pirateKING Postat 7 augusti 2011 Postat 7 augusti 2011 Hej! Jag kom för något år sen över detta mixerbord. Det har stått och samlat damm i en hylla men drog fram det nu och undrar vad det är för något? Har googlat modelnamnet men hittar ingenting. Så jag undrar: Vad vet ni om denna? 🙂
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 (redigerat) Det är nog en ganska bra livemixer till mindre galej. Ett minus är att det saknar svepbar mid i eq-delen, det finns bara bas o diskant med fasta värden. Vill man "ljusa upp" en dov mansröst så brukar den eq-ratt de här bara kallar high gå en bit ovanför den lilla diskant som finns i rösten, och som man vill spetsa. På min likaledes billiga Soundcraft livemixer har jag svepbar mid, på sångkanalen ställer jag svepet på 3,5 khz sen boostar jag det lite. Inte alla tänker på att man kan använda en midkontroll för att höja diskanten på en röst, men så är det. Den lilla Mackie jag hade förut var likt den här oxå i avsaknad av svepbar mid, då var det hopplöst med min murriga röst. Men har man en ljusare yngre röst än min funkar säkert detta bord bra. Eller kanske i en studio med bara två kanaler in på ljudkortet, här kan du sätta upp flera mikroner runt trummorna som du först kopplar inj i denna mixer, blandar lagom i mixern, sen spelar du in de två stereospår du får ur den här. Jag ändrade Googlingen ett par ggr, när jag skrev mixer ms82 dök den upp. Den har nog inte byggt i nån stor upplaga, då skulle man hitta mer om den. http://www.musicpoint.it/ms82.htm Hoppas jag inte bara skrev självklarheter. Jag vet flera sångare i min närhet som inte fattar det där med svepbar mid fast jag försöker förklara för dem. De fortsätter sjunga med så dov röst att det låter som om diskanterna i topplådorna är sönder, ☺️ Edit: Ser att den har en knapp för att slå på fantommatning till kondensatormickar. Det är ju bra, sitter väl på nästan alla mixrar iofs. Redigerat 11 augusti 2011 av Guitar Nilsson
pirateKING Postat 12 augusti 2011 Trådstartare Postat 12 augusti 2011 Tack så hemskt mycket för svaret och den infon! Precis vad jag letade efter 🙂 Hur vet man skillanden på studiomixer och livemixer? Jag testade att spela in genom den och det lät bra men med väldigt mycket brus!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.