.

Jag behöver inte tÀnka minsta lilla pÄ isolering (lokalen Àr belÀgen i ett parkeringshus).

Alla ytor förutom taket Àr i betong.

Som det ser ut nu Ă€r det heltĂ€ckningsmatta och absorbenter ÖVERALLT.

Jag flyttar in 1a September, och kÀnner att jag mÄste kosta pÄ mig en redig akustikbehandling.

Vill tillĂ€gga att jag knappt kan spika upp en tavla sjĂ€lv 😄

Det som ska ske i denna lokal Àr mixning, sÄng och gitarrinspelning (akustisk framförallt men förmodligen lite elgura ocksÄ).

Rummet Àr helt rektangulÀrt utan avikelser.

Nu skulle jag uppskatta lite tips och idéer otroligt mycket!

Vad kostar det att hyra en akustiker för mÀtning och verkstÀllning?

Hur billigt kan man komma undan med bÀttre Àn medel resultat?

Kan jag kanske lösa detta sjÀlv pÄ nÄgot sÀtt?

Skulle uppskatta lite idéer otroligt mycket!

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Trevligt!!

Är det en gammal studio?

Du skriver att det Àr absorbenter över allt!?

Om sÄ Àr fallet, mÀt akustiken med enkla grejer.

Det gör att du fÄr lite hum om hur kostsamt det blir!

Ta in en akustiker för rÄd.

Bygget fixar du garanterat sjÀlv!

Ge oss exakta mÄtt pÄ lokalen med dörrar och fönster.

Google sketchup funkar kanon för planlösning.

Slutligen.

Undersök ventilation.

Hur mycket klarar den!?

Piiz!

/Cruncharn'

Postat

Tja!

Det Àr absolut klokt att ta in en akustiker. För mÀtning och hjÀlp och tips hur du ska gÄ vidare.

SjÀlvklart kan du ta mÀta sjÀlv. Men kostnaden för att ta in en akustiker behöver inte vara jÀttedyr och kan spara in sig sjÀlv pÄ att slippa sÄ mycket "trial & eror" som det lÀtt blir.

Jag tog in Matts Odemalm frÄn SvanÄ miljöteknik ( diffusor.com )

Matts tar 1500:- + moms. Kan varmt rekommendera Matts.

Lycka till!

DrHans

Postat

Trevligt!!

Är det en gammal studio?

Du skriver att det Àr absorbenter över allt!?

Om sÄ Àr fallet, mÀt akustiken med enkla grejer.

Det gör att du fÄr lite hum om hur kostsamt det blir!

Ta in en akustiker för rÄd.

Bygget fixar du garanterat sjÀlv!

Ge oss exakta mÄtt pÄ lokalen med dörrar och fönster.

Google sketchup funkar kanon för planlösning.

Slutligen.

Undersök ventilation.

Hur mycket klarar den!?

Piiz!

/Cruncharn'

Yes, den har anvÀnts som studio innan.

Att ha skum absorbenter överallt utan att göra nÄt Ät bas och mid i ett rum lÄter ju inte sÄ bra.

Speciellt med den storleken blir det inte kul.

Om jag mÀter med nÄgot annat Àn en mÀtmikrofon sÄ lÀr det vÀl inte ge direkt pÄlitliga resultat endÄ?

Börjar jag lÀgga ut pengar pÄ sÄnt sÄ kan det sÀkert dra ivÀg?

Jag drog storleken lite ur minnet frÄn "visningen".

Jag flyttar in 1a men kan nog Äka dit för att ta lite mÄtt.

Med tanke pÄ att det i princip bara Àr betong och helt rektangulÀrt utformat lÀr man vÀl kunna dra lite slutsatser utan mÀtningar?

Eftersom betong har sitt fasta "a/sabine" vÀrde och taket kan jag ju kolla upp exakt vad det Àr för material, samt golvet ocksÄ.

Sen borde vÀl stÄende vÄgorna kunna rÀknas ut teoretiskt ocksÄ?

Sen ta dit en akustiker som bekrÀftar teorin alternativt lite Àndringar och sÀger vart det borde sitta panel/membran/absorbenter och diffusorer?

Är jag helt ute och cyklar?

Vad menar du med ventilationen?

DrHans:

Tar Matts 1.500:- + moms i fastpris för en mÀtning?

Vet du hur mycket mer man fÄr lÀgga ut för en "ritning"?

Tack sĂ„ mycket grabbar! 😄

Postat

Gratulerar till lokalen!

Ta gÀrna nÄgra bilder och posta nÀsta gÄng du besöker lokalen.

HÀlsningar / Björn

Det ska jag absolut göra!

Joakim

Postat

Köp en mÀtmikrofon, flytta dit dina högtalare och testa olika högtalar-placeringar. Finns massvis med trÄdar hÀr pÄ forumet om bÄde mÀtning och behandling av basproblem. Börja med att plöja igenom Crunchers byggtrÄd!

Fokusera sedan pÄ bas-problemen.. "bredbands-absorbenter" för mid och diskant Àr enkela att bygga sjÀlv och det finns mÄnga trÄdar med smarta konstruktioner hÀr pÄ forumet.

Riv ut heltÀckningsmattan och lÀgg ett snyggt trÀgolv.. Byggmax har massivt 15mm Furugolv för 99kr/m2 som du sedan kan behandla hur du vill. Ett budgettips Àr att jag sÄg ett förvÄnansvÀrt snyggt ek-laminatgolv pÄ Hornbach för 39kr/m2.

Att du idag inte kan spika upp en tavla Ă€r inget problem, nu har du det perfekta projektet för att lĂ€ra dig allt och fĂ„ en grym erfarenhet! 🙂

Postat

Det gÄr inte att dra sÀrskilt mÄnga slutsatser av att rummet Àr rektangulÀrt om man inte har mÄtten pÄ x, y och z. Det Àr inte sÄ att du menar att rummet Àr kvadratiskt?

Postat

Köp en mÀtmikrofon, flytta dit dina högtalare och testa olika högtalar-placeringar. Finns massvis med trÄdar hÀr pÄ forumet om bÄde mÀtning och behandling av basproblem. Börja med att plöja igenom Crunchers byggtrÄd!

Fokusera sedan pÄ bas-problemen.. "bredbands-absorbenter" för mid och diskant Àr enkela att bygga sjÀlv och det finns mÄnga trÄdar med smarta konstruktioner hÀr pÄ forumet.

Riv ut heltÀckningsmattan och lÀgg ett snyggt trÀgolv.. Byggmax har massivt 15mm Furugolv för 99kr/m2 som du sedan kan behandla hur du vill. Ett budgettips Àr att jag sÄg ett förvÄnansvÀrt snyggt ek-laminatgolv pÄ Hornbach för 39kr/m2.

Att du idag inte kan spika upp en tavla Ă€r inget problem, nu har du det perfekta projektet för att lĂ€ra dig allt och fĂ„ en grym erfarenhet! 🙂

MĂ€tmikrofonen var ju inte överdrivet dyr kan jag hĂ„lla med om! 🙂

Laminatgolv fĂ„r det nog bli! â˜ș

Postat

Det gÄr inte att dra sÀrskilt mÄnga slutsatser av att rummet Àr rektangulÀrt om man inte har mÄtten pÄ x, y och z. Det Àr inte sÄ att du menar att rummet Àr kvadratiskt?

SjÀlvklart behövs ju mÄtten, nej det Àr rektangulÀrt!

Ska mÄtta upp nÀsta gÄng jag tar mig ner dit.

Postat

Kul att du Àr igÄng i ditt tÀnk!

Jag ska försöka ladda upp alla bilder i min gamla trÄd nu i veckan.

Det börjar bli mÄnga som behöver informationen.

GĂ€llande ventilationen.

Bara att den Àr befintlig.

LÄnga arbetspass i kontrollrummet krÀver frisk luft!!

Piiz!

/Crunch'

Postat

Kul att du Àr igÄng i ditt tÀnk!

Jag ska försöka ladda upp alla bilder i min gamla trÄd nu i veckan.

Det börjar bli mÄnga som behöver informationen.

GĂ€llande ventilationen.

Bara att den Àr befintlig.

LÄnga arbetspass i kontrollrummet krÀver frisk luft!!

Piiz!

/Crunch'

FöregÄende Àgare verkade stÄ pÄ benen och andas iallafall, hehe.

Han har anvÀnt lokalen som studio.

Ska bli intressant att lÀsa mer i din trÄd.

Postat

FörstÄr sjÀlv att man inte fÄr ut ett 100%igt resultat av detta men hur lÄngt tror ni man kommer pÄ detta?

http://www.vicoustic.com/vn/Musicbroadcast/SolucoesAcusticas.asp

Skriv i m2 och typ av rum.

Kontrollrum i mitt fall.

Det Àr ju ÀndÄ dyrt och ett mÀrke jag sett göra reklam för sig pÄ mÄnga stÀllen.

Alternativt dom grejjerna med skrÀddarsydd placering av akustiker?

Postat

FörstÄr sjÀlv att man inte fÄr ut ett 100%igt resultat av detta men hur lÄngt tror ni man kommer pÄ detta?

http://www.vicoustic.com/vn/Musicbroadcast/SolucoesAcusticas.asp

Skriv i m2 och typ av rum.

Kontrollrum i mitt fall.

Det Àr ju ÀndÄ dyrt och ett mÀrke jag sett göra reklam för sig pÄ mÄnga stÀllen.

Alternativt dom grejjerna med skrÀddarsydd placering av akustiker?

Att det Ă€r dyrt Ă€r ingen garanti... 😉 Jag gillar dock sjĂ€lv Vicoustic vĂ€ldigt bra, men man ska vara medveten om begrĂ€nsningarna.

Vanliga skumpaneler kommer inte att absorbera annat Àn diskant, mellanregister och - om de Àr tjocka - hög bas. LÀgre bas, dÀr man som regel fÄr störst problem, rÄr skumpanelerna inte pÄ - utan dÀr krÀvs det avstÀmda basfÀllor. Vicoustic har ett par riktigt bra lösningar dÀr, med sin VariBass (som Àr stÀllbar till valfri frekvens mellan 50 och 100Hz) och Super Bass Extreme (som ger en mer bredbanding absorption mellan 50 och 125Hz). Vill man komma billigt undan sÄ kan man annars bygga avstÀmda basfÀllor sjÀlv nÀr man har mÀtt upp vilka frekvenser som behöver ÄtgÀrdas.

Postat

Att det Ă€r dyrt Ă€r ingen garanti... 😉 Jag gillar dock sjĂ€lv Vicoustic vĂ€ldigt bra, men man ska vara medveten om begrĂ€nsningarna.

Vanliga skumpaneler kommer inte att absorbera annat Àn diskant, mellanregister och - om de Àr tjocka - hög bas. LÀgre bas, dÀr man som regel fÄr störst problem, rÄr skumpanelerna inte pÄ - utan dÀr krÀvs det avstÀmda basfÀllor. Vicoustic har ett par riktigt bra lösningar dÀr, med sin VariBass (som Àr stÀllbar till valfri frekvens mellan 50 och 100Hz) och Super Bass Extreme (som ger en mer bredbanding absorption mellan 50 och 125Hz). Vill man komma billigt undan sÄ kan man annars bygga avstÀmda basfÀllor sjÀlv nÀr man har mÀtt upp vilka frekvenser som behöver ÄtgÀrdas.

Satt egentligen borde en mÀtning plus ett tilltÀnkt köp frÄn vicoustic kunna ge ett vÀldigt bra resultat?

IstÀllet för att hyra in en akustiker och fÄ en skrÀddarsydd lösning för x antal nollor?

Rummen jag har mixat i innan har varit bygga frÄn grunden med hjÀlp av akustiker osv, satt lite krÀsen Àr man endÄ.

Postat

Satt egentligen borde en mÀtning plus ett tilltÀnkt köp frÄn vicoustic kunna ge ett vÀldigt bra resultat?

IstÀllet för att hyra in en akustiker och fÄ en skrÀddarsydd lösning för x antal nollor?

Rummen jag har mixat i innan har varit bygga frÄn grunden med hjÀlp av akustiker osv, satt lite krÀsen Àr man endÄ.

Du kommer inte ens komma i nÀrheten jÀmfört med en akustiker ifall du har mixat i sÄdana rum.

• Gilla 1
Postat

Du kommer inte ens komma i nÀrheten jÀmfört med en akustiker ifall du har mixat i sÄdana rum.

I nÀrheten borde man vÀl komma iallafall?

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tjenare, hÀr kommer lite bilder!

Ske ner och mÄtta upp allting ordentligt i helgen.

Golvet Àr nu bytt till björk-laminat.

Och vÀggen Àr ommÄlad.

Det provisoriska skumgummit pÄ vÀggarna ska inte sitta dÀr nÀr jag kommit igÄng med akustikbehandlingen.

SÀg gÀrna vad ni tycker!

Lite smutsigt och sĂ„nt nu dock. StĂ€dning ska dock ske! 😛

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Soffan ska ut och in med nya möbler frĂ„n IKEA 😛

4.JPG

TÀnkte ocksÄ hÀnga upp en platt tv och stÀlla in ett PS3 inför halvtrÄkiga okreativa kvÀllar!

Ett plus Ă€r att det stĂ„r en ölkyl precis utanför i loungen. 😉

Redigerat av Mellony
  • 2 veckor senare...
Postat

Hej!

Ring Matts Odemalm sĂ€ger jag. Han kommer komma med förslag pĂ„ alla Ă„tgĂ€rder du behöver. Sen kan du vĂ€lja att köpa alla pandeler frĂ„n SvanĂ„ och fĂ„ ett sjukt snyggt och optimalt rum, eller sĂ„ bygger du sjĂ€lv och fĂ„r lite allmogefeeling, lite mer hemmagjort, men typ lika bra. Det enklaste Ă€r att köpa en Varitune V4 tex men de GÅR ju faktiskt att bygga sjĂ€lv. SĂ„ tid eller pengar Ă€r frĂ„gan. För optimal eller ooptimal akustik Ă€r vĂ€l egentligen ingen frĂ„ga?! 😉

• 1 Ă„r senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.