Jump to content
Annons

Beslutsångest av microfon.. Peluso/Neuman/ADK

Minja

Recommended Posts

Jag är ute efter en stormembranmikrofon i prisklassen 7-11 500 kr. Jag testade en Peluso 2247 le och blev helt såld! :rolleyes:

Någon som vet om de lite billigare varianterna bland Peluso är bra o i så´na fall vilken? ADK-A48 kan det va ett alternativ? Har testat Neumann TM103, och den va ok men har hört att diskanten kan kännes lite vass vid inspelning. Funderar lite på om den kanske hade kunnat vara ok ihop med en rörpriamp ändå.. Gillar lite varmare ljud, men är inte heller på det klara med om jag ska ha en rörmikrofon med tanke på att rör kanske inte passar till alla genre/låtar. Kanske bättre utan rör och satsa på rörpriamp till? Förvirringen är stor just nu 😳 Jag har en varierad/nyanserad sångstil,

ibland på högre toner genre pop/rock/folk med mycket feeling. Vill att micken ska fånga det ljusare tonerna bra oxå.

Tacksam för lite goda råd!

/ Madeleine

Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle direkt ha valt Pelusomicken av de här tre men jag är också sucker för U47:an och Peluso är den av dessa som låter mest lik. Många pratar förresten om den som en bra mick för tjejröster. Jag tror ärligt talat inte att du behöver bekymra dig för att den inte skulle passa visa genres pga röret. Den färgar inte så mycket. Hittade förresten en recension på den som kanske kan vara till nytta.

tape op recension

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är också såld på Peluso 2247LE.Den är ganska rik på toppdiskant så det beror helt och hållet på din röst om den passar.Har inte spelat in med dom andra mickarna men en sak som är säker, en rörpreamp kommer inte hjälpa dig att få ett mjukare ljud på Neuman micken eller någon annan mick .Se till att få en bra mick som passar din röst och skit i ideer som att preampar skulle påverka ljudet i större utsträckning.

Dela på andra sajter

Tack båda för bra tips! Va inne o kikade på länken du skickade med mucko och känner mej lite klokare, men fortfarande lite osäker.. Valet står nu mellan Peluso 22251 och 2247. Nå´n mer som testat de? Hur skiljer de sej från 2247 LE? Jag är ute efter en tydlig högre diskant och ett ganska varmt skönt sound. Önskar jag kunde få testat mickarna, men det är ju va jag förstått som regel beställningsvara på dom här mickarna...

Dela på andra sajter

Nu har jag inte hört Pelusos versioner, men har hört massvis med inspelningar/acapellaklipp samt beskrivningar på originalen Elam 251 och Neumann u47 och

251 ska ha mer topp än u47, dock utan någon antydan till att låta vass vilket är mångas drömkaraktär på sång.

Vet att jag gång på gång läser att den ingått i sångkedjan på många av mina favoritsånginspelningar.

Kanske inte världens bästa tips eftersom jag aldrig testat någon av dem, men man lär sig ju känna igen karaktären i mickar bara genom att lyssna också efter ett tag.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Jag håller med om att TLM103 inte är någon höjdare. Jag blir tokig på dom där jobbiga S-ljuden.

Men dom Peluso vi har testat har genomgående varit kassa. Verkligen jobbiga åt öronen, bitvis snygg klang,

bitvis ful klang. Obehaglig distorsion på vissa frekvenser.

Jag kommer inte ihåg alla modeller men det var 2 SDC och 2 LDC (rör)och

ingen av dom lät bra. Möjligt att den där Peluso p12 är något helt annat men jag är inte

ett dugg sugen på Peluso nu när vi jämfört dom mot andra mickar.

Jag skullre hellre lägga pengarna på två höjdare som låter skitbra och är billiga:

Michael Joly modifierade Oktava 319 (Neumann u47-sound) och NT1a (Neumann u87-sound).

/Tompa

Dela på andra sajter

^

Vilka har du testat då? Jag har visserligen bara en Peluso2247LE vilket jag tycker låter suveränt. Funkar på 95% av alla sångare jag testat den på. Kan vara lite vasspå de sångare den inte passar på, men överlag så tycker jag den är suverän.

Men som sagt den billigare P12 nämns oftast i highend sammanhang på t.ex Gearslutz som en suverän "billig" highendmic.

Annars är det väll vintage Neumann u87 som nämns.

Dela på andra sajter

Om man gillar TLM103 förutom att den har en viss vasshet så kanske man blir stormförtjust i en TLM102. Den har jag och gillar den, har inte läste en enda kommentar att den skulle ha den här vassheten ingen vill ha. Och då är den dessutom billigare. Tror Neumann själva beskriver 102an som en vidareutveckling av 103an. Köp inget annat innan du testat även den. Har du vägarna förbi Ljusne/Söderhamn kan du få prova min...

Dela på andra sajter

Mycket delade åsikter här visst :rolleyes: Ja, det finns väl inga enkla svar på vilken som är bäst, har väl mer att göra med vad man har för röst o va man e ute efter kanske... men som sagt blir väl mer klok efter jag testat nåra. Har varit väldigt bra o höra era åsikter- tack igen alla!!

Dela på andra sajter

@ Crillemannen

Jag brukar ha jättebra koll på alla modeller vi testar men jag erkänner att jag

inte alls minns vilka Peluso det var vi testade 😊 , just pga att dom lät så illa

i testerna att jag inte brydde mig om märket eller modellbeteckningarna.

Michael Jolys Premium mod /Oktava 319 hamnade i 1:a och 2:a på sång och gitarr av ett stort antal mickar vi testade

senast och Peluso hamnade sist.

Men det kanske är ett helt annat "Peluso-sound" i dom

mickarna som ni hänvisar till, jag får väl hålla ett öppet sinne till Peluso om vi ska testa fler modeller.

Neumann TLM 102an var bra men den har en väldigt kraftig proximityeffekt som var störande

och den är lite luddig och otydlig i mellanregistret. Krävs en hel del fixande att få

den micken att sitta bra i en tät mix. Men i vårat test fick 102an iaf bättre betyg än 103.

Hälsningar Tomas Henriksson

Dela på andra sajter

Å det här med rörpreamp, fan fok får lära sig att det inte bara tar bort allt vasst och låter svinbra för

att det är rör i skiten. Är din röst stark runt 2-3k så kommer det att skrälla i topmids oavsett om du har

en preamp med rör, trafos eller solid state. rummet är a och o.

Dela på andra sajter

Om man gillar TLM103 förutom att den har en viss vasshet så kanske man blir stormförtjust i en TLM102. Den har jag och gillar den, har inte läste en enda kommentar att den skulle ha den här vassheten ingen vill ha. Och då är den dessutom billigare. Tror Neumann själva beskriver 102an som en vidareutveckling av 103an. Köp inget annat innan du testat även den. Har du vägarna förbi Ljusne/Söderhamn kan du få prova min...

+1

Dela på andra sajter

Har testat två mickar i helgen nu, så här kommer min lilla utvärdering för er som e nyfikna.. :rolleyes:

Testade ADK 47: En bra mick, ganska mycket diskant o fångar topparna. Inte specielt varmt sound trots rören men inte heller vasst. Inte speciellt spännande men gör ett bra jobb. Påminner mycket om min kondensatorlivemick Audio Tecknica AE 5400, som jag använt till inspelning men något vassare i diskanten. Testade oxå Peluso 222 51. Hörs absolut att det är märket Peluso, är spännande mjuk, varm men fångar den höga diskanten dåligt och krispar till den. Sänker tonläget ett snäpp. Kommer förstås absolut inte upp i 2247 LE:s klass, men det hörs att det är en Peluso.

Slutsats: Inser att den livemick jag redan har är den bästa till min röst som kostade endast 3 500 kr! Priset spelar inte alltid nå´n större roll, inser att det helt hänger på va som passar rösten. Hoppas dock få testa Peluso 2247 oxå är grymt nyfiken på den trots allt, hoppas att den fångar topparna bättre och inte sänker tonläget... måste ju ge den en chans efter som jag tidigare blivit helt såld på 2247 LE 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.