Jump to content
Annons

Video i protools

Recommended Posts

Bjerkander (oregistrerad)
Postat

Hej,

Har stött på ett problem när jag importerat ett filmklipp (quicktimefil .mov) till Protools. Importen går utan några problem och filmen lägger sig i prg. på spåret, men filmfönstret som skall spela upp filmen gör plötsligt inte det längre. Jag har gjort detta flera ggr tidigare utan några problem. Undrar vad som kan vara fel nu, har jag kommit åt någon inställning som gör att filmen inte spelas upp i filmvisningsfönstret? För att förtydliga, visningsfönstret visar det som jag klickar på i spåret, men när jag trycker på play så spelas inte filmen upp i fönstret?

Har Protools LE v. 8.0.1 Mbox2 mini

Kör IMAC med Mac OS X Lepard 10.6.8

När jag trycker på info på filmfilen utanför protools står det såhär på format:

H.264, 854 x 480, Miljontals

AAC, 2 kanaler, 48000 Hz

Jättetacksam för snabba å tydliga svar då jobbet är mycket brådskande och jag är ingen veteran i programmet:)

Annons
Postat (redigerat)

Aldrig jobbat med varken Mac elle ProTools.

Men du kanske har råkat ställa kameran på NTSC (eller 30 bilder per sekund) och projektet är europeiskt PAL (dv 25/50 bilder per sekund).

Frameraten var väl det som saknades i "inforutan".

Alternativt svar:

I PC-världen kan väl sånt här hända beroende på vilken skärm (i ett multiskärm-mode) som är "main". Kanske bara ena skärmen i Mac går att visa film på.

Redigerat av Erik dP
Postat

I inforutan står det även 50 frames per sekund. Jag har inte filmat själv utan fått filmfilen av en kund och skall lägga på röstinspelning till filmen. Är det någon som vet om det bara kan vara någon inställning som är fel som gör att filmvisningsfönstret inte spelar upp filmen, utan bara visar de stillbilder på de sektioner jag klickar på i spåret???

Postat

Ditt problem kanske kommer av att:

Protools är inte testad av AVID för OS X 10.6.8 (dvs kör på egen risk), OS X 10.6.7 däremot är ok.

Sedan bör du ha version 8.0.5 (8.0.1 är till för OS X 10.5.x)

Postat

Protools är inte testad av AVID för OS X 10.6.8 (dvs kör på egen risk), OS X 10.6.7 däremot är ok.

Jag vet i och för sig att jag precis gjort en apple uppdatering, så det kanske kan vara det....

Men om detta nu kan lösa problemet, går det att ändra vers. neråt från 10.6.8 till 10.6.7? Och i så fall hur gör jag?

Ang. protools vers. så kan jag väl bara uppdatera det från prg.?

Postat

Ha alltid "automatiska uppdateringar" avstängd. Alltid. Alltid.

Det som händer annars är att din mac går ut och hämtar och installerar saker som kanske inte är kompatibelt med det du jobbar med. I just detta fall kan det vara som chris säger, men kanske ännu mer troligt att din mac har varit ute och hämtat en uppdatering till quick time, vilket säkerligen stökade till det hela

Postat

Pro tools uppdateringar hittar du hos Avid.

OS X:

"Back up all data. Boot from your 10.6 installation disc and reinstall. Download the 10.6.7 combo updater from the Apple Support site and apply. Run Software Update and install all updates except 10.6.8."

Inte så knepigt med andra ord.

+1 på att stänga av autouppdatering!!

Postat

Nu har jag till slut lyckats göra exakt som du sa Chris och det fungerar!!! STORT TACK, jag är verkligen jättetacksam!!! Tack för att du finns!!!

Postat

Avid is pleased to announce that Mac OS X 10.6.8 and the supplemental update "10.6.8v1.1" are both officially qualified with the following versions of Pro Tools 8.0.5 and 9.0.3:

Pro Tools HD, LE, and M-Powered 8.0.5

Pro Tools 9.0.3

Pro Tools HD 9.0.3

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.