Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Apropå tråden om digitaltrummor som inte gör en stendöv på scenen tänkte jag att det vore värt med en egen tråd om att "plasta in" trummisen. Min svärsonstrummis skulle nog hellre dö än att spela digitalt, han tycker tom det låter fint om de akustiska när han har industri-hörselkåpor på sig. Han har använt såna sen han började trumma, vägrar att slå ett slag utan, så han har hörseln helt i behåll. Jag måste nog skärma av honom om jag ska palla med ak trummor. I vårt fall skulle lyssningen bli enkel, jag skulle micka hela setet och lyssna genom lurarna, lika med elbasen, sång o gitarren.

Erfarenheter:

Vilken plast? Riktig plexi kostar väl multum?

Hur bygger ni fötter?

Hur transporterar ni "buren"?

Hur gillar ni det hela?

Annons
Postat (redigerat)

Har jobbat som FOH med plexi i mindre venyer. Jag använder det i huvudsak för att tysta ner överhäng i små lokaler, och det underlättar otroligt mycket för mig som kranar. Det träligaste som finns är när överhäng överröstar ett PA. Lättare för nivåerna under kontroll, och snällare för publikens öron.

I några ställen utomlands överskred vi dB-gränsen med ett helt oupmickat trumset, och peakade på 125dB och hade gott önskat ett plexi där. Arrangören såg mellan fingrarna för att vi inte skulle behöva ställa in.

Vad gäller större venyer och arenor är det bara onödigt och till besvär.

Redigerat av Ken Kängström
Postat

Har jobbat som FOH med plexi i mindre venyer. Jag använder det i huvudsak för att tysta ner överhäng i små lokaler, och det underlättar otroligt mycket för mig som kranar. Det träligaste som finns är när överhäng överröstar ett PA. Lättare för nivåerna under kontroll, och snällare för publikens öron.

I några ställen utomlands överskred vi dB-gränsen med ett helt oupmickat trumset, och peakade på 125dB och hade gott önskat ett plexi där. Arrangören såg mellan fingrarna för att vi inte skulle behöva ställa in.

Vad gäller större venyer och arenor är det bara onödigt och till besvär.

Tysta ner överhäng? Menar du cymbalerna? OH-mickarna behöver väl inte tystas ner...☺️

Postat

Har också ofta kört med plexi till både trummor och blås på den tiden jag drev PA-firma. Kanon att ha om man ska gigga på små klubbar eller om man har en kör som man vill slippa ha för mycket trummläck till. Det är dock så att många trummisar samt ljuskillar blir lite griniga om man ställer upp plexi. Men ofta går dom med på det när dom hör skillnaden på utljudet.

Bra att tänka på är att man bör ha minst ett tjokt backdrop bakom trummisen för att fånga upp ljudet som reflekteras bakåt av plexit, själv kör jag ofta med ett 15*5meter som jag viker till ca 3*1,5 då dämpar det bra.

Nu blir det lite smygreklam 😉 Jag har faktiskt sålt flera plexiskärmar till andra PA-firmor, musikaffärer mfl. Jag tillverkar egna med lister i alu där man dessutom enkelt kan byta skiva om den skulle gå sönder eller bli repig med tiden. Du kan PM:a mig om du är intresserad så mejlar jag över lite bilder och pris.

Jag har för mig att thomann har också...

Postat (redigerat)

OH-mickarna behöver väl inte tystas ner...☺️

Nej, men överhänget kan behövas i små lokaler.

Sällan man behöver micka överhäng i små lokaler.

I regel: Om du måste micka OH, så behöver man inte plexi.

edit: Stava

Redigerat av Ken Kängström
Postat (redigerat)

Nej, men överhänget kan behövas i små lokaler.

Sällan man behöver micka överhäng i små lokaler.

I regel: Om du måste micka OH, så behöver man inte plexi.

edit: Stava

Jag vill ha plexin i första hand för att jag själv ska som gitarrist/sångare ska stå ut bredvid trummisen. Publiken tänker jag lite mindre på, de är inte lika nära trummorna som jag...

Och hur kan överhänget (ljudet från trummornas oh-mickar) kunna överrösta PAt? Det ljudet kommer ju ur PAt. Pat överröstar PA.t?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag vill ha plexin i första hand för att jag själv ska som gitarrist/sångare ska stå ut bredvid trummisen. Publiken tänker jag lite mindre på, de är inte lika nära trummorna som jag...

Och hur kan överhänget (ljudet från trummornas oh-mickar) kunna överrösta PAt? Det ljudet kommer ju ur PAt. Pat överröstar PA.t?

Haha, läs vad jag skriver. Ser du "mick" i något av mina inlägg? Överhäng, alltså akustiskt utan mickar pratar jag om.

Postat

Haha, svara på vad jag frågade i stället, vad menar du med överhäng? Om du menar cymbaler så är det en benämning på cymbaler jag aldrig hört. Fast att fråga är en sak, att få ett svar nåt långt mindre troligt. Jag har aldrig jobbat inom den moderna roddningssvängen och har aldrig hört talas om överhäng som låter. Inte om överhäng heller. Låter som en takfot? Eller nåt som har med gardiner att göra.

Postat

Haha, svara på vad jag frågade i stället, vad menar du med överhäng? Om du menar cymbaler så är det en benämning på cymbaler jag aldrig hört. Fast att fråga är en sak, att få ett svar nåt långt mindre troligt. Jag har aldrig jobbat inom den moderna roddningssvängen och har aldrig hört talas om överhäng som låter. Inte om överhäng heller. Låter som en takfot? Eller nåt som har med gardiner att göra.

Ursäkta min interna tyska, det kallas cymbaler, men är van att referera till även det som "överhäng".

Men jag tror att min poäng gick igenom ändå?

Postat

Haha, svara på vad jag frågade i stället, vad menar du med överhäng? Om du menar cymbaler så är det en benämning på cymbaler jag aldrig hört. Fast att fråga är en sak, att få ett svar nåt långt mindre troligt. Jag har aldrig jobbat inom den moderna roddningssvängen och har aldrig hört talas om överhäng som låter. Inte om överhäng heller. Låter som en takfot? Eller nåt som har med gardiner att göra.

Fast när jag tänker efter så brukar en del ljudtekniker här i Söderhamnstrakten faktisk kalla overheadmickar för just överhäng. Haha. laugh.gif

Postat

Fast när jag tänker efter så brukar en del ljudtekniker här i Söderhamnstrakten faktisk kalla overheadmickar för just överhäng. Haha. laugh.gif

Det stämmer galant. Overhead, och Överhäng brukar refereras till mikrofonerna över setet, men jag menade såklart Cymbaler i mina tidigare inlägg.

Muntligt uttrycker jag cymbaler även som överhäng när jag jobbar med musik (vilket är felaktigt om man nu ska vara petnoga).

I all hast, men du förstår min nu i varje fall?

Postat (redigerat)

Ursäkta min interna tyska, det kallas cymbaler, men är van att referera till även det som "överhäng".

Men jag tror att min poäng gick igenom ändå?

Det gjorde det... Men jag frågade faktiskt i tredje inlägget om du menade cymbaler. Det svarade du inte på.

Längre ner skrev du:

"Nej, men överhänget kan behövas i små lokaler." ???

Om överhäng är cymbaler men kan behövas i små lokaler? Är det då onödigt med cymbaler på stora arenor? Hehe.

På scenen tycker jag virvelhamrandet är minst lika jobbigt som crasharna.

Om jag skulle köra lyssningen i supertysta peltorkåpor med inbyggt ljud i (håller på att exprimentera med det nu) då kommer jag att höra uppmickade trummor lagom. Men i en liten lokal kommer direktljud tillsammans trummornas ljud genom PA´t göra att det blir åt he för mycket trummor för publiken.

Vore jag trummis skulle jag ha insett detta för länge sen och börjat med digitala burkar live På en mindre fest är det ju otänkbart att ta in en trummis i lokalen, även helt omickad, det blir olidligt, alla springer ut o röker, även de som aldrig rökt förr.

Det är ju tack vare den helvetes volym i form av älgstudsarskott akustiska trummor presterar som enmansband typ mitt får 20 speljobb på varje speljobb akustiska trummisar får.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Det gjorde det... Men jag frågade faktiskt i tredje inlägget om du menade cymbaler. Det svarade du inte på.

Längre ner skrev du:

"Nej, men överhänget kan behövas i små lokaler." ???

Om överhäng är cymbaler men kan behövas i små lokaler? Är det då onödigt med cymbaler på stora arenor? Hehe.

På scenen tycker jag virvelhamrandet är minst lika jobbigt som crasharna.

Om jag skulle köra lyssningen i supertysta peltorkåpor med inbyggt ljud i (håller på att exprimentera med det nu) då kommer jag att höra uppmickade trummor lagom. Men i en liten lokal kommer direktljud tillsammans trummornas ljud genom PA´t göra att det blir åt he för mycket trummor för publiken.

Vore jag trummis skulle jag ha insett detta för länge sen och börjat med digitala burkar live På en mindre fest är det ju otänkbart att ta in en trummis i lokalen, även helt omickad, det blir olidligt, alla springer ut o röker, även de som aldrig rökt förr.

Det är ju tack vare den helvetes volym i form av älgstudsarskott som enmansband som mitt får 20 speljobb på varje speljobb akustiska trummisar får.

Jag tror att jag har formulerat mig som en häst med talsvårogheter. 😛

Cymbaler behövs ofta tystas ner i små lokaler menade jag.

Vad gäller virvel, ja, den låter mycket. Men cymbaler är konstant i en del musik (metal med cymbalmangel i min värld). Virvel är mer tolerant att jobba med, och går att dämpas enklare enligt min mening. Men för att summera: Cymbaler och virvel är de stora bovarna i små rum.

Postat

Vore jag trummis skulle jag ha insett detta för länge sen och börjat med digitala burkar live På en mindre fest är det ju otänkbart att ta in en trummis i lokalen, även helt omickad, det blir olidligt, alla springer ut o röker, även de som aldrig rökt förr.

😆

Postat

Hm, ingår bananer? 😆

Ja! Det första jag tänkte när jag såg den där bilden var: fy faaan för att sitta där inne som en apa!

Det borde finnas cymbaler o lock som låter väldigt lite men ändå bra?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.