Bonusforum Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Jag har spelat gitarr, mycket gitarr och är rätt duktig faktiskt och kan lära mig hyfsat svåra klassiska stycken och spela väldigt mycket. Fått rätt bra improvisationskänsla och jammar på rätt bra till existerande musik eller beat och har inga problem att skapa plock där och plockar rätt lätt ut tabs och skriver. Det är en sak jag är helt värdelös på. Skapa egen musik. Jag kommer på bra riff och fina grejer hela tiden men är helt löjligt dålig på att göra övergånger, komma på vad som kommer härnest. Det blir alltid 30 sekunders stycken som är helt olika och jag vet inte hur jag ska fortsätta. Så nu har jag typ 40-50 inspelade grejer på cubase där i princip allt är under en minut. Träffade en som pratade lite med vad för sorts ackord som passade med vad men det var längesen och jag minns inget av det där. Skulle vara jättekul om någon kunde ge tips på nån typ av musikteori så jag kan fortsätta en låt. Vet ju om såna där superbasicgrejer men inget som faktiskt direkt kan hjälpa mig att skapa musik och hjälpa mig att testa saker. Please, hjälp!!!
pxm Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 (redigerat) om du spelar allt i samma tonart kan du ju göra mycket av skalan i en fullständig kvintsekvens + med en fullständig kadens (II-V-I)- som vamp och kanske tre heltoners höjning/sänkning fast i kvintsteg så det blir fyra toner spelade liksom över till brygga och sedan refäng.ta mellenspelet i moll om låten går i dur eller tvärtom.... brykar väl vara det klassiska och vanligast. mvh Redigerat 3 augusti 2011 av pxm
Jaker Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 titta på kvintcirkeln lite grann och lär dig hur du kan använda den som verktyg när du skriver finns hur mycket som hellst om du googlar. sök bara på "circle of fifths" så ska du få se på fan.
pxm Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 (redigerat) ..och läser du den baklänges får du circle of fourth...... (den skämda kvintcirkeln eller kvartscirkeln..) Redigerat 3 augusti 2011 av pxm
Quoman Postat 6 augusti 2011 Postat 6 augusti 2011 Om du komponerar ett stycke som håller sig inom enbart en tonalitet (jonisk dur) kan man utgå ifrån följande ackord: Imaj7, IIm7, IIIm7, IVmaj7, V7, VIm7, VIIm7b5 Om vi översätter detta till C-dur blir det alltså: Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, Bm7b5 för moll (eolisk) blir det: Im7, IIm7b5, IIImaj7, IVm7, Vm7 ( V7*), VImaj7, VII7 Om vi översätter detta till C-moll blir det alltså: Cm7, Dm7b5, Ebmaj7, Fm7, Gm7 ( G7*), Abmaj7, Bb7 *Dominanten är oftast i dur i moll vilket är ett undantag eftersom durdominanten inte är ett tonalt ackord. Känn dig inte begränsad av den här mallen, det är bara ett hjälpmedel. Ofta måste man även använda andra ackord för att göra musiken levande och intressant. Prova att utöka mallen genom att lägga på mellandominanter.
Jetblack Postat 6 augusti 2011 Postat 6 augusti 2011 Intressant fråga. Jag kan inte besvara den med musikteori, men ett sätt är att fundera över "vart du vill komma" med låten. Vad vill du säga med den? Vad vill du uttrycka? Om du funderar över det kommer du kanske på vad som saknas för att den ska kännas komplett. Ett sätt som jag har använt några gånger för att färdigställa halvfärdiga kompositioner är att lägga till en "mellandel", typ ett break (eller vad man ska kalla det), och därefter kan man köra en repris på det som kommer innan. Troligen kommer det att fungera. Tänk på att en låt behöver faktiskt inte vara särskilt lång. Är en låt två och en halv minut (eller något sånt) tycker jag att det är fullt tillräckligt. Och varenda takt behöver inte vara "ny". Du kan testa att göra enkla variationer kring det som hörts tidigare. Kort sagt, det där är inget problem som du inte kommer att lösa! 🙂
ake Postat 6 augusti 2011 Postat 6 augusti 2011 ..och läser du den baklänges får du circle of fourth...... (den skämda kvintcirkeln eller kvartscirkeln..) Kvartgång http://www.youtube.com/watch?v=kE3FAY-NOiU Åke
ostfisk Postat 23 augusti 2011 Postat 23 augusti 2011 Hej. Kan du skriva en början kan du skriva ett slut också. Släng ut tanken på att det måste bli bra. Annars blir inga låtar gjorda. Tonart och liknande är mindre viktigt. Leta upp ackord som passar, lyssna och välj. Och som sagt skit i om det blir dåligt. Låtskriveri är ett arbete, inget mystiskt som händer bara så där. Välj en låt du börjat med och skriv klart den. Skit i om det blir den sämsta låten i världen. Bara gör det. Man vet aldrig var en låt tar en. En låt som man inte är så nöjd med i början kan bli underbar efter lite (mycket) arbete. Viktigt, pröva pröva och pröva. Behöver du en vers, skriv en. Passar den inte in alls till det tidigare du skrivit, skriv en till, ge dig inte tills du hittat en som gör. Eller, välj den som blev bäst och fortsätt med nästa del. Vem vet, du kanske kommer på en skitbra refräng och den dåliga versen blir mer som en skön passage som bygger upp mot refrängen. Eller så blir hela låten skit, gör ändå klart den. Du lär du dig alltid något till nästa låt du skriver. Lycka till!
laban1 Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Förutom vanlig dur(Jonisk) och molltonart(Aeolisk)som är behandlat här finns andra saker googla på (engelska ger lite fler träffar) Några ideer som självklart körts förrut: Modes: Svårt att kort förklara, Du behåller samma ackord och skala men låter ett annat ackord vara "hemma" Spela tex en C-dur skala då Dm är hemma så har du "Dorian" eller Dorisk, ger en annan tonpalett, i detta fall får du med intervallet 6 istället för b6 Borrowed chords: Om du spelar en låt i C-dur pröva att smyga in ackord som tillhör C-moll (t ex Ab), jag skulle dock undvika själva C-moll ackordet. modulation - key change: Kan rätt använt få låten att lyfta eller bli mer kontrastrik, Beatles jobbade tidigt med detta tex "I wanna hold your hand" (nu pratar jag inte om en tonartshöjning på slutet för att kunna köra refrängen ytterligare en gång - kolla truckers gearchange hall of shame eller dylikt) ....... ...... Se detta bara som exempel på verktyg: putsa din låt, utöka ditt tonöra, inte bli uttråkad... Har man ingen bra grundidé blir det inte bra ändå
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.