Jump to content
Annons

Vilka Inspelningsprogram använder dom etablerade?


Bäckwinner

Recommended Posts

Hej!

Vilka inspelningsprogram (för så kallas alla program va?) använder dom etablerade?

Skrillex?

Swedish house maffia?

Oskar Linnros?

Håkan Hellström?

Pitbull?

David Guetta?

Tiesto?

..gärna exempel på flera.

Redigerat av Bäckwinner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skrillex - Ableton Live

SHM - Logic, men gissningvis även Live, Reason osv.

Linnros och Håkan - Gissningvis Pro Tools, eventuellt Logic

Bara gissningar, dock är jag tämligen säker på både SHM och Skrillex. Det du kan räkna med är att de som spelar in i stora studios troligtvis använder Pro Tools eller Logic då det är vanligt i större studios, medan folk som producer sin musik mer själva, framförallt kanske elektroniskt, med stor sannolikhet även blandar in/istället använder Ableton Live, Reason, Reaper, Cubase osv.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

För att undvika eventuella missförstånd: Bara för att du använder samma program som etablerade artister betyder det inte att du kommer att låta som dem! Så med andra ord är det inte så intressant vilka program de använder.

Vad som möjligtvis kan vara intressant är vilka mjukvaruinstrument de använder, men det är det i stort sett aldrig någon som frågar! Däremot frågas det ofta om vilken DAW (inspelningsprogram) som någon använder (vilket i princip är ointressant).

Link to comment
Dela på andra sajter

SMH & Oscar Linnros & Guetta använder Logic i alla fall.

Pitbull skriver nog inte sin egna musik.

Tror faktiskt majoriteten av artister som även skriver musiken och har egen studio använder Logic , för att i vissa fall avsluta i Pro Tools beroende på vilken studio dom spelar in i.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klassiskt så har Logic varit starkt i Stockholm bland låtskrivare och producenter.

För studios är nog Pro Tools det som är klart dominerande. Jag har aldrig stött på en större studio utan PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in i Mando Diaos studio, där var det Logic... fast jag ser inte alls varför det skulle vara intressant 😄 Det är lite som att fråga vilka keyboardstativ stora artister använder... man jobbar väl med det som passar ens workflow bäst alternativt det man fått jobba med mest. Myten att något inspelningsprogram "låter bättre" än nåt annat hoppas jag man tagit död på för tillräckligt länge sen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det DAW-program som är "bäst", är det som har det användarinterface och den uppsättning funktioner som man trivs bäst med.

Vad diverse kändisar kör med är helt ointressant, eftersom programmen i sig påverkar resultatet lika lite som valet av färg på tyget på stolen man sitter på.

Redigerat av Claes
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, jag glömde svara på frågan. Jag använder Reaper, men jag är oetablerad, så det betyder att du bör välja något annat program ;P

Enda vitsen att hänga upp sig på valet av program är om man ska göra samarbeten med andra musiker, men jag tror inte att det är så betydelsefullt ens då, eller om du har många vänner som använder ett visst program. Då har du större möjlighet att få hjälp ifall du stöter på problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det DAW-program som är "bäst", är det som har det användarinterface och den uppsättning funktioner som man trivs bäst med.

Vad diverse kändisar kör med är helt ointressant, eftersom programmen i sig påverkar resultatet lika lite som valet av färg på tyget på stolen man sitter på.

Bra svarat Claes! Just så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det DAW-program som är "bäst", är det som har det användarinterface och den uppsättning funktioner som man trivs bäst med.

Vad diverse kändisar kör med är helt ointressant, eftersom programmen i sig påverkar resultatet lika lite som valet av färg på tyget på stolen man sitter på.

Det är väl klart det är intressant för många. Du kanske tycker det är ointressant, men det gör uppenbarligen inte alla. Sen om man vill veta för att man vill härma eller för att man helt enkelt är nyfiken är ju en annan femma. Tycker själv det är jättekul att läsa om hur producenter vars arbete man uppskattar använder sina program och vad dom har för små tricks. Som abletonanvändare och Diplo-fan tycker jag att till exempel en sån här artikel är rolig att läsa: http://www.ableton.com/diplo Ofta kan man då upptäcka små tips och saker man aldrig använt sig av men som man faktiskt har användning av. Gissningsvis är det få som använder sig av allt som går i sina DAWs (och alla kombinationer därtill) och när man då får ett annat perspektiv så kan man ibland se saker man aldrig tidigare sett. Detsamma gäller naturligtvis när man läser på till exempel forumet eller liknande. Så personligen tycker jag det vore mycket roligare om tråden höll sig till sitt ämne så att dom som är intresserade av DAW-val kan få läsa och höra lite utan att massa folk börjar tuta om att det är "ointressant".

För att vara on topic också så har i alla fall Ableton Live en sid med artister som använder Live och även hur dom använder programmet, säkert möjligt att andra DAW-tillverkare har liknande saker. Abletons finns här. Som redan nämnts använder SHM Logic, som jag tror man kan se i nått klipp på youtube (där jag såg det). Dom är dock inga favoriter så jag har ingen större koll än så. Oskar Linnros var med på Dom kallar oss artister och där var det Logic i studion. Sök på youtube också, ibland kan det finnas lite klipp från när dom sitter i studion och jobbar och det kan vara kul att se.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Overkill: Orsaken till att jag svarade som jag gjorde, är att de flesta som frågar på det sättet, tror att det inte går att få samma resultat med de olika DAW-programmen - och därför vill de använda samma program som sina favoritartister, så att det ska låta likadant...

Eftersom det fortfarande förekommer myter, rykten och ogrundade påståenden kring detta, tycker jag att det är viktigt att understryka att det inte är någon skillnad, när sådana frågor dyker upp.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...