Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hitintills har jag bara gjort provisoriska inspelningar av själva sången med en "kondensatorlivemick" som knappt tar upp nått rumsljud, men har nu planer på att köpa en riktigt bra studiomick så är fullt medveten om att jag behöver tänka över hur rummet ser ut oxå..

Skulle va jättetacksam för lite tips! :rolleyes:

Jag spelar alltså in i sovrummet, så jag vill helst inte att det ska kännas som att jag sover i en studio, utan vill ha möjligheten att kunna plocka bort grejorna när jag inte spelar in. Har läst en del här på forumet och är nu inne på det här med sånghörn.

Rummet är 3,2*3,5 m. Jag har en vägg med enbart garderober. Möbler står i 2 av hörnen så det är de andra jag behöver tänka på att dämpa basen.. Kan en så enkel sak som att ställa en strykbräda i hörnet dämpa något? Är inne på det här med material som kan diffundera i hörnet istället för att absorbera.. Hur kan jag enklast o billigast få till det? Känner mej oxå tveksam till reflektionfilter, gissar att det stjäl lite av klangen/akustiken? Ett problem är dock att det är EXTREMT lyhört i lägenheten. Bor överst och hör ständigt grannen under, när han går på golvet, pratar o i princip andas....! Har inga mattor alls nu, men tänkte köpa lite större mattor. Kanske det kan dämpa lite, men gissar att det lär stjäla lite av akustiken oxå, men det får va ok..

Som sagt, hade känts gott med lite råd!

Annons
Postat

Att ljudisolera mot grannen är bara att glömma om du inte bygger ett flytande rum i rummet. Gör du inte ljudisolering enligt konstens alla regler, så kommer det tyvärr bara att ha marginell effekt, så det onödigt arbete.

Ett sånghörn är däremot vettigt, eftersom det dämpar reflexerna till den sidan av micken som tar upp ljudet. En strykbräda är nog i minsta laget. Det är ju bara väldigt tunt tyg och sedan en mer eller mindre massiv skiva som ljudet kommer att reflekteras mot, alternativt någon sorts metallnät som släpper igenom allt, förutom den höga diskant som är det enda som absorberas av det tunna tyget. En skummadrass är i så fall bättre, om man vill komma billigt undan, men ännu bättre är det om man bygger ihop egna absorbenter med mineralull som man klär in i tunt tyg.

Jag antar att du har hittat min artikel om akustikbehandling om du har letat, men för säkerhets skull så länkar jag dit: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet

Postat

Tack för bra råd! Hur är det med frigolit? Tycker mig ha fått bort en del bas av att testa det i hörnen i a f och soundet känns softare. Ja, har redan läst länken men den tåls absolut att läsas igen för den va bra!

Postat

Frgolit gör ingenting alls med akustiken - utom att rikta om reflektioner på ett annat håll. Det absorberar inte ljudet alls eftersom det är för hårt. Det används till diffusorer, men i små hemstudios är absorption som regel den viktigaste åtgärden.

Postat

Frigolit (eller cellplast) har en viss absorberande verkan men verkan är inte allt för stor. Dessutom, vad jag har sett, handlar det om olika frekvensområden för olika sorter. Väldigt opålitligt.

Det är inte säkert att det är frigolitens absorberande egenskaper som gör att du tycker att det låter lite softare (som Claes lite var inne på) tror jag.

Postat

En subbas är din grannes bästa vän då du inte behöver så hög effekt för att basens ska komma fram. Jag vet inte vad du har för anläggning men som jag tolkar på ditt inlägg är det framförallt bas och inspelning som är boven?

Jag har faktiskt gjort så hemma att när det är dags att spela in ställer jag mig under en stor filt som ligger över 2 dörrar(jag står mellan dem.

Blir ganska varmt efter en stund men det funkar över förväntan. Och man får bra anledningar att dricka mer kaffe 😉 Det finns många knep för att undvika ovälkomna ljud in i micen och detta är ett av dem. På min blogg ser du länk till soundcloud. Låten Don't look for me är inspelad precis så(dubbad med).

Tjocka mattor tar upp en hel del ljud med. Vänj dig också med att kontroll lyssna basen i hörlurar för att lära dig hur det låter i dina monitorer då. En subbas är väldigt välkommet i lägenheter just för basens skull.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.