Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte ett par KRK RP5 G2 idag. Kopplat in allt och spelat på dom en del. Har kopplat in dom till ett externt ljudkort M-Audio Mobile Pre. Nu när jag inte hade så mycket ljud runt omkring där jag sitter så märkte jag att högtalarna susade. Testade och dra ut XLR kabeln från ljudkort men suset fortsatte. Vad kan detta bero på?

Annons
Postat (redigerat)

Ett svag sus på lågvolym kan höras om du har örat strax intill diskantelementet på högtalaren.

Så är det även på mina Adam A7 monitorer.

Helt tysta är de bara när de är avstängda. ☺️

För övrigt hörs inget missljud ifrån dem.

Redigerat av Fredrik71
Postat

Om det finns volymkontroll på monitorerna så testa att dra ner dessa, håll signalen så hög som möjligt så långt som möjligt i signalkedjan och skruva bara upp så högt på monitorerna så att du kan spela så starkt som du behöver som starkast.

Postat

Fredrik71 - Jag hör suset även om jag sitter som vanligt i datorstolen, behöver inte ha örat intill högtalarna.

Skallben - Har ingen volymkontroll på monitorerna.

Finns det några tips på hur man kan bli av med surrandet?

Måste även fråga när jag ändå skriver, då jag är helt ny med att ha studiomonitorer så måste jag fråga om det är vanligt att monitorerna blir varma på baksidan? Är säkert något som ska vara så men man vet aldrig.

Postat (redigerat)

Har ingen volymkontroll på monitorerna.

Finns det några tips på hur man kan bli av med surrandet?

Måste även fråga när jag ändå skriver, då jag är helt ny med att ha studiomonitorer så måste jag fråga om det är vanligt att monitorerna blir varma på baksidan? Är säkert något som ska vara så men man vet aldrig.

Jo, det har du.

RP5-G2.jpg

Under "HP Level Adjust"-poten (se bild).

Lite värme blir det alltid. Det ska ju inte ryka om dem (då skapar du för ond musik eller kör dem på tok för stenhårt 😉 ) men lite värme alstrar de alltid.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.