SadamJR Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Intressant läsning! Ser ofta att han har Additional Composers med sig, men jag antar att han i slutändan ändå är hjärnan bakom det hela? 😛 Danny Elfman har fortfarande hela sitt gäng från Oingo Boingo bakom sig. Det är nog svårt att arbeta ensam med tanke på att de oftast har en tämligen brutal dead line att leva upp till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 (redigerat) Faktiskt så visar han den väggen i en av videorna, den nedre av de embeddade. Förvisso är det en ett par år gammal video, men de kanske fortfarande är kvar 🙂 Så gammal är inte den videon, för dom diskuterar Inception. Redigerat 9 augusti 2011 av hellfog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Danny Elfman har fortfarande hela sitt gäng från Oingo Boingo bakom sig. Det är nog svårt att arbeta ensam med tanke på att de oftast har en tämligen brutal dead line att leva upp till. Sant! Så gammal är inte den videon, för dom diskuterar Inception. Helt korrekt ja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Dett sistnmämnda kallas "inverserade ackord och är ett5 ackord vars lägsta baston inte är ackordets grundton utan den ton som står bakom /-strecket.... i ett add 9 lägger du helt enkelt till 9:an i ett vanligt bess. ett enbart Csus vet jag inte-står det inte en 2 eller en 4 bakom sus ????? mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pressrec Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Intressant läsning! Ser ofta att han har Additional Composers med sig, men jag antar att han i slutändan ändå är hjärnan bakom det hela? 😛 Överkurs för mig 🙂 Har i en låt (Can you feel the love tonight?, troligen i en enkel version), Csus. Ingen aning om hur man spelar det, inte heller B bess(add9), Am7 eller D7 etc. Vet inte riktigt poängen med C/G, C/A och D/Fiss t.ex. Jag skulle nog rekommendera dig att leta efter lite kurser inom arrangering och komposition samt en gehörskurs. Det är ingen mening med att uppfinna hjulet igen då det faktiskt finns utbildningar för sådant här. Musikhögskolan har tom en egen kompositörsutbildning. Du har många år med hårda studier framför dig tyvärr... Finns ingen genväg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pressrec Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Dett sistnmämnda kallas "inverserade ackord och är ett5 ackord vars lägsta baston inte är ackordets grundton utan den ton som står bakom /-strecket.... i ett add 9 lägger du helt enkelt till 9:an i ett vanligt bess. ett enbart Csus vet jag inte-står det inte en 2 eller en 4 bakom sus ????? mvh Om det inte står någon siffra bakom sus så menar man generellt sus4. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Csus2 = C, D, G. Csus4 = C, F, G. Snygga och effektfulla ackord. Följs ofta av ett vanligt C-durackord (särskilt Csus4). Som sagt, det finns inga genvägar till den perfekta kompositionen! Det är envishet, målmedvetenhet och en rejäl dos nyfikenhet som gäller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pressrec Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Om det inte står någon siffra bakom sus så menar man generellt sus4. Om man vill vara nördig så skulle man teoretiskt sett även kunna kalla det F5add9/C. Hahaha... Det där med teori ska man vara försiktig med att inte låsa sig fast i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Ah, magin när jag själv upptäckte sus4-ackorden en gång i tiden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Överkurs för mig Har i en låt (Can you feel the love tonight?, troligen i en enkel version), Csus. Ingen aning om hur man spelar det, inte heller B bess(add9), Am7 eller D7 etc. Vet inte riktigt poängen med C/G, C/A och D/Fiss t.ex. Kanske dax att lära sig , Hur ska du annars kunna förmedla ackord , känsla , harmonier till en orkester. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Kanske dax att lära sig , Hur ska du annars kunna förmedla ackord , känsla , harmonier till en orkester. Jo, det är klart. Har du något tips på en sida eller dylikt, där man kan se med hjälp av bilder eller videos, hur man ska placera händerna och fingrarna (kanske inte helt knäppt) men ändå så tydligt som möjligt? Tror jag har förstått Csus nu. Dsus, Dm & Am (o.s.v.) 7 är bara några av de jag måste utforska. Steg 1 blir att sätta låten på noter (se tidigare inlägg) med rätt ackord till kompet. Am/C etc förstod jag inte. Inte heller add9. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Jo, det är klart. Har du något tips på en sida eller dylikt, där man kan se med hjälp av bilder eller videos, hur man ska placera händerna och fingrarna (kanske inte helt knäppt) men ändå så tydligt som möjligt? Tror jag har förstått Csus nu. Dsus, Dm & Am (o.s.v.) 7 är bara några av de jag måste utforska. Steg 1 blir att sätta låten på noter (se tidigare inlägg) med rätt ackord till kompet. Am/C etc förstod jag inte. Inte heller add9. Pianolärare. Då kan du ställa alla frågor du har, där och då. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rankey (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Intressant läsning! Ser ofta att han har Additional Composers med sig, men jag antar att han i slutändan ändå är hjärnan bakom det hela? 😛 Oftast är det nog Zimmer som står åtminstone bakom huvudtemat och han får hjälp av assisterande folk med övriga themes, komposition och produktion. Dessa grabbar tar fram massor med idéer och themes och Zimmer plockar det han tror kan passa och bakar in det med sina egna idéer osv. Det är numera så att Zimmers namn är ett säljargument i sig och allmänheten ska tro att han är ett geni som gör allt, men man får gräva lite i credits-listorna för att hitta sanningen, och inte ens där får man veta vem som gjort vad egentligen. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pressrec Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Jo, det är klart. Har du något tips på en sida eller dylikt, där man kan se med hjälp av bilder eller videos, hur man ska placera händerna och fingrarna (kanske inte helt knäppt) men ändå så tydligt som möjligt? Tror jag har förstått Csus nu. Dsus, Dm & Am (o.s.v.) 7 är bara några av de jag måste utforska. Steg 1 blir att sätta låten på noter (se tidigare inlägg) med rätt ackord till kompet. Am/C etc förstod jag inte. Inte heller add9. Som talare ovan har sagt så är det dags att lära sig, no offence 🙂. Om du inte förstår Am/C så kommer du inte kunna skriva något för en orkester. Återigen, arrangering och kompositionskurser samt gehör, både praktisk och teoretisk. Hu gammal är du om jag får fråga? Om du inte börjat gymnasiet så kanske ett estetiskt program kunde vara något? Där kan du få allt detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Pianolärare. Då kan du ställa alla frågor du har, där och då. Har gått på piano för ett par år sedan. Men lät mest henne spela 😮 Oftast är det nog Zimmer som står åtminstone bakom huvudtemat och han får hjälp av assisterande folk med övriga themes, komposition och produktion. Dessa grabbar tar fram massor med idéer och themes och Zimmer plockar det han tror kan passa och bakar in det med sina egna idéer osv. Det är numera så att Zimmers namn är ett säljargument i sig och allmänheten ska tro att han är ett geni som gör allt, men man får gräva lite i credits-listorna för att hitta sanningen, och inte ens där får man veta vem som gjort vad egentligen. 😛 Intressant! Som talare ovan har sagt så är det dags att lära sig, no offence 🙂. Om du inte förstår Am/C så kommer du inte kunna skriva något för en orkester. Återigen, arrangering och kompositionskurser samt gehör, både praktisk och teoretisk. Hu gammal är du om jag får fråga? Om du inte börjat gymnasiet så kanske ett estetiskt program kunde vara något? Där kan du få allt detta. Inga problem! Jag är 15 år, ska börja gå på gymnasium till nästa läsår (12/13). Har kollat lite på ett gymnasium i Nacka (se andra tråd), men det verkar inte gå in så djupt inom filmmusik. Såg att (hehe) KMH (Kungliga Musik Högskolan), har en utbildning (som jag blev tipsad om i tråden) och en specialkurs inom filmmusik. Nu är detta förvisso en högskola, och jag antar att det inte bara är att söka som till gymnasium, för det är väl ett intagningsprov på instrument etc? Skulle behöva få lite andra råd utöver skola om hurman lär sig att spela piano mer djupare, lär sig fler ackord. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Oftast är det nog Zimmer som står åtminstone bakom huvudtemat och han får hjälp av assisterande folk med övriga themes, komposition och produktion. Dessa grabbar tar fram massor med idéer och themes och Zimmer plockar det han tror kan passa och bakar in det med sina egna idéer osv. Det är numera så att Zimmers namn är ett säljargument i sig och allmänheten ska tro att han är ett geni som gör allt, men man får gräva lite i credits-listorna för att hitta sanningen, och inte ens där får man veta vem som gjort vad egentligen. 😛 Tja... har Rolling Stones gjort allting själv på sina skivor? Eller har Ed Cherney varit inblandad på ett hörn? Gjorde Michael Jackson allting själv, eller var Quincy Jones inblandad där någonstans? Det är inte särskilt konstigt att artister/kompositörer/producenter m.fl. har medhjälpare, det är så det fungerar. Jag tror inte att någon har trott att Hans Zimmer gör allting själv. Tvärtom har han väl varit ganska öppen kring hur arbetet fungerar på Remote Control Productions. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Tja... har Rolling Stones gjort allting själv på sina skivor? Eller har Ed Cherney varit inblandad på ett hörn? Gjorde Michael Jackson allting själv, eller var Quincy Jones inblandad där någonstans? Det är inte särskilt konstigt att artister/kompositörer/producenter m.fl. har medhjälpare, det är så det fungerar. Jag tror inte att någon har trott att Hans Zimmer gör allting själv. Tvärtom har han väl varit ganska öppen kring hur arbetet fungerar på Remote Control Productions. Men någon ska få credden och pengarna 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Skulle behöva få lite andra råd utöver skola om hurman lär sig att spela piano mer djupare, lär sig fler ackord. Man tar lektioner av en pianolärare. Man läser teoriböcker. Man övar sitt gehör. Man spelar en massa piano. Hade det funnits ett annat sätt hade jag berättat det för dig, jag lovar. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Men någon ska få credden och pengarna 😛 Pengarna får de garanterat enligt avtal. Och i USA brukar det vara väl reglerat vem som har rätt att bli crediterad och hur. De amerikanska fackföreningarna för produktionspersonalen är noggranna med det, så är det är nog högst troligtvis ingen som har farit illa på något sätt. (George Lucas fick exempelvis böta en rätt saftig summa för att han vägrade ha förtexter till Star Wars V: The Empire Strikes Back.) Skulle nog tro att folk står i kö för att arbeta på Remote Control Productions, även om deras namn står först efter åtta minuter i eftertexterna. Många av dem som arbetat där som hjälpredor åt Zimmer har senare slagit igenom under egna namn. Knappast något dåligt karriärval, om man tänker efter. Att börja som assistent åt någon brukar vara det enklaste och bästa sättet att få in en fot i filmbranschen eller musikbranschen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 (redigerat) Man tar lektioner av en pianolärare. Man läser teoriböcker. Man övar sitt gehör. Man spelar en massa piano. Hade det funnits ett annat sätt hade jag berättat det för dig, jag lovar. 🙂 Pengarna får de garanterat enligt avtal. Och i USA brukar det vara väl reglerat vem som har rätt att bli crediterad och hur. De amerikanska fackföreningarna för produktionspersonalen är noggranna med det, så är det är nog högst troligtvis ingen som har farit illa på något sätt. (George Lucas fick exempelvis böta en rätt saftig summa för att han vägrade ha förtexter till Star Wars V: The Empire Strikes Back.) Skulle nog tro att folk står i kö för att arbeta på Remote Control Productions, även om deras namn står först efter åtta minuter i eftertexterna. Många av dem som arbetat där som hjälpredor åt Zimmer har senare slagit igenom under egna namn. Knappast något dåligt karriärval, om man tänker efter. Att börja som assistent åt någon brukar vara det enklaste och bästa sättet att få in en fot i filmbranschen eller musikbranschen. Helt rätt! Såg att till den långa låten Mermaids på PotC 4-soundtracket att flera var inblandade 😛 Jag vill inte komma att påstå att jag lever i en värld där alla kan, för det tror jag inte. Men jag antar (hoppas) att de flesta kan bli kompositörer. Klart att man har en jädra stor fördel om man kan spela ett instrument (helst piano eller gitarr). Stevie Wonder må vara blind, men det har inte hindrat honom från att bli en av världens mest kända musiker 😛 Redigerat 9 augusti 2011 av borgona Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 (redigerat) mvh Det där är en musiker 🙂 Och ett bra... nej grymt exempel på vad musik är. Jag har sagt det många gånger förut, och jag säger det igen (förstå gången här och med en förlänging 😮). Mycket av den musik som sprutar ut idag är ren skit som produceras. Visst finns det en hel del undantag, men generellt sett så är det ren skit. För övrigt, så är 70- & 80-tal kungar av bra musik. Queen, Toto, Michael Jackson & Stevie Wonder är bara några av de flera fantastiska musikerna från denna era. På tal om ingenting XD Redigerat 9 augusti 2011 av borgona Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HyvääSaxofonista (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Hej, Mitt enda tips till dig är att planka(ta ut så många ackord och melodier och skriv helst ner det i noter) några av dina favoritlåtar av t ex Zimmerman. På detta sätt får du en annan känsla och inblick i låtens uppbyggnad, melodi och harmonik. Detta gör att man får in musikaliska intryck på ett helt annat sätt än att bara lyssna. Det är hela grunden för hur t ex de flesta stora musiker har lärt sig, lyssna och härma och till slut gör man nåt eget av allt detta. Helt enkelt planka, planka.... Lycka till.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 (redigerat) Hej, Mitt enda tips till dig är att planka(ta ut så många ackord och melodier och skriv helst ner det i noter) några av dina favoritlåtar av t ex Zimmerman. På detta sätt får du en annan känsla och inblick i låtens uppbyggnad, melodi och harmonik. Detta gör att man får in musikaliska intryck på ett helt annat sätt än att bara lyssna. Det är hela grunden för hur t ex de flesta stora musiker har lärt sig, lyssna och härma och till slut gör man nåt eget av allt detta. Helt enkelt planka, planka.... Lycka till.... Ett bra tips. En välkänd metod också 😛 Rankey: För fan, vad kan ta en halvtimme att skriva? 🙂 Sluta inte ;( Redigerat 9 augusti 2011 av borgona Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 (redigerat) Är detta bara bullshit? Learn Piano Online Zebra Keys Play Piano Today Tack återigen för alla riktigt grymma svar och stöd. Om jag mot förmodan skulle bli känd, ska jag rekommendera alla er 🙂 Tack till Olsberg för denna grymma sida! Tack till Google för att jag hittade den XD Tack, applåder och godnatt. Men fortsätt gärna att svara 🙂 Redigerat 9 augusti 2011 av borgona Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johnny Boi Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 (redigerat) Vill bara instämma i de andras råd. Klassisk musik är en av de genrer som ställer högst krav på kunskaper inom musikteori, arrangering och instrumentkunskap. Börja ta lektioner inom piano samt musikteori och satsa stenhårt, det är den snabbaste vägen! 🙂 När du kommit en bit och börjar förstå tonarter och ackord lite mer ingående kan du testa att analysera något favoritstycke du har, och skriva ut ackord för hela stycket (jag fick det som uppgift någon gång, kan inte ärligt säga om det var jätteutvecklande, men jag minns att det var kul och intressant! 😉). En sak jag har tänkt på när jag hoppat mellan att komponera pop/rock och klassiskt, är noggrannheten i kompositionerna. Jämför med populärmusik: hur mycket av alla instrumentens stämmor i en poplåt är "exakt skrivna", alltså att varenda ton är bestämd till att vara just den och med den längden, etc. ? Hur många trummisar spelar samma låt till 100% likadant varje gång? Ska man jämföra med jazz, "den andra svåra musikgenren" (😉), så är du t.o.m. ännu mer fri än i pop/rock, i det att du oftast bara guidas av ackord (och inte sällan är färgningarna inte ens utskrivna, de ska man tolka och lägga till själv!). När man sedan kommer till klassisk musik så ska allting inte bara vara exakt komponerat - det ska även översättas till notskrift på ett så bra sätt så att musikern förmedlar den känsla du avsett! Det blir mycket mer komplext, men jag tyckte faktiskt det var skönt när jag började komponera klassiskt, det här att ha total kontroll och att när stycket är färdigt veta att varenda detalj är exakt så som man vill ha det! 🙂 PS. Nu finns det visserligen improvisation i den klassiska världen också, och många befinner sig i gränslandet mellan klassiskt och pop (där hamnar nog mina klassiska pianostycken) där allting inte måste vara exakt noterat hela tiden. På tal om improvisation inom klassisk musik - den här kvinnan är kung på det: Redigerat 9 augusti 2011 av Johnny Boi 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rankey (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Tja... har Rolling Stones gjort allting själv på sina skivor? Eller har Ed Cherney varit inblandad på ett hörn? Gjorde Michael Jackson allting själv, eller var Quincy Jones inblandad där någonstans? Det är inte särskilt konstigt att artister/kompositörer/producenter m.fl. har medhjälpare, det är så det fungerar. Jag tror inte att någon har trott att Hans Zimmer gör allting själv. Tvärtom har han väl varit ganska öppen kring hur arbetet fungerar på Remote Control Productions. Klart det är så! Bara en skämtsam överdrivning jag gjorde. 😛 Rolling Stones har de ett band att fronta, en image att bygga upp. Det är det som är lite kul och lite mer ovanligt att Zimmer (och några till) nått liknande status inom filmmusiksvärlden där ändå kompositören är ett osynligt ansikte i bakgrunden. I en bransch där det är musiken som ska tala enbart, inte skandalerna och skvallret som runt ett band. Hans namn har blivit ett starkt säljargument i sig. Du har fel angående att ingen har trott att Zimmer inte gör allt själv. Otaliga gånger har jag pratat med folk som trott det. Nybörjare som precis börjat få upp ögonen för filmmusik, eller icke-musiker som inte är insatta alls. Det är ju lätt att tro att den som står under "music composed by" i eftertexterna på en film är den som skapat all musik, vilket oftast inte gäller Hollywood produktioner. Remote Control teamet är det största, dyraste och mest eftertraktade. Och detta har lett till att Zimmer fått en väldigt förstorad genistämpel på just sitt eget namn. Trådstartaren är bara 15 år. Jag hade ingen aning om hur det funkade när jag var 15. Värt att nämnas för trådstartaren att Zimmer inte har någon formell musikutbildning utan är helt enkelt en självlärd, talangfull och målbestämd rackare. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rankey (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Rankey: För fan, vad kan ta en halvtimme att skriva? 🙂 Sluta inte ;( Haha. Micron pep, en sen måltid fick avbryta skrivandet 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Jämför med populärmusik: hur mycket av alla instrumentens stämmor i en poplåt är "exakt skrivna", alltså att varenda ton är bestämd till att vara just den och med den längden, etc. ? De flesta..? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borgona (oregistrerad) Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Tack rankey 😛 Såg i en av alla videor att han såg musik som sin undanflykt eller "kompis" som barn. Jag tror dock inte att jag har den där talangen. Jag har dock ett relativt så bra gehör och en ganska bra taktkänsla, eftersom jag antagligen kan klassas som en trummis. Kom inte och påstå senare att jag sa att jag var vidare bra 😛 Taktkänsla tror jag för övrigt är en bra egenskap. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.