Jump to content
Annons

Pianist lurad


debatt

Recommended Posts

Hi there!

Jag har en pianist jag börjat jobba med på sistone. Han berättade dock en olustig sak som hände för ett tag sedan, eller pågår kan man kanske säga om man fortfarande har positivismen kvar.

Han köpte nämligen en orgel på ebay från en tysk i Tyskland för en månad sedan snart. Men saken är den att prylen inte dykt upp och sannolikheten för att den dyker upp blir allt mindre för var dag som går. Säljaren har dock 100% nöjdhetsbetyg från tidigare kunder och har sålt över 50 artiklar tidigare. Säljaren vägrar svara på mail. Pianistkompisen kontaktade det svenska budföretaget och angav det kollinummer som

tysken uppgett via mail. Budföretaget hänvisade dock till sina tyska kollegor, eftersom numret byts när det går över till ett annat land och deras eget budföretag. Efter tre påstötningar hos det tyska budföretaget så visade det sig igår att säljaren aldrig lämnat in något paket till dem överhuvudtaget!! Men det svaret har alltså dröjt.

Jag undrar bara om någon här vet hur f*n man ska gå tillväga?

Tingesten har tydligen betalats via PayPal - kan det hjälpa på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Ja Claes, det ska jag framföra. Frågan är dock om det förflutit för lång tid. Men säljaren har ju förhalat som 17 hela tiden.

Och hur ska man sedan göra till eBay, bedömning och så måste man ju kunna ge?

Rätt ofattbart detta, för säljaren har ju sålt massa grejer och under lång tid och alltid med bra feedback.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bummer för din kompis 🙁

Håller med Claes: anmäl till PayPal och avvakta deras svar.

Håller iofs med om att det är skumt om nu säljaren har fått bra betyg innan. Han/hon kanske är väldigt sjuk på något sätt och kanske därför oförmögen att kunna svara på mail? 😕

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller iofs med om att det är skumt om nu säljaren har fått bra betyg innan. Han/hon kanske är väldigt sjuk på något sätt och kanske därför oförmögen att kunna svara på mail? 😕

Ja, jag har också tänkt så, men det värsta är inte uteblivna svar utan att han angett ett falskt inlämningsnummer till kunden. Ett påhittat tal som aldrig existerat.

Småkusligt att jag nämnde det för pianisten som ett möjligt utfall för en vecka sedan.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog många på ebay och andra ställen där det förekommer betygssättning, där det är ett gäng som samarbetar om bedrägerierna och registrerar många konton vardera och sedan "säljer" prylar till varandra och på så sätt bygger upp en positiv betygsbas för alla för att det ska bli lättare att lura andra. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har handlat mycket från ebay, och folk har försökt blåsa mig. Då går man till resolution center på sitt paypal konto, och där beskriver man vad som hänt. Och paypal gör en grundlig utredning. Men detta måste göras senast 45 dagar efter köpet. Och jag har alltid fått pengarna tillbaka, paypal är jätte bra när det gäller sådant. Och glöm inte att lämna dåligt omdömme så andra blir varse om hur säljaren sköter sina affärer.

Hoppas det löser sig

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har handlat mycket från ebay, och folk har försökt blåsa mig. Då går man till resolution center på sitt paypal konto, och där beskriver man vad som hänt. Och paypal gör en grundlig utredning. Men detta måste göras senast 45 dagar efter köpet. Och jag har alltid fått pengarna tillbaka, paypal är jätte bra när det gäller sådant. Och glöm inte att lämna dåligt omdömme så andra blir varse om hur säljaren sköter sina affärer.

Hoppas det löser sig

Mvh

Ja där ser man.

debatt, här har du ju ett utmärkt svar. Go for it!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.... med väl valda ord till berörda parter inkl Ebay lär ju han inte kunna fortsätta iaf.

Hmm, håller inte riktigt med där. Då Tradera och ebay hör ihop, så är chansen att något händer tämligen obefintlig. Tradera funderar inte ens på att göra något utan en polisanmälan, och även efter denna gör man inget.

Det är inte riktigt meningen att kapa tråden för att spy galla över varken tradera eller någon dryg kioskägare i Helsingborgstrakten. Men jag känner att jag behöver förklara lite för att styrka påståendet ovan.

Jag köpte ett moderkort och lite tillhörande grejer av en säljare med skapligt bra betyg. Betalade runt 300 i förskott, och fick ett bokstavligt talat uppbränt kort nedslängt i en plastkasse. När jag petade in ett dåligt omdöme på säljaren, så svarade han med att hänga ut mig med 'Varning Bedragare' och lite annat uppdiktat.

Jag polisanmäler för bedrägeri och förtal, men bedrägeribiten blir nedlagd förmodligen för man inte tycker det begåtts något brott och att summan 300 är för låg. Trots att säljaren vid närmare granskning fotat det i uppbränt tillstånd liggandes på sitt vardagsrumsbord, så kan han hävda att det var nytt i kartong utan att kunna visa kvitto eller ens tala om var han köpt det (kortet har aldrig sålts i butik, utan endast tillverkats till Dell).

Och förtal går inte under allmänt åtal, så det får jag väcka enskilt. Vad gör Tradera? Ingenting, man låter säljaren fortsätta, och fler blir blåsta på betydligt dyrare saker under flera månader. Nu har visserligen kontot avslutats, men det kan lika gärna av säljaren själv som tröttnat på alla dåliga omdömen. Tradera vägrar uttala sig om detta pga sekretess. Och säljarens varningar om mig lyser fortfarande rött på Tradera, vilket får till följd att ingen budar på de saker jag lägger ut.

Nä, jag håller med Henber77: öppna ett ärende hos Paypal så fort som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, pianisten ifråga har aldrig handlat från Tradera, men 100 gånger på Ebay worldwide utan problem någonsin. Både säljare och köpare har 100% kundnöjdhet.

Hoppas paketet kommer fram om det varit på villovägar. Annars agerar han väl nästa vecka redan.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Det där med att folk har "bra betyg" är tyvärr ingen trygghet.

Köpte själv en Gibson J200 av en kvinnlig säljare för några år sedan.

Hon var en av dem där som hade ofantligt många genomförda affärer på eBay.

"Top rated seller" osv osv. You name it.

Någon gitarr kom aldrig och det blev en dyr läxa.

Hennes konto hade blivit kapat och det var tydligen flera stycken som hade köpt samma gitarr.

Förlorade närmare 13-14 laxar på den affären.

Men there you go.. Jag har fan aldrig handlat på eBay sen dess heller 🙂

Hoppas de löser sig. Tyvärr finns det as som sitter och lever på andras besparingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att folk har "bra betyg" är tyvärr ingen trygghet.

Köpte själv en Gibson J200 av en kvinnlig säljare för några år sedan.

Hon var en av dem där som hade ofantligt många genomförda affärer på eBay.

"Top rated seller" osv osv. You name it.

Någon gitarr kom aldrig och det blev en dyr läxa.

Hennes konto hade blivit kapat och det var tydligen flera stycken som hade köpt samma gitarr.

Förlorade närmare 13-14 laxar på den affären.

Men there you go.. Jag har fan aldrig handlat på eBay sen dess heller 🙂

Hoppas de löser sig. Tyvärr finns det as som sitter och lever på andras besparingar.

Detta var tråkigt att höra, hur betalade du (paypal, konto)?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, pianisten ifråga har aldrig handlat från Tradera, men 100 gånger på Ebay worldwide utan problem någonsin. Både säljare och köpare har 100% kundnöjdhet...

Jag nämde Tradera mest för att jag fått för mig att det var samma sak. "Tradera - ett eBay-företag

I april 2006 blev Tradera en del av eBay, världens största marknadsplats på nätet. Detta har öppnat dörren för ett nära samarbete mellan Tradera och de globala eBay-sajterna - vi kan dela våra erfarenheter och idéer och lära oss av varandra."

Annars håller jag med om att ebay i kombination med Paypal verkar fungera lite bättre nuförtiden. Det verkar i mina ögon som det började spåra ut med Tradera för nåt år sedan, men det kanske bara är jag och mina kompisar som haft en del otur.

Fy fan!

Har du namn, adress, telefonnummer eller något annat?

Visst har jag namn, adress, telefon, bröllopsfoton, epost, uppgifter om firmor och förmodligen också personnummer någonstans. Men hänga ut honom offentligt här? Förmodligen inte eftersom det bara skulle slå tillbaks mot forumet på nåt sätt. Kanske i ett privat pm eftersom jag misstänker att han fortsätter kränga mobiler, tv och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Visst har jag namn, adress, telefon, bröllopsfoton, epost, uppgifter om firmor och förmodligen också personnummer någonstans. Men hänga ut honom offentligt här? Förmodligen inte eftersom det bara skulle slå tillbaks mot forumet på nåt sätt. Kanske i ett privat pm eftersom jag misstänker att han fortsätter kränga mobiler, tv och liknande.

Det var inte så jag menade riktigt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...