Jump to content
Annons

Equalizer kopplad till enbart monitorerna

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag vill sätta en equalizer enbart på monitorerna för att justera eq-kurvan. Som det är nu ger monitorerna för mycket av sångregistret, och för lite cymbalklirr. Mixar jag enbart med monitorerna blir ljudet tvärtom i normala anläggningar, sången blir för svag, och det blir för mycket vass topp på allt. Jag vill ratta om monitorerna så de låter lika som, eller får samma eq-kurva som lurarna, Audio Technica ATH-M50.

Det finns väl två sätt, antingen skruva till det helt manuellt med tex en sån här:

http://www.thomann.de/se/dbx_231s.htm

Det kanske går lika bra med bara 2ggr15 band, det är ganska små justeringar jag vill göra.

Eller också skaffa nån grunka som har pink noise o mätmick, vad det är för grejer vet jag inte nåt exempel på. Behringer har väl gjort såna grunkor, men hur kvalitativt klingar namnet Behringer...? 😲

Att byta monitorer vill jag inte heller, alla monitorer har sina egenheter, och jag har inte kvar all diskant i öronen heller. En kvalitets eq som med pink noise o mätmick kan kompensera för bristerna i både monitorer och rumsakustik vore nåt. Om man sen kunde ratta till några olika eq-kurvor som kunde sparas i ett minne vore det bra. Så man kan knäppa över till en inställning som efterliknar tex en discoanläggning. Eller en liten batteriradio i köket.

En helt manuell eq kanske tom är bättre för mig? Jag tar ett par dar på mig att lyssna på köpe-cd med bra ljud och göra små justeringar så jag får lagom med cymbalklirr, mid o bas till mina öron, de har varit i rocknrollsvängen länge nu och har knappast samma raka kurva som ADAMs dyraste monitorer. När jag en gång hittat eq-inställningen så behöver jag aldrig röra den mer. Förrän det försvinner ännu mer diskant i mina öron.

Nån som fattar vad jag menar och kan ge förslag på eq?

Dela på andra sajter

Annons

Svarar här också, även om jag svarade i Kontrollrummet också... 😉

Coneq från http://www.realsoundlab.com .

Jag ska försöka få loss tummarna och testa det lite i dagarna. Jag har en licens liggande som jag fick låna från distributören, men har glömt bort det...

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Claes förslag, är det en mjukvara? Sånt kan inte jag använda mig av alls, det är jag för korkad för. Fast det kanske det inte är? Jag fattar aldrig nåt.

Fredriks Behringerförslag är ju en rackburk, men nån mick verkar inte följa med...

Verkar som att alla de här dessutom har en massa masteringseffekter som jag redan har, ju mer att pula med ju sämre för mig tror jag... Kanske bäst med en helanalog eq ändå, och att lita på vad jag hör bara? Som jag har det nu får jag chansa och ta lite för lite diskant och hoppas att de blir bra. Det är det här jag örslar mest tid på av allt i nuläget. Med lite bevakning av Blocket o Vendolin kan jag nog hitta nåt som duger, såna här prylar är det väl ingen som vill ha i dagens läge?

Dessutom kanske jag ta hem nån DAW-kunnig person som har en pc med mätprogram o mick med sig och kan mäta upp rummet åt mig?

Edit: Borde ha sagt att mjukvaruprogram och datorer är nåt jag inte fattar ett dugg av. Sorry.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du satt högtalarna på en optimal position?

Är det en liksidig triangel mellan dig och högtalarna samt att du har öroneni höjd mellan bas och diskant element?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du satt högtalarna på en optimal position?

Är det en liksidig triangel mellan dig och högtalarna samt att du har öroneni höjd mellan bas och diskant element?

Jo, det är så rätt det kan bli. Men även om jag justerar upp topp o bas på baksidan av monitorerna är det helt tydligt mindre topp och mer mid än i Audio Technicalurarna. De litar jag mer på. Bas kan jag få hur mycket jag vill med subben. Eller lite lagom med. Med en 31 band eq skulle jag nog kunna få Prodipe subben att låta tajtare också.

Event monitorerna är visst kända för att ge lite knackigt med diskant, Linus skrev det en gång. Om jag bara gör en minihängmatta i master-eq låter det perfekt i mina öron i mitt rum. Men då blir det för vasst i andra system, det är därför jag har gjort så oändligt många mixar på en del låtar. Så på sistone har jag mixat nästan enbart med AT lurarna. Och det är ju inte bra det heller.

Här finns det en billig grunka

http://vend.se/ad.php?71937

15 band räcker nog för att göra en väldigt flack hängmatta och rätta till mid o topp, men för att justera den billiga subbens ljud är det antagligen bättre med 31 band... Gamla såna här kanske sprakar o lever fan med... Till PAt hade jag en Inter 2 ggr15 bands eq, men efter att ha lyssnat noga kom jag fram till att den sabbade ludet mer än vad den rättade till. Det blev lite lite grann som en kasettkopia på orginalljudet, så den gjorde jag mig av med. Så det vill nog till att det är kvalitet om det ska göra nån nytta. Hellre DBX än Behringer.

Dela på andra sajter

Behandla rummet enligt korrekta regler

Bygg en riktigt studio där du får en korrekt lyssning.

Skicka en mille så gör jag det. Men jag kan få snudd på ilka bra lyssning om jag sänker middwn 1,5 db o höjer toppen lika mycket med en eq för ca 2000, så det får nog bli mitt förstahandsval.

Jag har märkt att det är lite lätt skamligt att vilja göra små ändringar i hur monitorerna låter, nåt jag har svårt att förstå. Och ändå hör säkert även ljudsnubbar i 20-årsåldern mer eller mindre olika. Att höra en sak i monitorerna och ur det gissa sig till hur det låter i lurar och korrekt behandlade rum med stora monitorer i 50.000 kronorsklassen verkar väldigt onödigt, om man direkt kan höra mer exakt hur det kommer att låta.

Fast de här Yamahana blev jag väldigt sugen på.

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_NS_1000_M_35335765.htm?ca=5&w=3

Med separata volymer för både mid o topp skulle jag kunna få till det som jag vill. Men 5000 kr, är det ett bra pris? Det är väl passiva lådor det här? I POL-studion där vi var och gjorde en rockig psalm-cd är det såna här monitorer. Väldigt lättlyssnade tycker jag. No need för en sub heller. Men de kanske inte håller måttet idag?

Dela på andra sajter

Hittade en lätt rolig/påfrestande tråd om Yamahana. Verkar vara lite basfattiga kanske.... Fast jag har nyss varit i en studio med såna Yamaha, inte tyckte jag de var så basfattiga alls?

https://www.studio.se/index.php/topic/75631-receiver-%26gt%3B-ns-1000/page__hl__%2Byamaha+%2Bns1000m

Har Gilbert slutat skriva här?

Dela på andra sajter

Äh fyfan för NS1000. Nej nej.... usch....

Såg nåt när jag googlade att de var bäst på 70-talet... Låter för gammalt... Jag håller nog fast vid att skaffa en eq enbart för monitorerna. Vore det så fel o tabu skulle det väl inte få finnas rattar på monitorerna heller. Lite tveksamt är om en medioker eq kan göra ljudet otydligare...

Dela på andra sajter

Kan det vara en sådan häringa manick du tänkte på, Nilsson ?

ULTRA-CURVE PRO DEQ2496

big_129784.jpg

Bruksanvisning. läs sidorna 10 - 12

Har surf-luskat lite på den där, reviews å sånt... Bland hifi o hemmabioentusiasterna får den helt fantastiska rescensioner för hur den kan förbättra ljudet. Samtidigt är det en hel som skrivit att deras ultracurver pajat ihop efter bara nån timme, eller att de inte funkat alls. Kan det vara lika illa med senaste versionerna också?

Såg nåt nånstans att man kan använda nån omnimick man redan har till uppmätningen, i stället för att köpa en Behringer. Jag har en NT2-A som enda omnibara mick. kan den fungera?

Dela på andra sajter

Har kollat lite på 80 tals Hifi-eq, det finns några som är erkänt bra tom i studiosammanhang, var sugen på en Sansui SE8, den har en blinkdispaly oxå, en enklare spectralanalysator, men det ex som fanns på Blocket såldes direkt då det stod i samma annons som en Luxman förstärkare, och såna är folk helt galna i tydligen. Orkade inte leta mer, plus att jag är rädd för uttorkade kondingar o glapp o skrap gjorde att jag beställde en ny 15-bands Peavey:

http://www.thomann.de/se/peavey_pv215eq.htm

Skulle helst velat ha en parametrisk med bara tre band, men såna finns knappt, i så fall kostar de multum. Den här Peavyn har enbart det jag vill ha, analog eq och XLR in/ut. De billigare Behringerna är ju digitala med omvandlare A/D o sen tillbaka till D/A, de har feedback destroyers o limiter mm. Måste vara större risk att en sån färgar ljudet. Här slipper jag betala för nåt jag inte ska använda. Och om en Behringer ändå skulle låta riktigt bra skulle jag inbilla mig att den var skit ändå, skylla på den när jag mixat kasst. 😠

Jag gillar verkligen karaktären på de Event monitorer jag har, jag vill bara ändra eq-kurvan en aning så de låter mer som hörlurarna. Nu var det en viss leveranstid på burken, men jag ska givetvis berätta sen om det blev nåt lättare att mixa. Jag skulle tro att många skulle kunna få ett mer lättmixat ljud med en viss justering av monitor-eq. Att som de flesta anser vara rätt, "lära sig sina monitorer" och mer eller mindre på chans gasa volymen på cymbalerna, verkar ju mer jag tänker på det helt befängt.

Jag menar att om jag hade råd med monitorer för 30.000 kr så är det inte alls säkert att de passar både:

1. Rummet.

2. Min hörsel.

3. Min smak.

Det kanske bara blir sämre å, det vet man aldrig i förväg... cool.gif

Dela på andra sajter

• 5 veckor senare...

I dag bankade det plötsligt på dörren, Det var jultomten som åkandes i en gul postbuss kom med en equalizer till lille Håkan som varit så extra snäll nu på sistonen! Peaweyn från Thomann kom som utlovat, i mitten av september, tom lite före.

Kopplade in den och började testa lite justeringar. Först spelade jag lite olika cd och rattade på det, en ganska platt hängmatta fick både Neil Young och mig själv att låta bättre. Sen började jag jämföra med favorit-lurarna, ATH-M50. Det var faktiskt ganska enkelt att med eq-justeringar få monitorerna att "härma" ljudet jag har i lurarna. Lurarna berörs inte av den här eq´n, inte heller nåt i inspelningen, det är bara monitorerna som ändrar karaktär. Jag fick hissa en hel del i toppen för att genom monitorerna höra samma krisp som i lurarna. Och ta bort mid o lowmid...

Helt plötsligt känns det mycket enklare att mixa genom monitorerna, jag får ju samma ljud som i lurarna. Förut blev det en väldigt konstig omställning när jag plockade av och på lurarna, nu känns det helt naturligt, det låter bara större i monitorerna. En sak gör mig glad också, mina öron kan inte vara riktigt så förstörda i diskanten som jag befarat, det måste vara monitorerna som gett för lite topp, eller kanske mer det dämpade rummet rummet som ätit upp en del av cymbalerna.

Det känns verkligen som att jag satsat rätt! Nu måste jag mixa om precis allt jag gjort! laugh.gif

http://www.thomann.de/se/peavey_pv215eq.htmpost-8284-0-25251100-1315937583_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Gjorde detta:

http://soundcloud.co...kura-skymning-1

Men fan, jag masterkomprimerade visst aningen för mycket. Jag tycker man kan se det också på filen...

Edit: Gjorde om, mer luft, mindre dist. Lite skum låt...

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-kura-skymning-2

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.