Jump to content
Annons

Nu ska det akustikbehandlas!

Mellony

Recommended Posts

Hallå där!

Jag har kommit över en lokal på ca 16 - 18 m2.

Jag behöver inte tänka minsta lilla på isolering (lokalen är belägen i ett parkeringshus).

Alla ytor förutom taket är i betong.

Som det ser ut nu är det heltäckningsmatta och absorbenter ÖVERALLT.

Jag flyttar in 1a September, och känner att jag måste kosta på mig en redig akustikbehandling.

Vill tillägga att jag knappt kan spika upp en tavla själv 😄

Det som ska ske i denna lokal är mixning, sång och gitarrinspelning (akustisk framförallt men förmodligen lite elgura också).

Rummet är helt rektangulärt utan avikelser.

Nu skulle jag uppskatta lite tips och idéer otroligt mycket!

Vad kostar det att hyra en akustiker för mätning och verkställning?

Hur billigt kan man komma undan med bättre än medel resultat?

Kan jag kanske lösa detta själv på något sätt?

Skulle uppskatta lite idéer otroligt mycket!

Tack på förhand!

Dela på andra sajter

Annons

Trevligt!!

Är det en gammal studio?

Du skriver att det är absorbenter över allt!?

Om så är fallet, mät akustiken med enkla grejer.

Det gör att du får lite hum om hur kostsamt det blir!

Ta in en akustiker för råd.

Bygget fixar du garanterat själv!

Ge oss exakta mått på lokalen med dörrar och fönster.

Google sketchup funkar kanon för planlösning.

Slutligen.

Undersök ventilation.

Hur mycket klarar den!?

Piiz!

/Cruncharn'

Dela på andra sajter

Tja!

Det är absolut klokt att ta in en akustiker. För mätning och hjälp och tips hur du ska gå vidare.

Självklart kan du ta mäta själv. Men kostnaden för att ta in en akustiker behöver inte vara jättedyr och kan spara in sig själv på att slippa så mycket "trial & eror" som det lätt blir.

Jag tog in Matts Odemalm från Svanå miljöteknik ( diffusor.com )

Matts tar 1500:- + moms. Kan varmt rekommendera Matts.

Lycka till!

DrHans

Dela på andra sajter

Trevligt!!

Är det en gammal studio?

Du skriver att det är absorbenter över allt!?

Om så är fallet, mät akustiken med enkla grejer.

Det gör att du får lite hum om hur kostsamt det blir!

Ta in en akustiker för råd.

Bygget fixar du garanterat själv!

Ge oss exakta mått på lokalen med dörrar och fönster.

Google sketchup funkar kanon för planlösning.

Slutligen.

Undersök ventilation.

Hur mycket klarar den!?

Piiz!

/Cruncharn'

Yes, den har använts som studio innan.

Att ha skum absorbenter överallt utan att göra nåt åt bas och mid i ett rum låter ju inte så bra.

Speciellt med den storleken blir det inte kul.

Om jag mäter med något annat än en mätmikrofon så lär det väl inte ge direkt pålitliga resultat endå?

Börjar jag lägga ut pengar på sånt så kan det säkert dra iväg?

Jag drog storleken lite ur minnet från "visningen".

Jag flyttar in 1a men kan nog åka dit för att ta lite mått.

Med tanke på att det i princip bara är betong och helt rektangulärt utformat lär man väl kunna dra lite slutsatser utan mätningar?

Eftersom betong har sitt fasta "a/sabine" värde och taket kan jag ju kolla upp exakt vad det är för material, samt golvet också.

Sen borde väl stående vågorna kunna räknas ut teoretiskt också?

Sen ta dit en akustiker som bekräftar teorin alternativt lite ändringar och säger vart det borde sitta panel/membran/absorbenter och diffusorer?

Är jag helt ute och cyklar?

Vad menar du med ventilationen?

DrHans:

Tar Matts 1.500:- + moms i fastpris för en mätning?

Vet du hur mycket mer man får lägga ut för en "ritning"?

Tack så mycket grabbar! 😄

Dela på andra sajter

Köp en mätmikrofon, flytta dit dina högtalare och testa olika högtalar-placeringar. Finns massvis med trådar här på forumet om både mätning och behandling av basproblem. Börja med att plöja igenom Crunchers byggtråd!

Fokusera sedan på bas-problemen.. "bredbands-absorbenter" för mid och diskant är enkela att bygga själv och det finns många trådar med smarta konstruktioner här på forumet.

Riv ut heltäckningsmattan och lägg ett snyggt trägolv.. Byggmax har massivt 15mm Furugolv för 99kr/m2 som du sedan kan behandla hur du vill. Ett budgettips är att jag såg ett förvånansvärt snyggt ek-laminatgolv på Hornbach för 39kr/m2.

Att du idag inte kan spika upp en tavla är inget problem, nu har du det perfekta projektet för att lära dig allt och få en grym erfarenhet! 🙂

Dela på andra sajter

Det går inte att dra särskilt många slutsatser av att rummet är rektangulärt om man inte har måtten på x, y och z. Det är inte så att du menar att rummet är kvadratiskt?

Dela på andra sajter

Köp en mätmikrofon, flytta dit dina högtalare och testa olika högtalar-placeringar. Finns massvis med trådar här på forumet om både mätning och behandling av basproblem. Börja med att plöja igenom Crunchers byggtråd!

Fokusera sedan på bas-problemen.. "bredbands-absorbenter" för mid och diskant är enkela att bygga själv och det finns många trådar med smarta konstruktioner här på forumet.

Riv ut heltäckningsmattan och lägg ett snyggt trägolv.. Byggmax har massivt 15mm Furugolv för 99kr/m2 som du sedan kan behandla hur du vill. Ett budgettips är att jag såg ett förvånansvärt snyggt ek-laminatgolv på Hornbach för 39kr/m2.

Att du idag inte kan spika upp en tavla är inget problem, nu har du det perfekta projektet för att lära dig allt och få en grym erfarenhet! 🙂

Mätmikrofonen var ju inte överdrivet dyr kan jag hålla med om! 🙂

Laminatgolv får det nog bli! ☺️

Dela på andra sajter

Det går inte att dra särskilt många slutsatser av att rummet är rektangulärt om man inte har måtten på x, y och z. Det är inte så att du menar att rummet är kvadratiskt?

Självklart behövs ju måtten, nej det är rektangulärt!

Ska måtta upp nästa gång jag tar mig ner dit.

Dela på andra sajter

Kul att du är igång i ditt tänk!

Jag ska försöka ladda upp alla bilder i min gamla tråd nu i veckan.

Det börjar bli många som behöver informationen.

Gällande ventilationen.

Bara att den är befintlig.

Långa arbetspass i kontrollrummet kräver frisk luft!!

Piiz!

/Crunch'

Föregående ägare verkade stå på benen och andas iallafall, hehe.

Han har använt lokalen som studio.

Ska bli intressant att läsa mer i din tråd.

Dela på andra sajter

Förstår själv att man inte får ut ett 100%igt resultat av detta men hur långt tror ni man kommer på detta?

http://www.vicoustic.com/vn/Musicbroadcast/SolucoesAcusticas.asp

Skriv i m2 och typ av rum.

Kontrollrum i mitt fall.

Det är ju ändå dyrt och ett märke jag sett göra reklam för sig på många ställen.

Alternativt dom grejjerna med skräddarsydd placering av akustiker?

Dela på andra sajter

Förstår själv att man inte får ut ett 100%igt resultat av detta men hur långt tror ni man kommer på detta?

http://www.vicoustic.com/vn/Musicbroadcast/SolucoesAcusticas.asp

Skriv i m2 och typ av rum.

Kontrollrum i mitt fall.

Det är ju ändå dyrt och ett märke jag sett göra reklam för sig på många ställen.

Alternativt dom grejjerna med skräddarsydd placering av akustiker?

Att det är dyrt är ingen garanti... 😉 Jag gillar dock själv Vicoustic väldigt bra, men man ska vara medveten om begränsningarna.

Vanliga skumpaneler kommer inte att absorbera annat än diskant, mellanregister och - om de är tjocka - hög bas. Lägre bas, där man som regel får störst problem, rår skumpanelerna inte på - utan där krävs det avstämda basfällor. Vicoustic har ett par riktigt bra lösningar där, med sin VariBass (som är ställbar till valfri frekvens mellan 50 och 100Hz) och Super Bass Extreme (som ger en mer bredbanding absorption mellan 50 och 125Hz). Vill man komma billigt undan så kan man annars bygga avstämda basfällor själv när man har mätt upp vilka frekvenser som behöver åtgärdas.

Dela på andra sajter

Att det är dyrt är ingen garanti... 😉 Jag gillar dock själv Vicoustic väldigt bra, men man ska vara medveten om begränsningarna.

Vanliga skumpaneler kommer inte att absorbera annat än diskant, mellanregister och - om de är tjocka - hög bas. Lägre bas, där man som regel får störst problem, rår skumpanelerna inte på - utan där krävs det avstämda basfällor. Vicoustic har ett par riktigt bra lösningar där, med sin VariBass (som är ställbar till valfri frekvens mellan 50 och 100Hz) och Super Bass Extreme (som ger en mer bredbanding absorption mellan 50 och 125Hz). Vill man komma billigt undan så kan man annars bygga avstämda basfällor själv när man har mätt upp vilka frekvenser som behöver åtgärdas.

Satt egentligen borde en mätning plus ett tilltänkt köp från vicoustic kunna ge ett väldigt bra resultat?

Istället för att hyra in en akustiker och få en skräddarsydd lösning för x antal nollor?

Rummen jag har mixat i innan har varit bygga från grunden med hjälp av akustiker osv, satt lite kräsen är man endå.

Dela på andra sajter

Satt egentligen borde en mätning plus ett tilltänkt köp från vicoustic kunna ge ett väldigt bra resultat?

Istället för att hyra in en akustiker och få en skräddarsydd lösning för x antal nollor?

Rummen jag har mixat i innan har varit bygga från grunden med hjälp av akustiker osv, satt lite kräsen är man endå.

Du kommer inte ens komma i närheten jämfört med en akustiker ifall du har mixat i sådana rum.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Tjenare, här kommer lite bilder!

Ske ner och måtta upp allting ordentligt i helgen.

Golvet är nu bytt till björk-laminat.

Och väggen är ommålad.

Det provisoriska skumgummit på väggarna ska inte sitta där när jag kommit igång med akustikbehandlingen.

Säg gärna vad ni tycker!

Lite smutsigt och sånt nu dock. Städning ska dock ske! 😛

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Soffan ska ut och in med nya möbler från IKEA 😛

4.JPG

Tänkte också hänga upp en platt tv och ställa in ett PS3 inför halvtråkiga okreativa kvällar!

Ett plus är att det står en ölkyl precis utanför i loungen. 😉

Redigerat av Mellony
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Hej!

Ring Matts Odemalm säger jag. Han kommer komma med förslag på alla åtgärder du behöver. Sen kan du välja att köpa alla pandeler från Svanå och få ett sjukt snyggt och optimalt rum, eller så bygger du själv och får lite allmogefeeling, lite mer hemmagjort, men typ lika bra. Det enklaste är att köpa en Varitune V4 tex men de GÅR ju faktiskt att bygga själv. Så tid eller pengar är frågan. För optimal eller ooptimal akustik är väl egentligen ingen fråga?! 😉

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.