Jump to content
Annons

Midi eller Instrument tracks med multi-timbral VST


svaleklev

Recommended Posts

Hejsan!

Ur prestandasynpunkt "känns" det bättre att ladda in HalionSonic (HS) som en VST och nyttja dess multi-timbral funktion via MIDI tracks.

Detta kräver ju lite extra bök med MIDI tracks och jag kan inte flytta runt instrumenten i mixern när jag laddat flera instrument i samma HS instans.

Skulle helst vilja köra med Instrument tracks men då laddar den väl(?) en instans av HS per instrument? Vet någon om man förlorar mycket i prestanda genom att göra så för t.ex. 16 instrument?

/Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du skapar utgångar till varje instrument så kan du ju panna dem som du vill?

5 ljud i en instans --> 1 instans Halion --> 5 utgångar i VST Instruments så får du ju 5 spår i mixern som du kan göra saker med separat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skapar utgångar till varje instrument så kan du ju panna dem som du vill?

5 ljud i en instans --> 1 instans Halion --> 5 utgångar i VST Instruments så får du ju 5 spår i mixern som du kan göra saker med separat?

Jo, detta är jag fullt medveten om men jag tycker det känns enklast och renast att jobba med Instrument tracks och vill därför helst köra dessa och undrar därför om prestandan är nämnvärt sämre med flera instanser av HS.

Vad gäller de fem spåren i i mixern i ditt exempel så är fortfarande problemet att man inte kan påverka deras position i mixern med mindre än att jag måste flytta runt dem i HS. Jag kan dessutom inte trycka in andra VST instrument mellan dom utan de måste alltid ligga tillsammans i mixern. (Åtminstone var det så i Cubase 4 som jag använde sist.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda prestandagrejen är väl minnet tror jag? Flera instanser av en grej tar ju mer minne än en instans med flera olika instrument inuti tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. prestandabiten så är det ju främst minnenyttjande som påverkas som D200 redan nämnt. Sen har ju faktiskt många VST pluggar tendenser att krascha (min erfarenhet iaf.) om man kör många av dem, p.g.a. att de försöker använda sig av/göra anspråk på samma minnesarea i RAM'et, vilket sällan är en bra idé! Det har ju blivit klart mycket stabilare med åren, men olika pluggar funkar olika bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...