Radiot1972 Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Hej! Någon som vet varför det låter som ett metalliskt/rymdljud när man spelat in med digitala recorders som t ex Zoom H2? Låter helt knas, säkert en inställning! Lyssna på bifogat ljudklipp om ni vill! Tacksam för hjälp! Mvh
Radiot1972 Postat 3 augusti 2011 Trådstartare Postat 3 augusti 2011 Hej! Den ramlade bort, var för stor...skall fixa en kortare version!
CHAE Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 (redigerat) Såhär rent spontant låter det som ett klassiskt latencyproblem. Jag antar att du använder dig utav ASIO-drivrutimer (och inte någon MME/DirectX-driver)? Har du kontrollerat buffersizen? Inte mycket hjälp är jag rädd men jag undrar precis som pxm vart ljudklippet är? Vänligen, CHAE Redigerat 3 augusti 2011 av CHAE
Jetblack Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Utan att ha hört ditt material skulle jag gissa att det rör sig om fasfel eller vikningsdistorsion (aliasing) (båda kan låta som du beskriver). Vad spelar du in i för upplösning? (Det metalliska ljudet skulle även teoretiskt kunna vara att det "klipper", alltså att in-nivån är för stark, men jag antar att du har koll på det?)
CHAE Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Utan att ha hört ditt material skulle jag gissa att det rör sig om fasfel [...] Är inte hela poängen med de där portabla inspelarna: att man inte ska råka ut för fasfel? 😕 (Har aldrig använt någon ska tilläggas 😑 ) mvh
Radiot1972 Postat 3 augusti 2011 Trådstartare Postat 3 augusti 2011 Klippet är på gång! Upplösning.......vet ej om detta är rätt. Är en teknisk idiot, men jag spelade in med 44,1 nånting MP 3
pxm Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 (redigerat) 44,100 KHz är fint och så hoppas jag att du har hög bitrate på mp3:an, typ 256.. Redigerat 3 augusti 2011 av pxm
Radiot1972 Postat 3 augusti 2011 Trådstartare Postat 3 augusti 2011 Nu skall filen vara med...... Jambo metall .mp3
Radiot1972 Postat 3 augusti 2011 Trådstartare Postat 3 augusti 2011 Skall kolla bitraten så fort jag kan. är i övrigt nöjd med Zoom H2, har även en Zoom H4....som fungerar som den skall!
Jetblack Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 (redigerat) Är inte hela poängen med de där portabla inspelarna: att man inte ska råka ut för fasfel? 😕 (Har aldrig använt någon ska tilläggas 😑 ) mvh Det är nog möjligt, har heller aldrig använt någon. Räknade bara upp allt jag kände till som kunde låta som det beskrevs. TS: Har du för låg bithastighet på mp3 kan det som sagt vara vikningsdistorsion. Prova i så fall att växla till högre bithastighet och se om felet kvarstår. Edit: Förtydligande Redigerat 3 augusti 2011 av Jetblack
pxm Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 det låter litet grann som fasfel anyway , eller????? 😕
pxm Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 lustigt är precis på väg att köpa en-har du kollat drivrutinerna ???? refererar till Chae.. mvh
Radiot1972 Postat 3 augusti 2011 Trådstartare Postat 3 augusti 2011 Kolla drivrutinerna? Var gör jag det på den? Du ser helt oteknisk! I övrigt har jag bara gott att säga om Zoom
CHAE Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 (redigerat) lustigt är precis på väg att köpa en-har du kollat drivrutinerna ???? refererar till Chae.. mvh Kolla drivrutinerna? Var gör jag det på den? Du ser helt oteknisk! 😳 EDIT: läste fel, trodde att du menade att pxm var oteknisk. Totally my bad 😛 ^^Chae-vart är du??????H.E.L.P. 😕 😛 TS: kolla här om du har rätt drivrutiner. Ladda hem dem (instruktioner över hur du kollar vilken version du har finns i PDF:en) och se till att du får rätt version (beroende på om du kör W7 eller XP). Vänligen, CHAE Redigerat 3 augusti 2011 av CHAE 1
CHAE Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 (redigerat) OK, har lyssnat på klippet nu men det där låter vare sig som fasfel eller latency i mina öron, däremot tror jag att Jetblack var något med spåren när han nämnde bithastigheten. [...] Prova i så fall att växla till högre bithastighet och se om felet kvarstår. Se sid. 35-36 i manualen mvh Redigerat 3 augusti 2011 av CHAE 1
stratsvante Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 låter som riktigt risig mp3 med aliasing, så som sagt kolla bitraten!
Radiot1972 Postat 3 augusti 2011 Trådstartare Postat 3 augusti 2011 Fy farao vad bra! Jag kollar allt enligt de råd jag fått här! Tackar ödmjukast för hjälpen!
JakobP Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 TS: kolla här om du har rätt drivrutiner. Ladda hem dem (instruktioner över hur du kollar vilken version du har finns i PDF:en) och se till att du får rätt version (beroende på om du kör W7 eller XP). Jag är nog lite trög, men var skrev TS att han använder en dator ? En sån där zoomburk kan man väl köra "standalone" ?
Radiot1972 Postat 5 augusti 2011 Trådstartare Postat 5 augusti 2011 Hej! Tusen tack för alla goa råd. Kör nu på inspelning på waw och då e det inget rymdljud längre! :=) 1
Jetblack Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Hej! Tusen tack för alla goa råd. Kör nu på inspelning på waw och då e det inget rymdljud längre! :=) Skönt att höra 🙂 Gissade nästan att det var vikning/aliasing som spökade. Det brukar kunna låta rätt skumt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.