Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Mina Event ASP6 är nogganska bra o detaljrika, men de ger nog en liiiiiiiiiiiten anings för lite topp för att vara rättvisa. Ofta om jag lyssnar på det jag mixat i bilen eller på andra anläggningar så hör jag oftast att det är för vasst och får göra om. Det är vad många kommenterat också här i forumet ang mina mixar. Jag hör det ju tydligt i andra stereosar, så det kan inte bara bero på hörselskador. Det är skapligt tryck i monitorerna, men hur kaggar o basgitarrer låter nere vid 40, 50 hz, det klarar de inte, så jag har en ganska simpel hemstereosub, Prodipe 10. Utan den skulle jag gå bet fullständigt, men även den ger väl lite skev ljudkurva.

Nya svindyra monitorer och sub, eller helst så rejäla monitorer att sub inte behövs vore ju fint, men det kostar ju multum. Och dessutom så fattas det väl lite topp i gamla rocknrollöron, så det skulle jag nog behöva kompensera för även med tex Adam monitorer som det är mycket diskant i... Mitt rum är ganska dämpat oxå. det suger nog åt sig en del av cymbalklirret.

Om man helt enkelt skaffar en bra eq, 2 ggr 15 band, eller kanske 2 ggr 31 band och sätter mellan utljudet o monitorerna, skaffar några riktigt bra köpe-cd och sen lägger ner några dagar på att noggrant justera upp vissa toppfrekvenser och få bort lite av bumligheten i subben, då borde det väl bli bra mycket lättare att mixa sen?

Vad skulle kunna vara dåligt med det här? Kan en eq göra tex midden otydligare? Knappast om man inte hissar/sänker reglarna mer än ca 2 db...?

Tips på eq?

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Kan tillägga att i hörlurarna är det mer lagom diskant, så det blir mer att jag mixar i dem än via monitorerna. Och det är inte så bra har jag hört! Med en eq som enbart påverkar monitorerna borde jag kunna få dem att låta ungf lika som lurarna, höh? 😕

Postat

Kan du inte bara kompensera för diskanten nu när du vet om det? Bara lyssna hur annan musik som du vet låter bra låter i dem så du vet hur mycket diskant det "bör" vara på helheten.

Känns som onödiga pengar att börja slänga in eq för att kompensera för det. Men det är ju bara IMO.

MVH

Anders

Postat

Kan du inte bara kompensera för diskanten nu när du vet om det? Bara lyssna hur annan musik som du vet låter bra låter i dem så du vet hur mycket diskant det "bör" vara på helheten.

Känns som onödiga pengar att börja slänga in eq för att kompensera för det. Men det är ju bara IMO.

MVH

Anders

Jag gör ju så... först rattar jag upp cymbalklirret lagom, sen drar jag ner lite på måfå, Samma med sång-eq... Det där är det som tar den mesta tiden i mitt mixande har jag märkt, med en lätt moddad eq-kurva som passar mina öron och smak borde mixandet gå mkt fortare. Om jag lyssnar på superinspelningar på bra stereosar gillar jag inte heller att ha helt flat sound, gjorde det inte i yngre dar heller. Eqarna har ju bypass oxå om man vill de...

Jag har dessutom lämnat igen den där helvetes tascam rövhåls channelstrippen, så jag borde kunna få en eq utan att hosta upp cash.

2 ggr 31 spakar är nog det bästa om jag ska kunna få nån ordning på subben,

http://www.thomann.de/se/dbx_231s.htm

Alltså, att lyssna på bra cd med en helt flat kurva, hur kul är det? Mestadels mid... Jag gillar när det låter som ett riktigt bra PA liveljud, så det blir lite go stöt i baspukerna. tongue.gif

Postat

Jag röstar för din Eq ide. vi hade samma problem fast tvärt om. Hade för mycket diskant i ett par monitorer vi hade så satte en EQ stip imellan och blev mycket mer verklighets troget.

Sen om de är rätt eller fel vet jag inte, men mixarna blev realistiska sen

Postat

Du har väl high och low shelf där bak på monitorerna? Räcker inte det?

MVH

Jo, en ratt för bas, en för diskant. Men det händer lite för lite. Det borde gå att hitta beg 2 ggr 31 band nu för en dryg tusing. Att ha eq på fina steeos anses ju väldigt skamligt numera. Även om det är ett stort lyft om man vill lyssna på gamla inspelningar fattiga på bas o topp.

Tjopp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.