Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag sjunger, så låter det ju på ett sätt, men hur uppfattar andra det?

Låter det likadant för mig som för dom?

Annons
Postat

Det ljud du själv hör när du pratar och sjunger, kommer både direkt genom skallbenet och på vanligt sätt, genom öronen, så din uppfattning av din röst skiljer sig en hel del från hur andra uppfattar den.

Det är därför alla tycker att deras röst låter konstigt när de hör den inspelad - åtminstone tills man har vant sig vid att höra den inspelad också... 😉

Postat

När jag sjunger, så låter det ju på ett sätt, men hur uppfattar andra det?

Låter det likadant för mig som för dom?

Nej, de flesta sångare inbillar sig att de sjunger fan så mycket bättre än andra faktiskt uppfattar det, därför låter din sång oftast bättre i dina öron än andras.

• Gilla 1
Postat
Nej, de flesta sångare inbillar sig att de sjunger fan så mycket bättre än andra faktiskt uppfattar det, därför låter din sång oftast bättre i dina öron än andras.

Idol , Talang , Xfactor etc etc verkar ha en förkärlek för sådana människor.

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Kan inte tillräckligt understryka det Valle sa:

Sen går man och köper en mikrofon och spelar in å tänker å fan vad dåligt det låter. Det måste ju va något fel på mikrofonen.

Den bistra sanningen är att även en billig mikrofon från Claes Ohlson ger en sannare bild av hur man låter än den bild man själv har.

Jag vet att även Claes sa detta tidigare, men även detta förtjänar att upprepas. Är man osäker om hur man egentligen låter. Spela in. Känner man inte igen sin röst så är det den inre bilden som är fel. Givetvis kan man få dessa att närma sig varandra genom att spela in sig själv ofta och som med allt annat övning och åter övning för att jobba bort alla skavanker som den allt för goda självbilden inte vill erkänna.

Redigerat av DivineCo
Postat

Första gången man sjunger in sin vackra stämma, vilket man tror, så vill man sedan hålla käft resten av livet. Falsk och nasal.

Så här gick jag till väga, Learning by failing. Tips från coachen:

Man kan sedan jobba med hur högt man sjunger. Viska till skrika.

Även tonart - spela samma låt flera gånger och byt ett halvt tonsteg mellan varje gång.

Variera var i strupen rösten kommer ifrån - svårt att förklara: Kvid, skrik, gurgla fram oljudet.

Efter ett tag hittar man var man låter bäst (allt är relativt).

Jag är rätt bekväm hur jag låter numera. Och min omgivning verkar stå ut (eller så ljuger dom).

Postat

Sätter en tjuga på att det den här gången är 'debatt' a.k.a. 'music' som har drabbats av MBBAD. Han härjade ganska friskt här i natt.

Ännu ett tillfälle att tjata om att Studio Forum måste införa en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg. Så slipper vi sådana här töntar!

Postat

Så här gick jag till väga, Learning by failing. Tips från coachen:

Man kan sedan jobba med hur högt man sjunger. Viska till skrika.

Även tonart - spela samma låt flera gånger och byt ett halvt tonsteg mellan varje gång.

Variera var i strupen rösten kommer ifrån - svårt att förklara: Kvid, skrik, gurgla fram oljudet.

Efter ett tag hittar man var man låter bäst (allt är relativt).

Jag är rätt bekväm hur jag låter numera. Och min omgivning verkar stå ut (eller så ljuger dom).

Du menar att man, med hjälp av ovan tips, kan träna upp en röst som låter sämre i andras öron till att låta bra i andras öron?

Postat

Sätter en tjuga på att det den här gången är 'debatt' a.k.a. 'music' som har drabbats av MBBAD. Han härjade ganska friskt här i natt.

Ännu ett tillfälle att tjata om att Studio Forum måste införa en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg. Så slipper vi sådana här töntar!

Lika paranoid som vanligt.

Postat (redigerat)

Du menar att man, med hjälp av ovan tips, kan träna upp en röst som låter sämre i andras öron till att låta bra i andras öron?

Jag menar att jag istället för att bara ge upp provade mig fram, och genom att spela in mig själv i olika tonarter mm så har lärt mig hur jag ska sjunga för att låta så bra som möjligt. Det var bara mina erfarenheter. Sedan låter jag fortfarande inte som jag någon sångfågel, men jag behöver kanske inte skämmas.

Den låt jag skrev häromdan testade jag i tre olika tonarter enl anteckningar: först G, sedan Bb, och sist A. Det var det sista som funkade bäst i strupen (men kanske inte i öronen då jag inte spelat in ännu). Jag börjar ofta skriva i en tonart, men ändrar när den blivit sjungbar.

Redigerat av Erik dP
  • 2 veckor senare...
Postat

Det är exakt som Claes skriver.

Därutöver är det väl ganska olika från person till person om man själv tror på förhand, att man är världens bästa sångare.. Jag blev i alla fall trevligt överraskad när jag hörde min röst första gången med bra mikrofon (annars var det typ i kyrkokör där det blev inspelad på kasettspelare). Kanske har det något att göra med hur pass mycket man har övat och sjungit innan, fått kritik etc.?

Eller också är det bara för att inte alla tror de är bäst i världen redan innan de försöker? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.