Jump to content
Annons

Studiobyggare till 60kvm hus


Komponist

Recommended Posts

hej.

jag undrar om nån kan rekommendera duktiga seriösa studiobyggare gärna (men inte tvunget) i skåne? Jag tänker bygga om ett hus på ca 60kvm till en musikstudio. det involverar att höja tak, isolera, gjuta golv, akustikinreda etc. Vore tacksam för tips på professionella byggare och även tips på vad som är bra att tänka på.

(Ska bli ett kontrollrum, inspelningsrum samt ett sovrum med toalett och dusch)

Mvh

patrik

Redigerat av Komponist
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svar!

Eora verkar ju fantastiskt bra. Samtidigt ser jag budgeten rinna iväg:-)

Om man istället skulle gå på second best, fast med mycket kärlek till ljud och bygg:-) Jag vill bygga trevnad först och främst, där byggnaden i sig gör jobbet. Bra väggar,tak och golv med genomtänkta vinklar. Diffusorer och inredning i andra hand om så är möjligt.

Finns studiobyggare utanför metropolerna??

Alla tips är välkomna...

Link to comment
Dela på andra sajter

rekomenderar inte bygga rum utan "akustikväggar"(akustikbahandling).

om du med med genomtänkta vinklar menar att man vinklar ljudisolerade väggarna så är det inte ett alternativ till akustikbehanding.

det är även väldigt vanligt att man bygger rektengulära rum där akustik väggarna har genomtänkta vinklar, exempelvis sidoväggar med stora vinklade bafällor(oftast helmholtz slot resontor).

angående akustiker så kan(bör kunna) nog dom flästa rita en studio oavsätt var dom befinner sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett spännande projekt!

Vill bara lägga till STUDIOBYGGARNA till Addrumdrums lista. Om du vill bygga själv så finns det ju massor av spännade projekt här på forumet att inspireras av. Cruncher här på forumet är ju igång med ett bygge som kanske liknar ditt projekt. Lycka till!

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som skiljer mitt projekt från Crunchers är att jag har 2 månader inte 2 år:-)

Jag vill göra det bästa av 'enkla' knep och material, stenull och luftspaltar, rätt vinklar, gjuta golv verka vara oundvikligt. Stilistiskt och trivsamt. Så klart absorberande väggar (Live end dead end). Sen addera diffusorer och absorbenter efter behov.

Jag jobbar oftast själv och spelar in ofta 'tysta' instrument, därav har jag kanske inte samma krav som de som spelar in hela band.

Det kommer bli en fantastisk lokal med 4m i höjd på nocken och jag svårt att tänka mig att akustiken inte skulle bli bra. (har fått till bra akustik i mycket sämre lokaler än så). Jag har bra öron men tummen mitt i hand:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...