Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Enligt Crunsharn är digitala trumset av de bättre klasserna minst lika bra att spela på som akustiska. Tänkte jag måste få häva ur mig lite om eländet med ak set...

Jag tycker det är ett elände med ak trummor på flera vis. I replokalen låter de så ini h-e att när jag sjunger får jag göra det på samma sätt som på 70-talet dvs gallskrika för att det ska låta nåt. Jag som blivit van att både i studion och live (med enmansbandet) sjunga genom kompressor och få perfekt lyssning genom lurarna. Lyssnar man på sången genom monitorer eller PA får man helt eller nästan helt skippa kompressorn, annar blir det rundgång. Och jag hatar att sjunga utan kompressor, det låter för sop-billigt. Svärsonen bakom trummorna använder alltid tjocka hörselkåpor det tycker han är skitbra säger han. Men han kan ju absolut inte höra nånting av high mid o topp från resten av orkestern. I replokalen skulle jag ju kunna micka trummorna enkelt med en kaggemick o en oh bara för att få lyssning genom lurarna, men i replokalen med PAt riktat mot sig får man stänga av det helt för att inte ohn ska tjuta.

På ett större livegig skulle det funka att ta all lyssning genom lurarna, men på mindre ställen blir de åt he för mycket trummor i lokalen när trummornas direktljud bkandar sig med det från PAt. Jag skulle kunna köra en mix till lurarna och en till PAt, men då måste jag köpa en mixer med fler aux på, har inga pengar, och vilket j-a krångel att mixa två olika ljud samtidigt. När jag spelar med enmansbandet har jag backtraxen på en stereoregel, sången genom kompressor på en regel, gitarren oxå genom kompressor och på en regel, reverb o delayreturn på en stereoregel. Det är så j-a perfekt. Sjunger jag en visa som tex Fredrik Åkare hissar jag sången så att jag kan sjunga svagare och längre ifrån, om nästa låt är en tunggungs blues ändrar jag till ett torrare sångljud där jag får gå på micken mer (fetare kompression) Råkar det vara lite för mycket diskant på backtracken sänker jag den. Jag har då mixern o racken bredvid mig nästan som en orgel, och gör små justeringar hela tiden. Och jag vet helt stupsäkert från låt till låt hur det låter ute på golvet.

Men blandar man in ett akustiskt trumset så kan man genast glömma det där med att ha koll på hur det låter för publiken. Och hur det låter på scen. När vi spelat live med trion har vi kört på traditionellt vis med utmickning av allt och kompressorlös sång genom monitorer Sist var det en liten liten värdelös scen där jag hade ena crashen i ena armvecket. Gitarrförstärkaren mot sidan av knät, hörde enbart trummorna. Efter några låtar med hårdslående trummis bara tjuter det i hela hjärnan. Använd peltorkåporna säger trummisen, det är toppen... Hur snyggt låter en stillsam gitarr genom dem? Hur kan jag sjunga utan att låta som en idiot om jag inte hör både musik o sång riktigt, med hörselkåporna blir allt en enda jobbigt mummel. Skönt för öronen visserligen, men helt värdelöst musikaliskt.

Är vi i rep eller studiolokal så kör jag med HD 280 pro lurar som dämpar väldigt bra, men ändå får jag ont i öron och skalle efter en stund, virvelslagen äter sig igenom öron och hjärna.

Hade vi bra digitala trummor kunde alla lyssna genom hörlurar. Perfekt och lättskruvat ljud som i en studio. Man kan hålla ner mastervolymen i lokalen hur lågt som helst. Att släpa med monitorer blir helt onödigt. Lika basriggen kan man lämna. Tänk om jag finge ha det så! Och vilket lyft det skulle bli för trummisen! Tänk att aldrig höra musiken annat än genom hörselskydd för industrin, och då nästan bara höra sitt eget dova bankande. Han har tre cynbaler, två låter riktigt bra, men den ena crashen låter rena skiten, nåt han antagligen inte hör inne i kåporna. Nåt dylikt skulle jag vägra. Med digitala trummor skulle jag slippa det faktum att alla trummisar jag spela in har helt sönderslagna skinn på sina annars fina trummor så att det låter sämre än apa.

Vad är det för digitala set som det är nån klass på då? Hör det till en mixer till alla såna, så trummisen själv kan reglera de nivåerna? Sjukt råcoolt att spela gammaldags blues på digitaltrummor... Snodde Crunsharns apsnygga trumbild. Hehe.

post-8284-0-42004000-1312967135_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Jag har spelat i band (för flera år sedan) och trumnissen använde digitala trummor (Alesis modul + piezomickar för triggning av Petflaskor, burklock, övningstrumset - allt som studsade bra). Jag skulle idag kräva att en trummis körde digitalt.

Postat

Trummisar...De vill inte spela på digitaltrummorna! Underbart att repa utan ak trummor.

Men med perfekt ljud i inear eller lurar borde väl även trummisar gilla dem? Enligt Cruncharn så känns de spelmässigt lika bra med bättre digitalseten som med akustiska.

Sen kan jag undra om en mkt soft spelad digital-ride verkligen låter lika bra som en riktigt exklusiv riktig ride? Om ni tänker en låt med bara enstaka varierade och lösa slag på riden. Klara det digitala det utan att det låter lika för varje slag?

Postat

Tycker jag alltid uppfattar ett jävligt konstigt högt mellanregister på digitala baskaggar som jag inte kan sätta fingret på riktigt, men som jag aldrig hört på en akustisk kagge varken inspelad eller i ett rum/livemickad. Dock provar jag BFD2 just nu och där tycker jag de verkar ha löst problemet, men det är jävligt mycket rattande för att få till allt snyggt så det ställer ju krav på att trummisen eller nån annan i bandet är mixningskunniga. Men Superior Drummer, EZDrummer, Addictive etc. tycker jag alltid låter fusk (om ändå bara baskaggen, i övrigt brukar de låta riktigt bra).

Postat (redigerat)

Om du har råd, skippa trumseten med gummiplattor. Känslan är helt annorlunda, eftersom mycket spelteknik handlar om studsarna man får när stockarna slår på ett riktigt skinn. Följden blir att spelet blir för stifft, nyanseringarna försvinner och det låter bara dålig trummaskin.

Köp ett trumset med nätskinn (!), eller ännu hellre s.k. mesh heads och ersätt skinnen på det befintliga trumsetet och avsluta med triggmickar ala Ddrum på alla trummor.

Trumsetet blir tyst, spelkänslan blir samma som på riktiga trumskinn och dessutom är det skönt med "normalstora" trummor istället för de små slagplattorna som digitala trumset har.

Den här videon är riktiga cymbaler + mesh heads på trummorna. Det bästa av bägge världar. 😛

(I det här fallet triggas Superior Drummer i en dator, men det hade lika gärna kunna ha varit en trummaskin om du vill skippa datorn)

Redigerat av Linus
Postat

Om du har råd, skippa trumseten med gummiplattor. Känslan är helt annorlunda, eftersom mycket spelteknik handlar om studsarna man får när stockarna slår på ett riktigt skinn. Följden blir att spelet blir för stifft, nyanseringarna försvinner och det låter bara dålig trummaskin.

Köp ett trumset med nätskinn (!), eller ännu hellre s.k. mesh heads och ersätt skinnen på det befintliga trumsetet och avsluta med triggmickar ala Ddrum på alla trummor.

Trumsetet blir tyst, spelkänslan blir samma som på riktiga trumskinn och dessutom är det skönt med "normalstora" trummor istället för de små slagplattorna som digitala trumset har.

Den här videon är riktiga cymbaler + mesh heads på trummorna. Det bästa av bägge världar. 😛

(I det här fallet triggas Superior Drummer i en dator, men det hade lika gärna kunna ha varit en trummaskin om du vill skippa datorn)

Jag tycker det i huvudsak är cymbalerna som är jävliga på ett akustiskt trumset iofs 😛

Vill utöka mitt förra lite negativa svar med att jag helt håller med om att eltrummor är en naturlig framtid och att det har övervägande fördelar över ett akustiskt. På samma sätt tycker jag att Axe-Fx gjort 100w-rörstärkarna från förr nästan löjligt omoderna. Mick till sångaren, line-in för bandet 🙂

Postat
Jag tycker det i huvudsak är cymbalerna som är jävliga på ett akustiskt trumset iofs 😛
Dags att skippa stockarna och skaffa ett par rutes isåfall. 😉
Postat

Personligen har jag alltid föredragit akustiska trummor över elektriska i live-sammanhang eftersom elektriska trummor inom en normal budget för en "amatör"-musiker låter, som Linus sa, dålig trummaskin. Det är bara vad jag har varit med om, fast sen så spelar jag inte ens på egna trummor för tillfället.

Postat

Om du har råd, skippa trumseten med gummiplattor. Känslan är helt annorlunda, eftersom mycket spelteknik handlar om studsarna man får när stockarna slår på ett riktigt skinn. Följden blir att spelet blir för stifft, nyanseringarna försvinner och det låter bara dålig trummaskin.

Köp ett trumset med nätskinn (!), eller ännu hellre s.k. mesh heads och ersätt skinnen på det befintliga trumsetet och avsluta med triggmickar ala Ddrum på alla trummor.

Trumsetet blir tyst, spelkänslan blir samma som på riktiga trumskinn och dessutom är det skönt med "normalstora" trummor istället för de små slagplattorna som digitala trumset har.

Den här videon är riktiga cymbaler + mesh heads på trummorna. Det bästa av bägge världar. 😛

(I det här fallet triggas Superior Drummer i en dator, men det hade lika gärna kunna ha varit en trummaskin om du vill skippa datorn)

Kan man köpa det där som ett kit, med skinn, triggmickar och nån burk där trummisen själv kan hitta ljuden och nivåerna i?

Postat (redigerat)

Eller ännu hellre: skippa set med nätskinn och köp Yamahas senaste DTX900 (eller 950) med TCS.

Sådant har jag haft en månad nu och det är det bästa jag gjort. Jag har spelat på samtliga alternativ

och detta vinner överlägset. Men det är bara vad jag tycker det.

Personligen hatar jag mesh heads då studsen är helt vidrig, oavsett om de stäms eller ej.

Föredrar otroligt nog gummiplattor framför mesh heads. Jag tror Sanford Moeller hade hållit med.

Redigerat av JohnRick
Postat

Förresten - måste man ha en hemsida med url:er att länka till för att kunna lägga upp bilder här?

Ladda upp hos tinypic.com eller imageshack.us så får du en länk att posta i inläggen.

Postat

Eller ännu hellre: skippa set med nätskinn och köp Yamahas senaste DTX900 (eller 950) med TCS.

Sådant har jag haft en månad nu och det är det bästa jag gjort. Jag har spelat på samtliga alternativ

och detta vinner överlägset. Men det är bara vad jag tycker det.

Personligen hatar jag mesh heads då studsen är helt vidrig, oavsett om de stäms eller ej.

Föredrar otroligt nog gummiplattor framför mesh heads. Jag tror Sanford Moeller hade hållit med.

Vad har du att slå på då? Det går ju inte på den här, inte om man vill ha kvar den i alla fall.

http://www.thomann.de/se/yamaha_dtx900_drum_modul.htm

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Men Superior Drummer, EZDrummer, Addictive etc. tycker jag alltid låter fusk (om ändå bara baskaggen, i övrigt brukar de låta riktigt bra).

Det är väl oh som avslöjar att det är plugg.

Postat

Kastar in ett par grejjer här i din tråd Nilsson!

Orsakerna till varför jag gillar detta med digitala trummor är flera..

Jag började lira trummor igen nu efter nästan 10 års uppehåll från frenetiskt bankande.

Jag har aldrig varit en teknisk trumslagare, bara ren, tung slugger och har krävat att varje trumma lämnar minst 110 dB vid mina anslag!

Spelkänslan är oerhört viktig för mig.

Jag slår stenhårt! För det var så jag lärde mig.

Ju mer smisk, desto bättre lät trummorna!

Jag spelar endast på mesh-heads, alltså det som kallas nätskinn.

Orsaken..., det känns i stort sett som ett vanligt skinn. Inte lika snabb respons i handen men de facto, så skyddar det mina handleder.

Jag blir lite förvånad över JohnRicks inlägg om gummiplattor men vid närmare eftertanke, responsen är kvickare i gummiplattorna!

Jag skulle testat med hårdare spända nätskinn JR. I alla fall testa!!

När det kommer till Linus optimala setup med akustiska cymbaler så kan jag inte annat än hålla med.

Trummodulerna är inte där än!

Det finns alldeles för många variationer i ljudet på en cymbal för att kunna återges på ett naturligt sätt.

Om ett par år dock så tror jag vi inte kommer märka skillnaden.

Dock är det så....

Det är just cymballjudet vi vill ha bort från scenen!

Jäkla skränande och elaka frekvenser för öronen.

Bort med skiten! Acceptera att det låter lite statiskt i ett par år. Desto bättre förberedd blir man ju inför kommande moduler.

Att köpa ett trumset idag oavsett akustiskt eller digitalt, är samma pengar.

Ska du ha bra grejer så ligger det i runda slängar mellan 45 - 60.000:-

Samma sak om du handlar billigt.

För 10.000:- får du inget som är bättre än att det knappt klarar livebruk.

Slit och slänggrejer som inte är så noga om man repar i lacken.

Jag köpte ett meshhead-kit från Thomann för ett par år sedan.

Sen har jag adderat det som är viktigt att det fungerar bra i triggningen.

Rolands bästa virvel, Rolands bästa cymbaler och hihat.

Det får inte strula för mig!

Kul att folk tar detta på allvar.

Synd att inte fler trumslagare gör det bara.

Detta är det enda vi kommer ha live i framtiden tror jag!!!

Piiiz!

/Cruncharn'

Postat

Ahh ser gott ut JR!

Är det riktiga skinn på detta eller nät?

/Cruncharn'

Varken eller! TCS (Textured cellular silicone). Var skeptisk till en början, men tycker känslan är överlägsen, och de är riktigt känsliga vid triggning också.

Postat (redigerat)

Varken eller! TCS (Textured cellular silicone). Var skeptisk till en början, men tycker känslan är överlägsen, och de är riktigt känsliga vid triggning också.

Aha!!!

Det var nytt för mig!

Dags att uppdatera sig lite grand!

Hållbarhet? Eller har du hunnit testa det riktigt ännu?

Piiz JR!!!

/Crunchman'

Redigerat av Cruncher
Postat

Aha!!!

Det var nytt för mig!

Dags att uppdatera sig lite grand!

Hållbarhet? Eller har du hunnit testa det riktigt ännu?

Piiz JR!!!

/Crunchman'

De flesta rekommenderar ju Roland av ren slentrian, så det förvånar mig inte att Yamaha inte fått den uppmärksamhet de förtjänar.

Jag har forumat lite med Yamaha-iter på DTXperience angående hållbarheten, och generellt ska de tåla en jävla massa stryk.

För egen del kanske jag bara sitter två timmar/dag och det ser fortfarande oanvänt ut. Nu har jag å andra sidan bara haft

det en dryg månad, men ändå. Är dock överväldigad av känslan på padsen! Väldigt nöjd m.a.o.

Postat

Citerar mig själv från Plexitråden:

"På scenen tycker jag virvelhamrandet är minst lika jobbigt som crasharna.Om jag skulle köra lyssningen i supertysta peltorkåpor med inbyggt ljud i (håller på att exprimentera med det nu) då kommer jag att höra uppmickade trummor lagom. Men i en liten lokal kommer direktljud tillsammans trummornas ljud genom PA´t göra att det blir åt he för mycket trummor för publiken.

Vore jag trummis skulle jag ha insett detta för länge sen och börjat med digitala burkar live På en mindre fest är det ju otänkbart att ta in en trummis i lokalen, även helt omickad, det blir olidligt, alla springer ut o röker, även de som aldrig rökt förr. Sen kommer de plötsligt på att de lovat hälsa på Faster Agata på Kebnekajse och försvinner runt hörnet.

Det är ju tack vare den helvetes volym i form av älgstudsarskott akustiska trummor presterar som enmansband typ mitt får 20 speljobb på varje speljobb akustiska trummisar får. "Det gick väl an med trummorna på sent 70-tal, när basisten o gitarristens ännu sjukare volym gjorde att trummisen knappt hördes alls fast han slog hårt som John Bonham.

Med digitala trummor skulla jag kunna slippa både hörselskydd, och vanliga lurar. All lyssning skulle en trio kunna köra genom en enda golvmonitor framför baskaggen. Gitarren spelar jag lågt som fan på scen så den skulle inte orsaka tinnitus heller. Och vilken skön publikkontakt utan varken hörselskydd, proppar eller plexiglas.

Ni som spelar e-trummor live, hur har ni ordnat med lyssningen?

Postat

Oj har läst tråden, och tycker att det är tråkigt att så många har en så negativ åsikt om akustiska trummor. Jag anser att digitala trummor vs. akustiska är lite som ett digitalpiano vs. ett akustiskt. Hur nära man än kommer så är det ändå inte samma sak. Man får betrakta det som två olika instrument. Men att som jag ser det försöka köpa sig förbi problemet med högljuda trummor är inte någon bra lösning. Det är mycket dyrare än att lära sig spela på rätt sätt, jag slog hårt och ganska tekniklöst när jag började. Men vart efter att jag tog lektioner och framförallt när jag gick på folkis så lärde jag mig att om man har bra teknik så beöver man inte slå sä jävla hårt. Det kan låta bra om inte till och med bättre om man lär sig lite mer teknik. Så mitt tips är att tå några lektioner av någon trummis som har bra teknik, och dom pengarna är en mycket bättre investering än att köpa ett digital kit och fortsätta spela med en felaktig teknik. För att inte tala om att din kropp kommer att hålla bättre om du har en bra teknik.

Sen kan jag hålla med om att i vissa lägen är det bättre med digitala trummor, men i 8 fall av 10 skulle jag välja ett akustiskt spelat med bra teknik före ett digitalt spelat med bra teknik. Jag har själv erfarenhet av att spela på båda delarna och har spelat på en hel del mycket bra "hi-end" kit som faktiskt haft en mycket nära känsla av riktiga trummor så upplever jag ändå att mjukvaran inte riktigt är där än. Men det jag tycker är största bristen hos dom digitala trumseten så är det cymbalerna som absolut inte ens är i närheten av att kännas som en cymbal och då blir det svårt att spela med känsla.

Men som sagt mitt tips är att investera i en god teknik innan man börjar fundera på att byta utrustning. Och är det svårt att hitta en någon som ger trumlektioner så ställer jag gärna upp.

Peace

  • Gilla 1
Postat
Ni som spelar e-trummor live, hur har ni ordnat med lyssningen?

De gånger jag spelat digitaltrummor live har jag haft en wedgemonitor liggandes bakom ryggen. Behövs ingen hög volym.
Postat

De gånger jag spelat digitaltrummor live har jag haft en wedgemonitor liggandes bakom ryggen. Behövs ingen hög volym.

Det måste vara suveränt. Tillräckligt av PA-ljudet går ju ändå runt och tillbaka på scen. Och PA-basar brukar låta rätt bra direkt bakåt oxå..

Postat

Oj har läst tråden, och tycker att det är tråkigt att så många har en så negativ åsikt om akustiska trummor. Jag anser att digitala trummor vs. akustiska är lite som ett digitalpiano vs. ett akustiskt. Hur nära man än kommer så är det ändå inte samma sak. Man får betrakta det som två olika instrument. Men att som jag ser det försöka köpa sig förbi problemet med högljuda trummor är inte någon bra lösning. Det är mycket dyrare än att lära sig spela på rätt sätt, jag slog hårt och ganska tekniklöst när jag började. Men vart efter att jag tog lektioner och framförallt när jag gick på folkis så lärde jag mig att om man har bra teknik så beöver man inte slå sä jävla hårt. Det kan låta bra om inte till och med bättre om man lär sig lite mer teknik. Så mitt tips är att tå några lektioner av någon trummis som har bra teknik, och dom pengarna är en mycket bättre investering än att köpa ett digital kit och fortsätta spela med en felaktig teknik. För att inte tala om att din kropp kommer att hålla bättre om du har en bra teknik.

Sen kan jag hålla med om att i vissa lägen är det bättre med digitala trummor, men i 8 fall av 10 skulle jag välja ett akustiskt spelat med bra teknik före ett digitalt spelat med bra teknik. Jag har själv erfarenhet av att spela på båda delarna och har spelat på en hel del mycket bra "hi-end" kit som faktiskt haft en mycket nära känsla av riktiga trummor så upplever jag ändå att mjukvaran inte riktigt är där än. Men det jag tycker är största bristen hos dom digitala trumseten så är det cymbalerna som absolut inte ens är i närheten av att kännas som en cymbal och då blir det svårt att spela med känsla.

Men som sagt mitt tips är att investera i en god teknik innan man börjar fundera på att byta utrustning. Och är det svårt att hitta en någon som ger trumlektioner så ställer jag gärna upp.

Peace

Det där var nog bästa svaret av alla i det här, Men hur många trummisar fixar att lira så? Min svärson spelar som bäst med grova hörselskydd på sig, då kan han spela som läckrast. Men han kanske kan lära om. Det är säkert de stora Marshallstackarna som har framtvingat den hårda stil många trummisar kör med. Läckraste trumgrejerna tycker jag man hör från 50-talet, då var allt runt trummisen väldigt volymsvagt, kanske man tom hade omickad ståbas, då kunde trummisen spela med tunna pinnar och göra små fissliga grejer som är omöjligt i ett metalband.

Jag ska försöka diskutera det här med trummis o basist. Jag känner att jag rent av drar mig för att repa eftersom jag inte står ut med trumljudet... Han måste helt enkelt lära sig att spela så volymsvagt med bibehållet sväng att han själv kan lägga bort hörseskydden. Om trummisen hör allt vad de andra borde han spela tre ggr så bra. Det är ju det det handlar om, att höra de andra nästan mer än sig själv. Att slå som besatt med industrihörselskydd passar nog i punkband, men jag har spelat mig less på punk.

Postat

Jag kör med In-ear Nilsson!

Fast å andra sidan så får jag även backtax och klick där igenom.

Har för avsikt att komplettera med en "buttkicker" alt. en sub bakom mig för känslan av att man driver ut tillräckligt!

/Cruncharn'

På Frankfurtmässan 2010 så testade jag 2box (som fö lät skit, iaf då) så hade dom en variant under stolen men var fastskruvad på själva sätet. Såg ut som en cylinder/rör lackat i blank orange!

Den slog så hårt att det blev till slut otrevligt! Vet inte vad det var för märke dock.

Det finns ju en del. En del skruvar man fast som ett stativ. Men den tror jag inte på. Pearl har väl nån oxå?

Nån som vet vad det är för buttkicker jag babblar om? Såg ut nästan som om den gick på pnenumatik.

Postat

På Frankfurtmässan 2010 så testade jag 2box (som fö lät skit, iaf då) så hade dom en variant under stolen men var fastskruvad på själva sätet. Såg ut som en cylinder/rör lackat i blank orange!

Den slog så hårt att det blev till slut otrevligt! Vet inte vad det var för märke dock.

Det finns ju en del. En del skruvar man fast som ett stativ. Men den tror jag inte på. Pearl har väl nån oxå?

Nån som vet vad det är för buttkicker jag babblar om? Såg ut nästan som om den gick på pnenumatik.

Det är bara en bashögtalar magnet med spole i sig.

Man kopplar den till ett slutsteg och skickar in signal från de instrument man vill känna.

Pearl har en variant.

Har även sett helt golv för basister att stå på. en ggr en m2.

Man kan ju justera volymen så slipper man känslan av att behöva byta sexuell läggning. I alla fall för min del då! 😆 :lol: 😆

Piiiz!

/Cruncharn'

Postat

Det är bara en bashögtalar magnet med spole i sig.

Man kopplar den till ett slutsteg och skickar in signal från de instrument man vill känna.

Pearl har en variant.

Har även sett helt golv för basister att stå på. en ggr en m2.

Man kan ju justera volymen så slipper man känslan av att behöva byta sexuell läggning. I alla fall för min del då! 😆 :lol: 😆

Piiiz!

/Cruncharn'

Menar du att det INTE finns en ratt där man byta sexuell läggning? 😮

Vilka inears kör du med? Jag har så extremsmala hörselgångar att inget jag testat än funkar. Det är knappt jag kan mängta in en Toppz där. Det är visst ärftligt, farsan hade lika o mon dotter med....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.