lonewind Postat 10 augusti 2011 Postat 10 augusti 2011 Jepp! Håller med om att jag verkligen gick OT. Jag har aldrig menat att pådyvla dig mina åsikter. Jag bara uttryckte mina. Jag har heller inget sagt om hur du sköter ditt mixande och monitorer. Jag talade helt generellt och uttryckte helt personliga åsikter. Dessa var förstås inte efterfrågade och därför var jag helt OT. Med detta vill jag bara säga att du inte behövt ta åt dig så förbaskat och övertolka allt till extremer. Jag lämnar denna tråd ifred nu så jag inte oavsiktligt trampar mer på dina ömma tår med mina mossiga och föråldrade åsikter .
Guitar Nilsson Postat 10 augusti 2011 Trådstartare Postat 10 augusti 2011 Jepp! Håller med om att jag verkligen gick OT. Jag har aldrig menat att pådyvla dig mina åsikter. Jag bara uttryckte mina. Jag har heller inget sagt om hur du sköter ditt mixande och monitorer. Jag talade helt generellt och uttryckte helt personliga åsikter. Dessa var förstås inte efterfrågade och därför var jag helt OT. Med detta vill jag bara säga att du inte behövt ta åt dig så förbaskat och övertolka allt till extremer. Jag lämnar denna tråd ifred nu så jag inte oavsiktligt trampar mer på dina ömma tår med mina mossiga och föråldrade åsikter . Jag tar inte åt mig alls, det kan tom vara roligt vilka åsikter och "sanningar" vissar berättar om. Och ömma tår har jag inte, jag driver jämt med mig själv. Det är dessutom lika på alla forum, tex bil eller båtforum, frågar man nåt om lösfotade storsegel svarar högst varannan på det. Resten berättar sanningen att det är bättre med motorbåt utan pinne på. Fast segelbåten för utom att vara just en segelbåt även är en motorbåt. Så OT får man nog leva med. Men lite lätt kan jag reta mig på självgoda kommentarer som att det skulle vara för svårt att höja diskanten i monitorn utan att sabba hela studion. Och att man ska mixa med det ljud man har även om man inte hör cymbaltoppen verkar helt otroligt idiotiskt. Visst kan jag gå ut och refernslyssna i två olika bilar, i båten och hos grannarna, men det är betydligt bättre om jag slipper det. Förlåt om jag trampade dig på tårna... MVH Extrem-Håkan
lonewind Postat 10 augusti 2011 Postat 10 augusti 2011 Jag tar inte åt mig alls, det kan tom vara roligt vilka åsikter och "sanningar" vissar berättar om. Och ömma tår har jag inte, jag driver jämt med mig själv. Det är dessutom lika på alla forum, tex bil eller båtforum, frågar man nåt om lösfotade storsegel svarar högst varannan på det. Resten berättar sanningen att det är bättre med motorbåt utan pinne på. Fast segelbåten för utom att vara just en segelbåt även är en motorbåt. Så OT får man nog leva med. Men lite lätt kan jag reta mig på självgoda kommentarer som att det skulle vara för svårt att höja diskanten i monitorn utan att sabba hela studion. Och att man ska mixa med det ljud man har även om man inte hör cymbaltoppen verkar helt otroligt idiotiskt. Visst kan jag gå ut och refernslyssna i två olika bilar, i båten och hos grannarna, men det är betydligt bättre om jag slipper det. Förlåt om jag trampade dig på tårna... MVH Extrem-Håkan Grymt! Vi är ense om att vara oense. Jag ber om ursäkt för att ha kommit med OT-kommentarer, det var förstås onödigt. Stridsyxan är begravd och vi är alla vänner? 🙂
Guitar Nilsson Postat 10 augusti 2011 Trådstartare Postat 10 augusti 2011 (redigerat) Grymt! Vi är ense om att vara oense. Jag ber om ursäkt för att ha kommit med OT-kommentarer, det var förstås onödigt. Stridsyxan är begravd och vi är alla vänner? 🙂 Ja nu är jag snäll igen. Och är det nån mer som vill skriva i tråden så vore det trevligt med. Nu har jag en hemsk flunsa så jag knappt orkar stå upp. men jag ska börja testa hur det låter om jag spetsar aningen diskant o sänker midden med de inbyggda eq-na på både favo-cd och egna inspelningar. Kan jag få till det med väldigt små ändringar måste jag lätt klara det lika bra med en separat eq enbart för monitorerna. Förslag på vanlig 31-bands eq (utan digitala grejer) som inte är varken Behringer eller DBX? Behringer misstänker jag kan gör ljudet lite luddigare, eller hur man nu ska uttrycka sig. Finns det andra, tex Allen & Heat? Redigerat 10 augusti 2011 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 10 augusti 2011 Trådstartare Postat 10 augusti 2011 Har lurat lite mer på det här och kommit på att det kanske vore bättre med en parametrisk eq? Jag vill inte göra några djupa hack eller spetsiga berg i kurvan utan bara göra ett mkt litet o flackt lyft i toppen, och en motsvarande sänkning i midden. Basen vill jag inte ändra alls. Så varför då köra ljudet genom all den elektronik som sitter i en 2ggr31 bands grafisk eq? Men utbudet verkar litet om man i9nte har råd med Neve eller liknande. Kan den här duga? http://www.thomann.de/se/the_tracks_ds_24.htm Observera att den här eq´n aldrig kommer i kontakt med själva inspelningsresultatet. så att ha en Neve eq här är rejält overkill. Flera av Behringers burkar har både grafisk o parametrisk eq i sig, men mina fördomar mot Behringer skulle göra att det kändes mindre kul tror jag.
Guitar Nilsson Postat 12 augusti 2011 Trådstartare Postat 12 augusti 2011 (redigerat) Har tittat lite på vintage hifi eq, det finnas några som verkligen är hyllade, jag missade en Sansui på Blocket. men, men, gammalt är gammalt o nytt är nytt så jag beställde en 15.bands Peavy från Nasses Musik idag. http://www.thomann.d...vey_pv215eq.htm Kostar 1000 kr, ungf vad man får ge för 80-tals hifi-eq om de har bästa rennomé. Och de kan ju vara uttorkade i kondingar o glapp på många ställen. Helst skulle jag velat ha bara tre band, bas, mid, o topp, men såna finns inte, kanske för tiodubbla summan. Andra billigare eq har grejer i sig jag inte vill ha i detta användande som feedback destroyers o limitrar, o A/D omvandling först o sen D/A omvandling. Den här är helanalog o har XLR vilket jag kör med förut. Retroburkarna har bara rca... Bara jag får denna låda hoppas jag kunna mixa snabbare. Som det är nu drar jag upp cymbalerna tills de låter lagom i mina monitorer, sen får jag sänka dem lite lagom mer eller mindre på chans för att det ska bli lagom i de flesta speldosor. Ofta kommer jag ganska nära lagom, men sällan prickar jag rätt vid första försöket, det är detta som tar den absolut mesta tiden i mixandet. Nu hoppas jag med små manuella på gehör justeringar av moniterernas eq-kurva höra hur det kommer att låta direkt. Det kommer att bli så trevligt. Redigerat 12 augusti 2011 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 12 april 2012 Trådstartare Postat 12 april 2012 Väcker gammal tråd... Fick en sändning kablar idag så jag kunde koppla in en 2 gr 15 band EQ enbart på monitorerna, så att EQ´n inte påverkar själva inspelningen eller hörlursuttagen. Sen tog jag en god stund på mig och "imiterade" de nya öppna DTT 990 Pro hörlurarnas sound, alltså som de låter helt flat, körde med favoriten Merl Haggards skiva "If I could only fly". Det var inte lite jag fick hissa EQ´n i diskanten för att för att fram Merl Haggards diskant lika bra i monitorerna som i lurarna, men med justeringen, även lite bashöjning låter det ganska lika i lurarna. Sitter o mixar en av de "misslyckade" inspelningarna från Folkets Hus nu... Det låter inte perfekt, men mycket bättre än innan jag hade de här lurarna och justerat eq. Coolt. 😎
Guitar Nilsson Postat 12 april 2012 Trådstartare Postat 12 april 2012 Väcker gammal tråd... Fick en sändning kablar idag så jag kunde koppla in en 2 gr 15 band EQ enbart på monitorerna, så att EQ´n inte påverkar själva inspelningen eller hörlursuttagen. Sen tog jag en god stund på mig och "imiterade" de nya öppna DTT 990 Pro hörlurarnas sound, alltså som de låter helt flat, körde med favoriten Merl Haggards skiva "If I could only fly". Det var inte lite jag fick hissa EQ´n i diskanten för att för att fram Merl Haggards diskant lika bra i monitorerna som i lurarna, men med justeringen, även lite bashöjning låter det ganska lika i lurarna. Sitter o mixar en av de "misslyckade" inspelningarna från Folkets Hus nu... Det låter inte perfekt, men mycket bättre än innan jag hade de här lurarna och justerat eq. Coolt. 😎 Det är denna burk jag skruvat med... http://www.thomann.de/se/peavey_pv215eq.htm
wellness music Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Det vi lyssnar på är ju en en blandning av direktljudet och det reflekterande ljudet från rummet. "antinode, "roomcorrection" EQ mm är för mig en nödlösning eftersom det aldrig går att att påverka efterklangen med dessa verktyg. Eq:as monitorerna i ett för övrigt akustiskt oreglerat rum är risken stor för större fasfel och artefakter när snäva Q-värden används. 1
Guitar Nilsson Postat 12 april 2012 Trådstartare Postat 12 april 2012 Vad det än beror på, och hur fel det än är låter det tio ggr bättre nu. DTT 990 Pro får toppbetyg ang ljudet i alla tester. Om mina monitorer plötsligt låter nästan exakt lika ser jag det som nåt bra. Bypassar jag EQ´n låter tom Nashvilleinspelningarna typ skit jämfört med lurarna. Att man ska trivas med det ljud man har och inte ändra på det, som en tidigare skribent skrev i tråden är ju helt befängt. Som att koppla in EQn på enbart lurarna och ratta bort all diskant i dem för att få lika sopigt ljud där. Vilka ilskna svar jag kom med tidigare i tråden, haha. Skäms nästan lite för dom.
wellness music Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Bra att du hittat en lösning du är nöjd med. Kom dock ihåg att så fort du boostar en problemfrekvens, tex en rumsnod, så är det inte bara frekvensen i monitorerna som boostas utan även rumsreflexerna för samma frekvens. Detta innebär att din sweetspot kan bli extremt positionskänslig samt att övriga delar av rummet kommer få en ännu mer ojämn frekvensrespons. Ersätt inte akustikbehandling med en Eq utan använd den som ett komplement istället. Boosta ingen frekvens - stående vågor är additativa. 1
cborg Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Detta innebär att din sweetspot kan bli extremt positionskänslig samt att övriga delar av rummet kommer få en ännu mer ojämn frekvensrespons. Ersätt inte akustikbehandling med en Eq utan använd den som ett komplement istället. Boosta ingen frekvens - stående vågor är additativa. +1 på det. Det är bra att känna till fallgroparna med att EQa för rumskorrigering och ovan har du några klassiska.
Guitar Nilsson Postat 12 april 2012 Trådstartare Postat 12 april 2012 (redigerat) Jag sätter huvet på¨att det mer är monitorerna som är dova än att rummet är det... Jag har kompenserat monitorerna mer än vad jag kompenserat rummet. Redigerat 12 april 2012 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.