Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som rubriken antyder är jag intresserad av att höra era erfarenheter av backup i musiksammanhang. Vilka hårddiskar tycker ni fungerat bra/mindre bra? USB, firewire? Och vilka metoder har ni använt? Programvara med automatisk backup, eller manuellt någon gång i månaden. För egen del, men också andras, tror jag det kan vara värdefullt att få höra hur ni gör och hur det funkat för er.

Vänligen,

Bo

Annons
Postat

Jag kör med LaCie 500 GB, LaCie 750 GB och Western Digital 1 TB hårddiskar, via USB, och kör över viktiga förändringar som skett med låtarna ganska frekvent.

Någon gång i halvåret backar jag upp allt som finns på audio-hårddisken till en extern disk (via USB).

Funkar för mig.

Mvh/peter

Postat

Har inte så stor erfarenhet av backup i just musiksammanhang, men har jobbat med bla backup på ett mindre webhotell. Tror inte det spelar så stor roll hur du ansluter disken, förutsatt att anslutningen är snabb nog att backa upp allt du behöver inom rimlig tid. Däremot tror jag det är viktigt att automatisera backupen så mycket som är praktiskt möjligt. Den mänskliga faktorn är stor 🙂.

Jag tror det är svårt att ge generella råd för vilken teknisk lösning man ska välja, det skiftar enormt med behov, ambitionsnivå och budget, men jag kan bidra med några tankeställare:

Vad skall jag backa upp?

Operativsystem, program och inställningar går ju oftast att ersätta/installera om, även om det sparar tid att ha dem lagrade när olyckan är framme.

Om du kan skala bort oviktiga data sänker du utrymmeskraven. Kan iofs kräva en del kunskap om systemet.

Hur ofta skall jag köra backup?

Alla ändringar mellan "olyckan" och den senaste backupen försvinner. Inkrementell (bara det som ändrats sen senast) backup är ofta vettigt.

Olika data kanske inte behöver backas lika ofta. Prioritera ner sånt som ändras sällan och/eller är mindre viktigt.

Hur mycket är min data värd?

Stor dataförlust kan betyda konkurs för även ett större företag. För en privatperson kanske det emotionella värdet är stort.

Upskatta hur mycket du har råd att lägga på backup.

Kommer jag ihåg att koppla in usb-disken varje söndag kl 14?

Backupen blir mycket enklare om man slipper agera aktivt vid varje tillfälle. En mindre server/nas och lämpligt inställd mjukvara på "klienten" är guld värt.

Funkar backupen som jag tänkt?

Testa återställning! Inget är tråkigare än att inse försent att man missat viktiga filer eller haft slut på utrymme när olyckan varit framme.

Hur snabbt behöver jag vara igång efter t.ex. en diskkrasch?

Om man måste vara igång snabbt är RAID oumbärligt. Men RAID och backup är inte samma sak, de kompletterar varann.

För en privatperson som pysslar med musik sporadiskt på hobbynivå kanske det räcker med en USB-disk och manuell backup nån gång i månaden.

Är man mer aktiv, t.ex. spelar i band och spelar in ofta kan en nas-server eller liknande vara lämplig. Helst med backupmjukvara som kör schemalagt, veckovis eller oftare. För en egenföretagare som har musiken (och därmed ljudfilerna) som levebröd är daglig schemalagd backup definitivt att rekommendera. Helst med lagring "off-site" för att skydda mot brand/inbrott eller liknande.

I dagsläget skulle jag rekommendera nån typ av hårddiskbaserat system nästan oavsett nivån. Usb/fw-disk, nas, dedikerad rackserver etc. beroende på behov/budget. Band är iofs välbeprövat, men ska man komma bort från manuell hantering krävs det bandrobot som kostar skjortan. Hårddiskar är såpass billigt att man kan använda dom som "band" i system med stora lagringsbehov. Dessutom slipper man trassel med rengöring av bandstation mm. Med hårddiskvaggor kan man byta "band" och lagra dom på annan plats. Dessutom är band *långsamt* vid återställning, särskilt om det bara är enstaka filer.

Mjukvarumässigt antar jag att de flesta här kör Windows eller Mac, och där har jag inte koll på utbudet. På Linux (och andra *nix-liknande system) finns Amanda som jag rekommenderar starkt. Det finns klienter för de flesta operativsystem, så det är egentligen bara servern som behöver köra linux. Amanda har lite annorlunda filosofi mot "standard"-upplägget med veckobackup på fredag och inkrementella nattkörningar i veckan. Det krävs iofs en del kunskap/experimenterande för att greppa, men det är värt besväret och det är ett otroligt flexibelt system om man har lite högre krav. Dessutom är det väldigt smidigt att göra återställningar.

Hoppas mitt pladder är till nån nytta, jag förklarar gärna om det är nåt som är för flummigt.

/Andreas

Postat

Jag tar primärt backup på data jag inte kan få åter. Bilder, musik och dokument. Program går alltid att installera om men sekundärt känns det tryggt med en totalbackup som gör att man komma snabbare tillbaka vid från en systemkrasch.

Personligen gillar jag backup som sköter sig själv och som sparar det man vill på ett smart sätt (sparar ändringar på av mig utvald data) istället för att ta image backup av hela hårddisken vid varje backup.

som finns inbyggt i OS X sköter detta åt mig precis som jag önskar. För Windows har jag inte stenkoll men har hört från kollegor att Acronis är ok. Hittade en site med tester av olika back up program här.

En extern hårddisk är helt klart att rekommendera. Fördelarna är att en extern hårddisk inte sitter i datorn (som kan bli stulen) och att man kan välja var man förvarar sin backup. Är man extremt noggrann finns alltid bankfack och SSD-diskar för att klara sin data om boendet brinner ner till grunden.

Postat
Jag tror det är svårt att ge generella råd för vilken teknisk lösning man ska välja, det skiftar enormt med behov, ambitionsnivå och budget, men jag kan bidra med några tankeställare:

Just därför är det så välkommet med en berättelse som din! För mig som okunnig när det gäller backup är det ovärderligt att höra hur andra gör. Jag tror det är att föredra framför rena köptips. Tack för att du tog dig tid att svara, jag fick ut mycket av det.

Postat

Kör med en Lacie Rugged 1 TB och en annan Lacie 1 TB som jag inte kommer ihåg namnet på, samt en Seagate 1 TB disk som ligger som FAT32 ifall man är hos någon polare med Windows. Funderar på att ta ena Lacie-disken till att ha Time Machine-disk, men undrar om det är värt det när jag har en SSD-disk med rätt lite info på. Det mesta ligger på dem externa diskarna. Någon med råd? Skulle ju vara skönt att ha backup på alla program osv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.