Jump to content
Annons

Uppmickning från scratch!

Recommended Posts

Xqee (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag(trummis) och några kompisar brukar spela lite tillsammans. Jag spelar även mycket hemma så nu har jag och en av kompisarna ett begagnat Soundcraft-mixerbord med 8 kanaler påväg hem till mig! 1200 kr. Jag tänker såklart micka upp mina trummor först av allt.

Min fråga är:

Vad är det billigaste sättet (och lättaste) att börja med?

Mitt trumset består utav kagge, virvel, 2 häng och en golvpuka, 2 crashar, ride och hihat.

Det jag funderat över är att börja med ett 7pcs mickpaket? http://www.thomann.de/se/prod_cbundle_10.html?gk=mise&cbcid=46&art=49171 (med två stativ för överhäng och ett för kaggemicken. även 5 kablar + att jag köper 2 extra)

ELLER

Att jag köper t.ex en hyffsad kaggemick, en hyffsad virvelmick (SM57?) och sedan slutar där, för tillfället? Testar mig fram och köper sedan till överhäng t.ex?

Fördelen med ett paket är ju att jag kan byta ut allt eftersom jag lär mig micka bättre osv, och det kostar inte alls mycket!

Jag skriver kladdigt, ursäkta. Men jag hoppas någon kan ge mig lite tips! Jag är fast i en jungel!

Annons
Postat

beror ju helt på villket sound du är ute efter men här finns 2 tips båda görs bäst med 2 stormembrans mickar i mitt tycke. Köp t.ex 2 studioprojects b1 på blocket så blir det dessutom billigare samt att du har mer nytta av 2 kondensator mickar om du ska spela in t.ex git och sång framöver.

http://www.youtube.com/watch?v=IiFOD1EeKhQ den ena numera klassiska recorderman modellen

min favorit! funkar med 2 mickar kan kompletteras med en kick och en eller 2 på snare Det va såhär led zepellin och stones gjorde när det begav sig. Har bara närmickat trummor en gång sen jag testade denna.

Du kommer långt som fan med dom här 2 sätten så länge du inte spelar musik där ett närmickat sound är stereotypen

Xqee (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag spelar hård/lugng rock! Nästan lite metal ibland också.

Vill gärna få ett saftigt och blaffigt ljud!

En B1 kostar 1000kr ny, så får man tag på två sånna begagnat så vore det great!

Redigerat av Xqee
Xqee (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men hur blir detta om man ska spela in en demo t.ex? låter det inte lite trashigt och "ofixat" med endast 2 stycken? Skrammligt nästan?

Jag vet egentligen inte. Har ingen erfarenhet inom detta med mickning. Räcker det med mixerbordet och två mickar isåfall?

Redigerat av Xqee
Postat

Bonham har ju inte direkt klent och tråkigt ljud. Du kan nog få ihop 2 B1 för typ 1100 på blocket med lite flyt. Och sen kanske låna en sm57 alternativt random sångmick så länge som du kan ha på virvel. Du kan ju även köra en sångmick på kaggen om du vill bara för att kunna lägga t.ex lite klickljud på kaggen i mixen. och reverb på virveln. då du inte kan använda eq så mycket i efterhand.

Problemet med dom här sätten att micka jämfört med att närmicka är kvaliten på trummorna och trummisen måste vara högre. Närmickar man så mickar du mer av skinnen än av trummorna i sig + att du spelar in en trummis d.v.s trummisens dynamik, du kan inte höjja och sänka grejjer i efterhand.

Nu blir det ju mer så att du mickar trummor som ett instrument istället för 8 st separata. Så om du tar dig tid och stämmer trummorna och flyttar runt delar i trumsetet litegrann så tror jag att du får ett riktigt bra ljud.

blaffigt och grumligt ljud blir det definitivt inte, jag har gjort den här mickningen med 2 mxl 990 mickar en gång (betydligt mycket sämre än B1 enligt mig) och fått ett godkänt resultat

hittade en snutt trummor på datorn (det enda utan en massa läck.)

Det här e glyn johns modellen en mxl 990 och en at 4033 som oh en sm57 på virvel ett gretsch catalina club jazz kittrumsolo.mp3

• Gilla 1
Xqee (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tackar så mycket för hjälpen iaf! 🙂

Har kollat runt på folk som använt sig utav detta mickpaket från thomann och de har fått ett riktigt okej ljud.

Mina trummor är inte av bästa kvalitén heller, så jag behöver nog fokusera på enskillda delar av trumsettet ;/

<-- mickpaketet i ett ljudsample! Redigerat av Xqee
Postat

Ett billigt sätt är ju t. ex.:

2 st Line Audio CM3 (1000 kr st nya, men hittas ibland begagnat) som överhäng

1 st SM57 från tradera på virvel (runt 700 kr)

1 st Beta-52 på baskagge, hittas begagnat (runt 1000 kr)

Paketet slutar på runt 3-4000 kr och ger dig en komplett grund av bra kvalitet, att utgå ifrån. Hade mycket hellre valt detta än ett av de billigare trummick-kiten. Senare kan du komplettera med t. ex. sm57:or eller begagnade e604 på pukorna. Kan knappt misslyckas.

MVH

Xqee (oregistrerad)
Postat

Ett billigt sätt är ju t. ex.:

2 st Line Audio CM3 (1000 kr st nya, men hittas ibland begagnat) som överhäng

1 st SM57 från tradera på virvel (runt 700 kr)

1 st Beta-52 på baskagge, hittas begagnat (runt 1000 kr)

Paketet slutar på runt 3-4000 kr och ger dig en komplett grund av bra kvalitet, att utgå ifrån. Hade mycket hellre valt detta än ett av de billigare trummick-kiten. Senare kan du komplettera med t. ex. sm57:or eller begagnade e604 på pukorna. Kan knappt misslyckas.

MVH

Men är min tanke dum? Att köpa detta paket för 2200 kr. Då har jag stativ, kablar och mickar för träning och lära mig mickningsgrunderna, sedan byta ut det när jag behöver byta upp mig för seriösare (och duktigare) mixning?

Virvel och kagge är ju det viktiga, så ett halvår senare kanske jag köper en sm57(eller flera) och någon akg/shure baskaggemick!

Postat

Men är min tanke dum? Att köpa detta paket för 2200 kr. Då har jag stativ, kablar och mickar för träning och lära mig mickningsgrunderna, sedan byta ut det när jag behöver byta upp mig för seriösare (och duktigare) mixning?

Virvel och kagge är ju det viktiga, så ett halvår senare kanske jag köper en sm57(eller flera) och någon akg/shure baskaggemick!

Din tanke är inte dum. Jag tror dock att du kan bli lite besviken, när dina försök att lära dig inte ger de resultat som du förväntar dig. Med lite bättre mickar hör du när du gör fel, och belönas när du gör rätt. Nu ska jag dock inte säga för mycket, för jag har inte hört mickkitet du syftar på, men generellt håller de rätt dålig kvalitet i den prisklassen enligt min erfarenhet.

Köper du bra mickar, exempelvis de jag föreslog, så kommer du ha mickar som följer med dig i många år.

Viktigast är faktiskt överhäng, sedan bastrumma och sist virvel. Utan överhäng har du inte en chans, och det är just överhängsmickarna som brukar vara de sämsta mickarna i dessa paket.

Stativ och kablar kan man hitta för småpengar på diverse begagnatsidor för musikutrustning!

MVH

Xqee (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Din tanke är inte dum. Jag tror dock att du kan bli lite besviken, när dina försök att lära dig inte ger de resultat som du förväntar dig. Med lite bättre mickar hör du när du gör fel, och belönas när du gör rätt. Nu ska jag dock inte säga för mycket, för jag har inte hört mickkitet du syftar på, men generellt håller de rätt dålig kvalitet i den prisklassen enligt min erfarenhet.

Köper du bra mickar, exempelvis de jag föreslog, så kommer du ha mickar som följer med dig i många år.

Viktigast är faktiskt överhäng, sedan bastrumma och sist virvel. Utan överhäng har du inte en chans, och det är just överhängsmickarna som brukar vara de sämsta mickarna i dessa paket.

Stativ och kablar kan man hitta för småpengar på diverse begagnatsidor för musikutrustning!

MVH

Ja, okej. Nu får jag nog tänka om...igen 😉 Så, satsa på överhäng och baskagge först? Pilla runt med det lite, sedan skaffa en virvelmick (SM57) när börsen håller med? 🙂

Redigerat av Xqee
Postat

Ja, okej. Nu får jag nog tänka om...igen 😉 Så, satsa på överhäng och baskagge först? Pilla runt med det lite, sedan skaffa en virvelmick (SM57) när börsen håller med? 🙂

Japp, utan överhäng blir det inget trumset på inspelningen, bara en bullig sörja! Det som lider mest på ett trumset mickat med OH (overhang) är baskaggen, eftersom de låga frekvenserna knappt kommer med. Där behövs stöd av baskaggemick, vilket är första steget. Virveln kommer med på OH utan vidare. Om du däremot vill göra något speciellt, som att lägga gate eller reverb på virveln, måste en separat virvelmick till. Ett annat problem som dyker upp av att utesluta virvelmicken är att du inte kan sänka cymbalerna och bibehålla virvelvolymen, utan förhållandet mellan dessa är oföränderligt. I hårdare musik vill man gärna ha en komprimerad och lite isolerad virvel också, vilket inte går att åstadkomma utan separat mick.

Nästa problem är som sagt pukorna, som även de kommer sakna botten och individuell volymjusteringsmöjlighet utan separat mickning. Men det är ett problem underställt de ovan nämnda.

Förstår att det är jobbigt när börsen inte är överens med viljan! Detta eviga problem. Dock så slipper man ångra sig när man köper något av kvalitet, och i längden blir även börsen gladare av det. ☺️

Om du inte har råd med allt på en gång, är överhäng och baskaggemick absolut en bra, logisk start. Jag säger: Kör på det!

MVH

Xqee (oregistrerad)
Postat

Japp, utan överhäng blir det inget trumset på inspelningen, bara en bullig sörja! Det som lider mest på ett trumset mickat med OH (overhang) är baskaggen, eftersom de låga frekvenserna knappt kommer med. Där behövs stöd av baskaggemick, vilket är första steget. Virveln kommer med på OH utan vidare. Om du däremot vill göra något speciellt, som att lägga gate eller reverb på virveln, måste en separat virvelmick till. Ett annat problem som dyker upp av att utesluta virvelmicken är att du inte kan sänka cymbalerna och bibehålla virvelvolymen, utan förhållandet mellan dessa är oföränderligt. I hårdare musik vill man gärna ha en komprimerad och lite isolerad virvel också, vilket inte går att åstadkomma utan separat mick.

Nästa problem är som sagt pukorna, som även de kommer sakna botten och individuell volymjusteringsmöjlighet utan separat mickning. Men det är ett problem underställt de ovan nämnda.

Förstår att det är jobbigt när börsen inte är överens med viljan! Detta eviga problem. Dock så slipper man ångra sig när man köper något av kvalitet, och i längden blir även börsen gladare av det. ☺️

Om du inte har råd med allt på en gång, är överhäng och baskaggemick absolut en bra, logisk start. Jag säger: Kör på det!

MVH

Tack så mycket för din tid! Detta har gett mig en överblick över vad jag ska sikta in mig på. Nu är det bara att köpa och börja försöka få lite liv i musiken! 😄 Tack för din hjälp!

Postat

Tack så mycket för din tid! Detta har gett mig en överblick över vad jag ska sikta in mig på. Nu är det bara att köpa och börja försöka få lite liv i musiken! 😄 Tack för din hjälp!

Lycka till med inspelningarna! 🙂

MVH

Xqee (oregistrerad)
Postat

Lycka till med inspelningarna! 🙂

MVH

Micka kaggen, virveln och använda bara en overhead?

Postat

Funkar, dock blir soundet lite mer 70:s rock. Ger dock mer utrymme för att kunna panorera ut gitarrer och annat i kanterna som kompensation. Risk för att OH krockar med främst sång, men behöver inte innebära ett problem. Går att lösa hyfsat med EQ.

MVH

Xqee (oregistrerad)
Postat

Funkar, dock blir soundet lite mer 70:s rock. Ger dock mer utrymme för att kunna panorera ut gitarrer och annat i kanterna som kompensation. Risk för att OH krockar med främst sång, men behöver inte innebära ett problem. Går att lösa hyfsat med EQ.

MVH

Så för musik typ pop/lättare metal/modernare rock så tycker du att jag ska köra med 2 oh och kagge först?

Mixerbordet kom idag! Ska hämta det om ett tag 😉

Postat

Så för musik typ pop/lättare metal/modernare rock så tycker du att jag ska köra med 2 oh och kagge först?

Mixerbordet kom idag! Ska hämta det om ett tag 😉

Svårt att säga vilket man bör prioritera mest, virvelmick eller stereo-OH. Det är nog en smaksak, men som sagt: Tänk på vilka möjligheter du går miste om när du inte kan behandla virvelljudet separat. Tycker själv det är vilket som, och jag hade valt antingen det ena eller det andra beroende på typ av låt, sammanhang o.s.v. Båda alternativen är en rätt stor kompromiss.

MVH

• 1 månad senare...
Postat

Har man knackigt med mickar o pengar går det att få till det bra med bara en OH plus kaggemick. Virveln går in i bra en mono OH utan separat mick, så här brukar jag ofta micka live, även om vi har fler mickar. SM57 funkar riktigt bra på baskagge. Så ett bra förstaköp är en B1 plus en SM57. De kan ju användas i alla möjliga situationer sen också. De här mickpaketen... nja.... Gnid hellre ihop till ett fåtal bra mickar. Jag spelar in trummorna med fyramickars Glyn Johns metod, kommer knappast att göra på nåt annat vis framöver heller, det är bästa sättet. Har man lite halvtaskiga trummor är det nog bättre då också, närmickar man pukor med dåliga skinn hörs det så väldigt väl.

Men har man bara råd med två mickar skulle jag hellre ha en OH plus en kaggemick än att sätta bägge ovanför. Med bägge ovanför får man visserligen stereo, men det är viktigare att kunna ställa balansen mellan kaggen i resten av setet. Utan kaggemick blir det aldrig rätta "stöten" i musiken.

Det här är Glyn Johnsinspelat i ett helt obehandlat rum hemma i min kåk.

http://soundcloud.com/user7908154/01-maskrosfr-n-sep-5-wav

Postat

Har man knackigt med mickar o pengar går det att få till det bra med bara en OH plus kaggemick. Virveln går in i bra en mono OH utan separat mick, så här brukar jag ofta micka live, även om vi har fler mickar. SM57 funkar riktigt bra på baskagge. Så ett bra förstaköp är en B1 plus en SM57. De kan ju användas i alla möjliga situationer sen också. De här mickpaketen... nja.... Gnid hellre ihop till ett fåtal bra mickar. Jag spelar in trummorna med fyramickars Glyn Johns metod, kommer knappast att göra på nåt annat vis framöver heller, det är bästa sättet. Har man lite halvtaskiga trummor är det nog bättre då också, närmickar man pukor med dåliga skinn hörs det så väldigt väl.

Men har man bara råd med två mickar skulle jag hellre ha en OH plus en kaggemick än att sätta bägge ovanför. Med bägge ovanför får man visserligen stereo, men det är viktigare att kunna ställa balansen mellan kaggen i resten av setet. Utan kaggemick blir det aldrig rätta "stöten" i musiken.

Det här är Glyn Johnsinspelat i ett helt obehandlat rum hemma i min kåk.

http://soundcloud.com/user7908154/01-maskrosfr-n-sep-5-wav

jag har en gammal SM57. Men till baskagge? Den funkar bra i oh antar jag? en B1 skulle vara fint dock. ska kolla på stan idag. tack för bra inlägg.

Xqee (oregistrerad)
Postat

Hej! Tack för alla tidigare tipsen! Det blev köp av en 69kr(!!!) sångmick på Siba, och jag blev paff av hur ljudet blev haha 😄

Har nu även tillgång till 3 stycken av dessa billiga mickar plus en SM57a, blir en kaggemick nästa lön!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.