Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har investerten del slantar ( mycket subjektivt 😊 ) för inte länge sen på utrsutning för hobbyinspelning.

När jag spelar in trummor ( på vinden ) använder jag mig av en lapptop men exteren hårddisk där projektet sparas.

Mickar upp trummorna med 8 stycken shure mickar.

Mickar går till laptopen via Prsonus Firestudio, coh seplas in i Cubase LE ( som följde med ) Firewiren.

Sen går jag ner, och kopplar in min USB hårddisk till stationära datorn (Win7) som har Cubase 5. Sen har jag till den kopplad ett enkelt ljudkort, tror det hetter Steal ( eller så ), USB baserat, så jag kan lägga på bittar, bas m.m.

Och vi har testat så- det funkar bra.

MEN, nu skulle vi göra lite mera "SERIÖS" amatörsinspelning.NADA.

Jag fick filer, med bas, gitar, keyboard m.m. ( trumspsåp gjorda av trummsaskin) , och jag skulle SIST lägga på trummorna.

Då kruxar det till sig.

Jag får inte ut ljud ( inspelade i cubase ) ut till hörlurar på Firewiren.

Jag tror att det kan ha med routingen i Cubase att göra????

Växlar jag DEVICE SETUP, till PC:s ASIO MULTIMEDIA DRIVE, så låter det ut pc högtalarna. När jag sen växlar åter till PRESONUS FIREWIRE, försvinner, självklart ljudet ut högtalarna, jag kan spela in på diverse kanaler, men INTE lyssna , på varken inspelat, eller det jag spelar??? Volymrattarna uppskruvade, testat med andra lurar osv....

Jag har dock, i DEVICE SETUP, set en klickruta, som heter typ MONITORING, eller så. Dock är det "gråad" så den kan jag INTE klicka på.

Någon som varit med liknande, eller vet hur jag ska göra???

Jag kommer inte vidare, utan att få detta fungera - man måste självklart kunna lyssna på det inspelade, för att lägga på nytt.

P.S. DÅ jag inte vetom det är CUBASE eller FIREWIRE problem, så postade jag frågan i två forum.

Redigerat av Superfly2
Annons
Postat

Ta de chill, det här löser sig ska du se 🙂 Jag har precis samma setup som du och det funkar bra. Har du installerat rätt drivrutiner för firestudion?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.