Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att man ska stänga av fantommatningen på sitt ljudkort före det att man sätter in eller drar ur mikrofonerna ur ljudkortet.

Men hur ska man göra när man stänger av datorn?

Kan fantommatningen vara på då, med mikrofonerna i?

Annons
Postat

Det är förstås alltid säkrast att ha fantommatningen stängd innan man gör någonting, men när du stänger av datorn, så stänger du ju automagiskt av fantommatningen samtidigt, om det är ett internt ljudkort.

Är det ett externt ljudkort, så kommer det inte att kunna hända så mycket om du stänger av datorn, så då ska du nog inte behöva fundera på det alls.

Sedan är det i och för sig extremt liten risk att något händer oavsett hur man gör med kopplingar med/utan fantommatning, så länge man har korrekt kopplade och hela kablar - men jag tycker det ändå känns bättre att ta det säkra före det osäkra - annars kan man ge sig 17 på att man själv är just den stackars en på miljonen som någonting tråkigt händer hos... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.