Jump to content
Annons

Vill bli kompositör

borgona (oregistrerad)

Recommended Posts

borgona (oregistrerad)

Hejsan!

Jag är ett stort fan av Hans Zimmer, Newman familjen och Danny Elfman. Jag gillar verkligen deras musik. En av mina stora drömmar är att bli kompositör. Naiv dröm, förvisso ja. Men, men.

Det jag undrar är om någon har några bra nybörjar tips. För jag alltså.. jag har utrustningen men får inte ur mig melodier. Jag kommer på hyfsade melodier lite då och då, men det blir aldrig som jag vill... Och då ger jag ganska snart upp. Jag behöver alltså hjälp med att få ut mina melodier från huvudet. Svår uppgift, ja förvisso. Men jag har grundläggande piano kunskaper och kan alla "vanliga" ackord och jag experimenterar med lite mer avancerade ackord som bl.a. kan innehålla 4 toner 😛

Men alla tips är välkomna! Kalla mig gärna (inte) snål, men jag är inte så att jag tänker köpa böcker för tusentals kronor.

Tillägg: Jag gillar främst musik som i de söta (^^) scenerna i t.ex. Shrek & Toy Story, och de lite mer spännande scenerna i t.ex. PotC.

Tillägg 2: Jag förstår att man måste ha en grund melodi. Jag diggar the 4 Chord Song (lol), eftersom det faktiskt är sant. Men det jag gissar mig till, är att om man sysslar med orkestermusik, så ska man, som sagt, börja med en melodi, och sedan placera ut olika stämmor för varje instrument (i alla fall de som man vill/ska använda). Ursäkta min nabighet i detta (och ordvalet som nog kommer från gamla spel tider lol).

Redigerat av borgona
Dela på andra sajter

Annons

Vad menar du med kompositör? Jag skriver en massa musik, allt från all-out shred till klassiska stycken för exempelvis gitarr och cello. Är jag kompositör du, eller ska man ha tonsatt minst en Hollywood-produktion för att få kallas det? 😉

Skämt åsido, jag har stor hjälp av att ha spelat i kammarorkester i närmare tio år och att ha spelat cello sedan jag var åtta och gitarr sen jag var tolv. Det "orkestrala tänket" har jag fått med mig på köpet, tack vare en massa klassisk musik. SItter man mitt i en stor orkester lär man sig höra harmonierna inifrån musiken. Jag har också studerat musikteori (på hobbynivå) och alltid varit nyfiken på musik i stort. På så vis har jag över tid byggt upp ett vokabulär och en kunskapsbank.

Men alla har inte spelat i kammarorkester eller dylikt, och då får man skaffa sig kunskapen och den orkestrala nerven från annat håll. Läs böcker i musikteori. Lyssna på klassisk musik, exempelvis Bach eller Faure (som ligger mig väldigt varmt om hjärtat). Lyssna på filmmusik du gillar, analysera hur den är gjord, vilka intervall och skalor som används i de passager du gillar, vilka instrument osv. Och framför allt, skriv så mycket du orkar!

Och det är absolut inget fel på din dröm - men det krävs hårt arbete och en vilja att lära sig!

• Gilla 1
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Tack för svar! Jo, jag lyssnar mycket på Mr Zimmers verk 🙂. Spelar också i en orkester, dock i musikskolans, och som slagverkare. Har du några tips på hur man kan komma igång, eller åtminstone en, t.ex., bok eller dylikt att börja plöja igenom? Det enda jag har gått igenom, är Steinbergs video material för Cubase. De var mycket bra, men de berättar ju inte, visserligen förståeligt, hur man "gör" musik.

Redigerat av borgona
Dela på andra sajter

Jadu, din fråga är inte helt lätt 🙂 Vad som verkligen fick mig att komma igång med låtskrivandet var nog en totalkrash i blandad 80-talsmetal, typ Mötley, tidiga Metallica, Guns etc. Så jag började faktiskt att skriva en massa hårdrock och sleaze, innan intresset för mera "klassiskt" betonat låtskriveri tog över. Jag vet faktiskt inte riktigt exakt hur jag kom igång. Nu skriver jag mest instrumentala gitarr-låtar och en mysig pop-låt då och då. Inga fulla orkesterstycken än, även om det finns ett projekt som ligger och samlar damm på en hylla i studion.

Jag kan nog inte ge dig något bättre tips än att lyssna. Lyssna och härma. De musiker som spelat stor roll för hur jag själv skriver och låter idag är bland många andra exempelvis Steve Vai, Jason Becker, Ritchie Blackmore, J. S Bach, John Petrucci, Malmsteen, Zakk Wylde osv. Jag har flitigt kopierat och lärt av dessa herrar, och ur detta har ett eget vokabulär vuxit fram. Jag tror inte jag kan ge nåt bättre tips än att bara börja skriva. Lyssna. Kopiera. Låt dig inspireras, låna skamlöst i början. Så gjorde jag. Men eftersom musik inte är min karriär är det för mig mer av ett livsprojekt. Jag har således aldrig försökt skynda att lära mig skriva, utan det är något som vuxit fram över flera år - och som fortfarande utvecklas varenda gång jag sätter mig med penna, papper och en gitarr 🙂 Jag har däremot alltid tagit min musikaliska vetgirighet på allvar och försökt att alltid lära mig någonting av musik jag verkligen gillar.

Dela på andra sajter

Tips från mig (Så här gjorde jag):

- Skriv en låt per dag, musik + text, och spela in det.

- Gå ej tbaks för att ägna dig åt gårdagens, eller förrgårdagens resultat.

- Gör så några veckor. Stunta i att låtarna du krystar fram låter pinsamma, med pinsam text.

...För mig blev det så att min skalle började ständigt försöka hitta på nya låtar.

Nu skriver jag ca en låt i månaden. Ibland tar det bara ett par timmar att skriva en låt som senare kanske justeras här och där. Jag har vid nåt tillfälle lyssnat på resultatet av "en låt per dag" projektet och jag har väl kanske tagit något vidare i nya låtar. Minns inte.

(Jag hörde senare någon artist säga nåt om "skriv 100 låtar och kasta bort dom" som sitt tips, så jag antar att jag inte var först med denna metod.)

• Gilla 1
Dela på andra sajter

En metod som jag tror kan hjälpa är att gå igenom noter till gamla orkesterverk som är i "public domain" (finns gott om dem på nätet), gärna samtidigt som du lyssnar på verken i fråga. Du lär du dig hur de är uppbyggda. Oerhört lärorikt. (Inte exakt samma sak som modern filmmusik, men deras inspiration kommer ju från den klassiska musiken, och sättet att komponera är ju ganska tidlöst.)

Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Vill du få en inblick i Hans Zimmer och andra, kan jag rekommendera att titta på extra material på dvd/blu ray som visar just musiken, finns gott om sånt.

Bara kolla mycket på film, och få känslan för musiken.

Du får gärna specificera dig, för det enda jag kan komma att tänka på att jag har sett är till Madagaskar (i vilken Zimmer står för musiken).

Tips från mig (Så här gjorde jag):

- Skriv en låt per dag, musik + text, och spela in det.

- Gå ej tbaks för att ägna dig åt gårdagens, eller förrgårdagens resultat.

- Gör så några veckor. Stunta i att låtarna du krystar fram låter pinsamma, med pinsam text.

...För mig blev det så att min skalle började ständigt försöka hitta på nya låtar.

Nu skriver jag ca en låt i månaden. Ibland tar det bara ett par timmar att skriva en låt som senare kanske justeras här och där. Jag har vid nåt tillfälle lyssnat på resultatet av "en låt per dag" projektet och jag har väl kanske tagit något vidare i nya låtar. Minns inte.

(Jag hörde senare någon artist säga nåt om "skriv 100 låtar och kasta bort dom" som sitt tips, så jag antar att jag inte var först med denna metod.)

Jag vet inte riktigt... är som sagt bara intresserad av att "skriva" instrumental musik.

En metod som jag tror kan hjälpa är att gå igenom noter till gamla orkesterverk som är i "public domain" (finns gott om dem på nätet), gärna samtidigt som du lyssnar på verken i fråga. Du lär du dig hur de är uppbyggda. Oerhört lärorikt. (Inte exakt samma sak som modern filmmusik, men deras inspiration kommer ju från den klassiska musiken, och sättet att komponera är ju ganska tidlöst.)

Mhm... får en bunt med noter på det vi spelar i orkestern under terminen, men det är ju dessvärre bara för slagverk.

Tack för alla svar! Jag är dumt nog så att jag bara vill lära mig 🙁 Verkar inte finnas någon direkt utbildning heller, och branschen verkar vara hård och nischad. Den enda någorlunda skolan är en i Nacka, som ändå inte verka stå upp till mina "krav".

Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt... är som sagt bara intresserad av att "skriva" instrumental musik.

...branschen verkar vara hård och nischad.

Skippa textdelen då. Grejjen är ju att din hjärna ska börja jaga melodier. Jag hör numera ständigt ny musik i min skalle. Ibland kan jag inte följa en lunchkonverasation då jag stänger in mig i min bubbla.

Sedan vet jag inte...Branch?...Du gör väl det här för din egen skull först och främst? Skaffa en "riktig" utbildning så du har en inkomst. Läkare, ingenjör. Räkna inte med att tjäna pengar på musik. Särskilt om du inte skrivit något än.

Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Skippa textdelen då. Grejjen är ju att din hjärna ska börja jaga melodier. Jag hör numera ständigt ny musik i min skalle. Ibland kan jag inte följa en lunchkonverasation då jag stänger in mig i min bubbla.

Sedan vet jag inte...Branch?...Du gör väl det här för din egen skull först och främst? Skaffa en "riktig" utbildning så du har en inkomst. Läkare, ingenjör. Räkna inte med att tjäna pengar på musik. Särskilt om du inte skrivit något än.

Får en del melodier i skallen. Problemet är att få ut dem. Drömmen leder till Hollywood och filmer. Disney eller dylikt. Klarar jag inte av musik ska jag ge mig på animering XD

Redigerat av borgona
Dela på andra sajter

Finns nog inga direkta genvägar utan tipset att skriva 100 låtar och sedan kasta dom är nog det bästa.

För varje låt lär du dig något och kan ta det ett steg längre i nästa låt.Tex harmonier , dynamik , hur man bygger upp spänning.

Enda tipset är väl att studera klassisk musik och hur man arrangerar för en orkester , noter , hur man skriver noter åt en orkester ,

hur man placerar en orkester så att du vet hur du ska göra det i datorn så att det låter naturligt , vilket omfång är mest lämpade för vilket instrument etc etc etc.

Som sagt det är studera och åter studera som gäller , sedan bygga upp kontakter med indiefilmare , filmskolor , produktionsbolag , tv kanaler osv som behöver musik till

sina filmer/kortfilmer/reklamfilmer/tvprogram.

Får en del melodier i skallen. Problemet är att få ut dem.

Så få ut dom isåfall. Övning ger färdighet.

Redigerat av Piccazzo
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Finns nog inga direkta genvägar utan tipset att skriva 100 låtar och sedan kasta dom är nog det bästa.

För varje låt lär du dig något och kan ta det ett steg längre i nästa låt.Tex harmonier , dynamik , hur man bygger upp spänning.

Enda tipset är väl att studera klassisk musik och hur man arrangerar för en orkester , noter , hur man skriver noter åt en orkester ,

hur man placerar en orkester så att du vet hur du ska göra det i datorn så att det låter naturligt , vilket omfång är mest lämpade för vilket instrument etc etc etc.

Som sagt det är studera och åter studera som gäller , sedan bygga upp kontakter med indiefilmare , filmskolor , produktionsbolag , tv kanaler osv som behöver musik till

sina filmer/kortfilmer/reklamfilmer/tvprogram.

Så få ut dom isåfall. Övning ger färdighet.

Förstår dig.. Problemet är bara... att jag inte vet vart jag ska börja. Jag uppslukas när jag hör sorglig, men ändå så vacker musik. Den talar till mig... okej nu kanske jag ska knipa, men jag måste få en spark i baken. Och kanske på andra ställen 😮 Nej, men jag behöver en start.

Hur får jag ut dem? Lyssnar på Edward Scissorhands soundtracket i bakgrunden, och det är enastående! Harmoniskt om man så vill, mjuk och fin. En nyckel jag har lärt mig, dels av detta soundtrack och t.ex. Shrek, är att man bara måste komma på den där melodin, och sedan är det bara att upprepa den med lite variation ^^

Redigerat av borgona
Dela på andra sajter

Förstår dig.. Problemet är bara... att jag inte vet vart jag ska börja. Jag uppslukas när jag hör sorglig, men ändå så vacker musik. Den talar till mig... okej nu kanske jag ska knipa, men jag måste få en spark i baken. Och kanske på andra ställen 😮 Nej, men jag behöver en start.

Hur får jag ut dem? Lyssnar på Edward Scissorhands soundtracket i bakgrunden, och det är enastående! Harmoniskt om man så vill, mjuk och fin. En nyckel jag har lärt mig, dels av detta soundtrack och t.ex. Shrek, är att man måste bara komma på den där melodin, och sedan är det bara att upprepa den med lite variation ^^

Här kommer baksparken: I morgon tar du ut den lugna vackra ledmelodin till "Sagan om ringen" på gehör (tror den heter "COncerning Hobbits"). Tips: enkel durskala. Skriv sen en fortsättning, antingen i samma stil eller en kopia med en liten twist. Sätt ackord till melodin. När det tar emot sätter du dig och beställer en enkelt bok i musikteori från nätet. Att avsvära sig alla investeringar när man vill lära sig något är tyvärr ingen bra teknik.

Sen tar du och komponerar en enkel melodislinga om dagen, sätter ackord till den och lär dig en ny sak i teoriboken varje dag (ett nytt ackord, hur man bygger ett crescendo, vart en oboe ligger på ett piano etc.).

Upprepa i 364 dagar 🙂

Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Här kommer baksparken: I morgon tar du ut den lugna vackra ledmelodin till "Sagan om ringen" på gehör (tror den heter "COncerning Hobbits"). Tips: enkel durskala. Skriv sen en fortsättning, antingen i samma stil eller en kopia med en liten twist. Sätt ackord till melodin. När det tar emot sätter du dig och beställer en enkelt bok i musikteori från nätet. Att avsvära sig alla investeringar när man vill lära sig något är tyvärr ingen bra teknik.

Sen tar du och komponerar en enkel melodislinga om dagen, sätter ackord till den och lär dig en ny sak i teoriboken varje dag (ett nytt ackord, hur man bygger ett crescendo, vart en oboe ligger på ett piano etc.).

Upprepa i 364 dagar 🙂

Ett bra tips! Kommer kanske modifiera det lite ^^

Dela på andra sajter

Upprepa i 364 dagar 🙂

Förrutom en spark kanske du behöver en morot: Idag hörde en studioägare av sig och erbjöd mig att spela in tre låtar gratis. En krog frågade i våras om jag ville spela hos dom. Jag kanske nappar på erbjudanden nån gång i framtiden (när jag lärt mig spela instrument bättre, eller har nåt band). Jag antar att bara man har tillräckligt bra material så kan dörrar öppna sig. Jag är dock rätt nöjd med att inte känna ngn press. Jag funderar dock på att skicka in nåt till webjokern med den trygga säkerheten att det det är omöjligt att vinna den vägen, för att kunna sprida min övriga musik via den uppmärksamhet man kanske får där. Bara mitt bidrag är tillräckligt bra...

Dela på andra sajter

Utmärkta råd du har fått. Lyssna mycket, hitta sammanhang, lär dig musikteori etc.

Jag har ju erfarenhet från det klassiska området, som man ju nästan måste behärska för att skriva just orkestral musik. Min farfar var komponist och min far är musikteoretiker, båda organister som min mamma med.

Det finns förvisso många låtskrivare som skriver vha. gitarr eller liknande, men utan piano eller orgel kommer du inte långt som klassisk kompositör. Och här menar jag inte vanliga pianoakkord, utan klassiskt piano. Och såklart inte hammondorgel, utan kyrkorgel. Detta hjälper också oerhört mycket, när du ska lära dig teorin, då teorin är baserat på pianot. Alltså skulle det ge dig förståelse, som datorn inte kommer ge dig, och så undviker du också de värsta synderna (som parallella kvinter och sånt).

Jag utgår ifrån, att du är bra på noter, för annars måste det ju också verkligen "sitta".

Lycka till, jobba på bara! 😉

Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Har sett de där videorna förut, men kikar lite igen 😛 Det jag verkar ha missuppfattat förut, är att jag trodde att man gjorde allt i Cubase. Men det verkar som om han (Zimmer) bara "skriver" i programmet, för att sedan en orkester ska spela in det. Det går för mig inte ihop med att han pratar om dessa stora bibliotek. Vet att Harry Gregson-Williams (Shrek) har pratat om att han kör på Cubase för att det är onödigt att bekosta en orkester, när den finns i datorn.

Redigerat av borgona
Dela på andra sajter

Har sett de där videorna förut, men kikar lite igen 😛 Det jag verkar ha missuppfattat förut, är att jag trodde att man gjorde allt i Cubase. Men det verkar som om han (Zimmer) bara "skriver" i programmet, för att sedan en orkester ska spela in det. Det går för mig inte ihop med att han pratar om dessa stora bibliotek. Vet att Harry Gregson-Williams (Shrek) har pratat om att han kör på Cubase för att det är onödigt att bekosta en orkester, när den finns i datorn.

Eh... det där är nog knappast Cubase. Har för mig att han använder Pro Tools (vilket är logiskt med tanke på att det är välintegrerat med Avid, som är det absolut vanligaste redigeringsprogrammet inom filmvärlden).

När det gäller orkestersamplingar spelar det absolut ingen roll vilken DAW man har, jag vågar påstå att samtliga samplingsbibliotek fungerar tillsammans med i stort sett vilken DAW som helst! (Värt att nämna är även att det inte är kompositören som bekostar orkestern, utan den som beställer musiken.)

Edit: Missade "i stort sett" i andra stycket.

Redigerat av Jetblack
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Eh... det där är nog knappast Cubase. Har för mig att han använder Pro Tools (vilket är logiskt med tanke på att det är välintegrerat med Avid, som är det absolut vanligaste redigeringsprogrammet inom filmvärlden).

När det gäller orkestersamplingar spelar det absolut ingen roll vilken DAW man har, jag vågar påstå att samtliga samplingsbibliotek fungerar tillsammans med i stort sett vilken DAW som helst! (Värt att nämna är även att det inte är kompositören som bekostar orkestern, utan den som beställer musiken.)

Edit: Missade "i stort sett" i andra stycket.

Förvisso... Men Hans Zimmer är ju Cubase konung 🙂

Dela på andra sajter

Förvisso... Men Hans Zimmer är ju Cubase konung 🙂

Googlade lite på det. Han verkar faktiskt använda Cubase! Vilket gör mig lite snopen, för jag har alltid hört att hela Remote Control Productions var uppbyggd kring Pro Tools. Där ser man.

Men det jag skrev i övrigt stämmer. Det spelar ingen roll vilken DAW man använder. Även om man får tag i Beethovens piano så kommer man ju inte spela som honom. Och, som sagt, samplingsbibliotek är gjorda för att fungera med nästan alla DAW:s.

(Värt att nämna är förresten att Remote Control Productions (företaget som Zimmer driver) gör sina egna samplingar, och de går inte att köpa.)

Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Googlade lite på det. Han verkar faktiskt använda Cubase! Vilket gör mig lite snopen, för jag har alltid hört att hela Remote Control Productions var uppbyggd kring Pro Tools. Där ser man.

Men det jag skrev i övrigt stämmer. Det spelar ingen roll vilken DAW man använder. Även om man får tag i Beethovens piano så kommer man ju inte spela som honom. Och, som sagt, samplingsbibliotek är gjorda för att fungera med nästan alla DAW:s.

(Värt att nämna är förresten att Remote Control Productions (företaget som Zimmer driver) gör sina egna samplingar, och de går inte att köpa.)

Det känner jag till. Såg bland annat att han till The Dark Knight, höll på skit mycket med Jokerns theme. Det jag verkar ha missuppfattat, och som jag vill ha bekräftat (vilket kanske blir svårt för er) är varför han lägger ned så mycket tid och fram för allt håller på med ljud i Cubase, när det ändå verkar som om de alltid spelar in med en symfoni orkester i alla fall.

Tag detta som ett typexempel.

Redigerat av borgona
Dela på andra sajter

Det känner jag till. Såg bland annat att han till The Dark Knight, höll på skit mycket med Jokerns theme. Det jag verkar ha missuppfattat, och som jag vill ha bekräftat (vilket kanske blir svårt för er) är varför han lägger ned så mycket tid och fram för allt håller på med ljud i Cubase, när det ändå verkar som om de alltid spelar in med en symfoni orkester i alla fall.

All musik spelas inte in med en symfoniorkester. Det beror på hur stor budgeten är och vilket sound man eftersträvar. I Pirates of the Caribbean-filmerna har jag för mig att han blandade både symfoniorkester och samplingar.

Och för den delen, han använder väl förmodligen Cubase till att spela in och mixa symfoniorkestern? Förvisso spelas filmmusik ofta in på rullband, men jag är tämligen säker på att det mixas digitalt.

Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Läste en intervju med Zimmer för ganska många år sedan när det fortfarande var hårdvarusamplers som gällde. Han hade vägg efter vägg fulla med racks fyllda med samplers. Det slipper man i alla fall nu.

Faktiskt så visar han den väggen i en av videorna, den nedre av de embeddade. Förvisso är det en ett par år gammal video, men de kanske fortfarande är kvar 🙂

Dela på andra sajter

Med träning så vet du snart vilka toner du skall spela för att melodin skall bli som du hör den i huvudet.....

Spela på....

mvh

:rolleyes:

Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Med träning så vet du snart vilka toner du skall spela för att melodin skall bli som du hör den i huvudet.....

Spela på....

mvh

:rolleyes:

För ganska länge sedan hittade jag en sida på nätet. Det var typ en piano spelande gubbe som gav ut kurser gratis i PDF och video tror jag. Mail eller något. Kanske borde kolla upp det? För det kanske vore bra att kunna lite fler avancerade ackord på pianot?

Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Varför han lägger ner så mycket tid i Cubase är på grund av att man vill få en färdig produkt att presentera till regissören och de ansvariga för filmen.

Man gör en sketch (mock-up) av hur låten ska låta, och man vill få den så lik "äkta vara" som möjligt för att få regissörens godkännande innan man sen lägger ned mycket pengar på att spela om låten med riktig orkester. Ingen vill ta risken att göra en hel låt med dyr orkester och sedan få avslag från regissören då den var missnöjd. Därför har Hans Zimmer ett helt team med folk som jobbar på att hans musik ska låta så bra som möjligt redan på samplings-stadiet. 🙂

Dessutom är det så att Zimmer jobbar mycket med hybrid-scores, elektroniskt och processat blandat med orkester. För att feta till en vanlig orkester måste man ibland dubba med elektroniska ljud. Det kan hända att en stråkslinga du hör består av några lager stråksamplingar, synthpads och några lager inspelade stråkspelare för att få till ett önskat maffigt sound.

Dela på andra sajter

för att få ett fyra toners ackord lägger du bara till 7:de toinen i skalan...

om du sedan skall ha ett 9 eller 13 ackord tar du helt enkelt bort 5:an och lägger till 9:an eller 13 .

mvh

:rolleyes: Edit:

det kallas för "färgningar".

Redigerat av pxm
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Varför han lägger ner så mycket tid i Cubase är på grund av att man vill få en färdig produkt att presentera till regissören och de ansvariga för filmen.

Man gör en sketch (mock-up) av hur låten ska låta, och man vill få den så lik "äkta vara" som möjligt för att få regissörens godkännande innan man sen lägger ned mycket pengar på att spela om låten med riktig orkester. Ingen vill ta risken att göra en hel låt med dyr orkester och sedan få avslag från regissören då den var missnöjd. Därför har Hans Zimmer ett helt team med folk som jobbar på att hans musik ska låta så bra som möjligt redan på samplings-stadiet. 🙂

Dessutom är det så att Zimmer jobbar mycket med hybrid-scores, elektroniskt och processat blandat med orkester. För att feta till en vanlig orkester måste man ibland dubba med elektroniska ljud. Det kan hända att en stråkslinga du hör består av några lager stråksamplingar, synthpads och några lager inspelade stråkspelare för att få till ett önskat maffigt sound.

Intressant läsning! Ser ofta att han har Additional Composers med sig, men jag antar att han i slutändan ändå är hjärnan bakom det hela? 😛

för att få ett fyra toners ackord lägger du bara till 7:de toinen i skalan...

om du sedan skall ha ett 9 eller 13 ackord tar du helt enkelt bort 5:an och lägger till 9:an eller 13 .

mvh

:rolleyes: Edit:

det kallas för "färgningar".

Överkurs för mig 🙂 Har i en låt (Can you feel the love tonight?, troligen i en enkel version), Csus. Ingen aning om hur man spelar det, inte heller B bess(add9), Am7 eller D7 etc. Vet inte riktigt poängen med C/G, C/A och D/Fiss t.ex.

Redigerat av borgona
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.